• Anonym (Aj?)

Svullet ben

Hej FL!
    Mitt smalben har under oförklarliga omständigheter börja göra ont och har blivit lite rött och svullet. Det började för några dagar sedan och har långsamt blivit värre. 
    Det gör ont att gå och jag har en molande smärta i benet hela tiden. Inget akut alltså. 
    När jag tar på det ömmande området känns det spänt och hårt och smärtan kan jämföras med hur det känns när man trycker på ett blåmärke. 

Tänkte först att det kanske kunde vara benhinneinflammation (hoppas inte!!), men jag har inte sysslat med löpning på flera år utan styrketränar mest och kör spinning i dagsläget. Är osäker på om smärtan tillkommit under träning.
    Rör på mig mycket på arbetstid så det känns tråkigt om jag ska behöva halta runt på jobbet på måndag!

Snälla, rara ni, kom med era bästa tips på vad det kan vara, egna erfarenheter, husskurer osv. Borde jag söka läkarhjälp?

• Svar på tråden Svullet ben
  • nuharjagbytt

Jag funderar på blodpropp tycker du rör på dig lite för mycket för det men kolla upp det!

• Anonym (Fia)

Du behöver antagligen gå till husläkarakuten om det finns någon sån där du bor, alternativt vanliga akuten. Du kan ringa 1177 om du inte vet var du ska vända dig så hjälper de dig. I värsta fall är det en blodpropp och dessa kan bli farliga om man inte behandlar dem, så det är viktigt att du kontaktar sjukvården och inte bara går hemma och väntar. Det kan också vara en infektion som kräver antibiotika.

• Anonym (Aj?)
    nuharjagbytt skrev 2015-10-24 13:46:02 följande:

Jag funderar på blodpropp tycker du rör på dig lite för mycket för det men kolla upp det!

Funderade själv i de banorna, men jag är bara 24 år gammal och lever någorlunda hälsosamt. Tränar 3-5 gånger i veckan och har ett relativt aktivt jobb. Tar inte heller några mediciner som skulle kunna påverka.
  • Anonym (Sök hjälp)

Hej! Jag är sjuksköterska. Du har tecken på djup ventrombos (blodpropp) vilket kan bli mycket allvarligt om den sprider sig till exempelvis lungan. Sök hjälp nu på en gång på närmsta akutmottagning för bedömning. Vänta inte!

• Anonym (Aj?)
    Anonym (Sök hjälp) skrev 2015-10-24 14:04:44 följande:

Hej! Jag är sjuksköterska. Du har tecken på djup ventrombos (blodpropp) vilket kan bli mycket allvarligt om den sprider sig till exempelvis lungan. Sök hjälp nu på en gång på närmsta akutmottagning för bedömning. Vänta inte!

Jag kan ingenting om blodproppar. Är det verkligen rimligt att jag kan ha fått det när jag är så ung (24) och lever aktivt och hälsosamt? 
  • Anonym (Aj?)
    Anonym (Fia) skrev 2015-10-24 13:47:14 följande:

Du behöver antagligen gå till husläkarakuten om det finns någon sån där du bor, alternativt vanliga akuten. Du kan ringa 1177 om du inte vet var du ska vända dig så hjälper de dig. I värsta fall är det en blodpropp och dessa kan bli farliga om man inte behandlar dem, så det är viktigt att du kontaktar sjukvården och inte bara går hemma och väntar. Det kan också vara en infektion som kräver antibiotika.

Okej! Tack för ditt svar! Har varit sjuk till och från hela året så ingenting förvånar mig längre.
    Är ung, lever hälsosamt och aktivt så på något sätt känns blodpropp långt borta. 

• Anonym (Sök hjälp)

Ja det är fullt möjligt. Om du nyligen har börjat med p-piller eller är gravid är risken förhöjd. Men du måste kolla upp oavsett nu på en gång. Hoppas att jag inte skrämmer dig men du måste verkligen söka hjälp nu.

• Dockan
    Anonym (Aj?) skrev 2015-10-24 14:16:21 följande:

Okej! Tack för ditt svar! Har varit sjuk till och från hela året så ingenting förvånar mig längre.

Är ung, lever hälsosamt och aktivt så på något sätt känns blodpropp långt borta. 

Inga p-medel i någon form?

Man kan få proppar som ung, antingen pga andra hälsoproblem du kanske knte vet om eller för att det finns en benägenhet (i släkten).

Jag fick liknande symptom då jag fick ett fästingbett nere vid ankeln. Hela benet svullnade upp och svullnaden stasade så det gjorde ont.

Ring 1177 och gör som de säger där. :)
  • Anonym (Bekant)

Åldern har inget med blodpropp att göra. En bekant fick en blodpropp i benet som vandrade vidare. Hon var 19 år och gravid och för att rädda henne fick de ta bort barnet. Blodproppar är inte att leka med! Hon har fått ta blodförtunnande varje graviditet sen dess, men fick ändå en blodpropp som icke gravid när hon var 22.

• Anonym (Aj?)

Har nu ringt 1177 och de trodde inte att det var någon fara. Ipren och avvakta, men det var väl svaret jag förväntade mig också... Blodpropp är tydligen vanligast i vaden och jag har ju ont i framsidan av benet. Från fotknölen och ca 15 cm upp. 
    Tack alla för råd!!

• Anonym (Akut-ssk)
    Anonym (Aj?) skrev 2015-10-24 14:13:08 följande:

Jag kan ingenting om blodproppar. Är det verkligen rimligt att jag kan ha fått det när jag är så ung (24) och lever aktivt och hälsosamt? 

Det finns inge ålder på när man kan få blodpropp. Så ja, du kan gå blodpropp 24 år gammal. Äter du p-piller?
  • Februari16

Jag var 22 år gammal, åt inga läkemedel, rörde på mig lagom mycket, ingen rökning - ingen alkohol men jag fick lungpropp ändå.

Svar på tråden Svullet ben