• macifa

Bus eller godis. Vilken dag?

Hej, vilken dag går ni med era barn ute till bus eller godis? För min svärmor säger att det är idag men jag läste att det är nästa lördag? Jag är inte säker .. jag är inte svensk och i mitt land har vi andra traditioner.

• Svar på tråden Bus eller godis. Vilken dag?
  • LaLola
    LaLola skrev 2015-10-24 10:24:48 följande:
    Halloween är alltid 31 oktober. Varje år!
    Och oavsett land man befinner sig i.
  • Filiplopp

Är ju inte särskilt svenskt att fira halloween. Och är ingen lång svensk tradition. Varför tror du det ts? Där får du nog läsa på lite. Om du nu är intresserad. När jag var liten firade jag aldrig halloween. Är 42 år. Däremot firade vi alla helgons dag. Med att tända ljus och lägga en krans på anhörigas gravar.

• LaLola
    Filiplopp skrev 2015-10-24 10:34:50 följande:

Är ju inte särskilt svenskt att fira halloween. Och är ingen lång svensk tradition. Varför tror du det ts? Där får du nog läsa på lite. Om du nu är intresserad. När jag var liten firade jag aldrig halloween. Är 42 år. Däremot firade vi alla helgons dag. Med att tända ljus och lägga en krans på anhörigas gravar.

Och Halloween o Alla helgons dag infaller ju bara på samma dag ibland. Som i år tex.
  • Dixie
    Filiplopp skrev 2015-10-24 10:34:50 följande:

Är ju inte särskilt svenskt att fira halloween. Och är ingen lång svensk tradition. Varför tror du det ts? Där får du nog läsa på lite. Om du nu är intresserad. När jag var liten firade jag aldrig halloween.

det var tidigare inte särskilt svenska att ha julgrann heller - men det har nu de flesta svenskar -så varför skulle det vara fel att ta till sig nya traditioner och utveckla sitt firande!? 
  • Grande Rock
    Dixie skrev 2015-10-24 10:56:54 följande:
    det var tidigare inte särskilt svenska att ha julgrann heller - men det har nu de flesta svenskar -så varför skulle det vara fel att ta till sig nya traditioner och utveckla sitt firande!? 
    Skapa vilka traditione du vil, men kom inte till mig och hota med vandalism om jag inte ger asllmosor
    Born to lose, live to win!
  • Fjäril kär

Halloween har funnits i Sverige sedan 20 år tillbaka. Jag kan ju tycka att med den stenhårda marknadsföring som är kring fenomenet så borde det finnas ett intresse att lära sig hur det funkar.

Vill man fira halloween tycker jag man lär sig vad det är för högtid och tradition kring den dagen och läser på om vad man gör, hur och varför.

• LaLola
    Fjäril kär skrev 2015-10-24 11:20:59 följande:

Halloween har funnits i Sverige sedan 20 år tillbaka. Jag kan ju tycka att med den stenhårda marknadsföring som är kring fenomenet så borde det finnas ett intresse att lära sig hur det funkar.

Vill man fira halloween tycker jag man lär sig vad det är för högtid och tradition kring den dagen och läser på om vad man gör, hur och varför.

Exakt.
    Den lilla detaljen som att veta vilket datum det ska firas kan inte heller vara så svår att minnas.....
    Jag menar, ingen frågar ju när det är julafton.
  • nuharjagbytt

Jag brukar alltid hålla stenhårt på att Det är den 31 oktober. Just i år när det sammanfaller med Alla helgons dag tycker jag kvällen innan är bättre.

Alla helgons dag är en gammal tradition i sverige där man samlas i släkten med stillsamma middagar och tänker på de döda. Många äldre håller på detta men det är på väg bort. Men sitter man på en sån middag blir det fel om det ringer på dörren med bus eller godis.

För att hålla det borta från Alla helgons dag är det inte ovanligt att folk går lördagen innan. Men man kan inte förvänta sig att folk köpt godis redan till dess.

• Dixie
    Grande Rock skrev 2015-10-24 11:19:18 följande:
    Skapa vilka traditione du vil, men kom inte till mig och hota med vandalism om jag inte ger asllmosor
    ingen fara - jag skickar inte ut mina barn på "bus& godis" för jag gillar inte tiggeriet - men jag tycker det är ett fjantigt argument att ta till att "vi i Sverige" inte brukar fira denna högtid - så är det väl men i princip alla våra högtider (förutom midsommar) att de har blivit importerade under årens gång! 
  • Filiplopp
    Dixie skrev 2015-10-24 10:56:54 följande:

Jag svarade ts. Hon verkade tro att halloween var enbart en svensk tradition. Med långa rötter tillbaka. Hon är inte uppvuxen här. Jag svarade att det är en ny svensk tradition. Och att den inte fanns när jag själv var liten. Kanske därför jag har svårt att ta till mig halloween. Yngre människor är uppfödda med att fira halloween och är inte alls lika skeptiska till all kommers runtomkring som jag är. Men visst. Min son har fått köpa sig en halloweenmask. Och vi har pumpor på trappan ute. Jag hänger med i tiden och har blivit påverkad.
Svar på tråden Bus eller godis. Vilken dag?