• Rockmama89

Underhållsbidrag

Hej!

Jag har bara en liten fråga. Vad är det som gäller vid underhållsbidrag för umgängesföräldern?

Vi tar ett exempel. Om barnet är på umgänge och råkar repa en bil. Är det då boföräldern som får stå för kostnaderna då? Jag anser ju att inte det ingår i underhållet och barnet är ju inte under min tillsyn just då. Så kan någon förklara för mig vad som verkligen ingår i underhållet.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (AA)

Underhållet är till för att täcka barnens behov; kläder, mat, hobbys osv. Det som barnet normalt kostar kan man säga. Ytterligare kostnader så som skadestånd etc ingår inte. Jag antar att du menar skadestånd med om barnet repar en bil och gällande minderåriga så är vårdnadshavare skyldiga att betala skadestånd om barnet vållar skada genom brott eller kränkning. Det är dessutom begränsat till 1/5 av prisbasloppet (44.500 kr 2015) vilket innebär att om barnet vållar skada genom brott och du har vårdnaden gemensamt med den andra föräldern så ska du inte kunna krävas på mer än drygt 4500 kr. Dessutom är barnet själv skadeståndsskyldigt i viss mån. Rena olyckor och i mildare fall där barnet är väldigt litet (under 3 år) brukar inte föranleda någon skadeståndsskyldighet men man får se det från fall till fall.

• Rockmama89

Tack!

Finns det att hitta någonstans så man kan få det svart på vitt vad som ingår och inte i underhåll?

Vad ska umgängesföräldern stå för utöver underhållet osv...

Allt jag får höra från honom låter mycket konstigt. Jag ska till och med ta med mat? Då känns ju underhåller väldigt onödigt om jag ska betala boendet även där? Då hjälper det ju inte mig?

• Anonym (bix)

Om det råder skada som ska ersättas har föräldrarna solidariskt skadeståndsansvar. Alltså begärs vardera förälder på halva kostnade, exempel 2000 kronor, så betalar förälder 1 1000:- och förälder 2 1000:-

• Brumma
    Rockmama89 skrev 2015-10-24 17:48:56 följande:

Tack!

Finns det att hitta någonstans så man kan få det svart på vitt vad som ingår och inte i underhåll?

Vad ska umgängesföräldern stå för utöver underhållet osv...

Allt jag får höra från honom låter mycket konstigt. Jag ska till och med ta med mat? Då känns ju underhåller väldigt onödigt om jag ska betala boendet även där? Då hjälper det ju inte mig?

Det enda som står i föräldrabalken är att föräldern fullgjort sitt ekonomiska ansvar om underhåll betalats.

Så iallafall vardagliga kostnader kan inte begäras art man delar på. I sådana här fall vet jag dock inte.
Svar på tråden Underhållsbidrag