• Anonym (Mia)

Huliganism

Hej! 

Är det någon av er som har erfarenheter av fotbollshuliganism i Sverige? 
    Typ om ni har varit med i någon av de svenska firmorna eller har haft partners/barn som varit det..?

Jag är just nu i en relation med en kille som är organiserad i en utav de största svenska fotbollhuliganfirmorna. Han är väldigt vettig i övrigt, men jag börjar känna att huliganismen tar allt för mycket plats i vår relation. 
    Har egentligen inget emot själva fenomenet. Alla som är med i firmor vet vad de ger sig in på, är där av egen fri vilja osv, det finns tydliga regler som man aldrig överträder (ex slå ingen som ligger ner, sparka inte mot huvudet osv) och det finns en relativt god kultur mellan de olika firmorna och åtminstone bland topparna är många vänner med varandra över firma-gränserna. 
    Det jag har problem med är snarare antalet helger som går åt till att åka iväg och slåss, antalet nätter på akuten, att inte riktigt kunna gå på restaurang eftersom min karl har spruckna ögonbryn och så vidare. Det tär. 
    Men jag vet att han verkligen vill det här, att han trivs. Så jag har inte mage att få honom att sluta. 

Ni som har erfarenhet av detta: vad tänker ni? har ni upplevt liknande, har ni några tips? 

• Svar på tråden Huliganism
  • boundforglory

Det man måste tänka på är att sannolikheten att man har asociala drag är väldigt stora om man håller på med sånt. En frisk och normal människa tycker inte om att slåss och har spärrar som gör att det tar emot att skada andra människor. Dessa spärrar har inte fotbollshuliganer och därför kan man aldrig vara helt säkra på dom. Det kan komma en dag då han attackerar t ex någon på stan när han är full för att han blir sur över någon skitsak. Han har redan passerat den stora spärren och chansen att han kommer att passera fler är mycket stor.

Sen är det inte sant att det inte drabbar någon oskyldig. Finns måånga fall de senaste åren där firmorna har hotat fotbollspelare eller andra i klubben för att de har velat sluta eller liknande.

• Anonym (Mia)
    boundforglory skrev 2015-10-24 16:38:34 följande:

Det man måste tänka på är att sannolikheten att man har asociala drag är väldigt stora om man håller på med sånt. En frisk och normal människa tycker inte om att slåss och har spärrar som gör att det tar emot att skada andra människor. Dessa spärrar har inte fotbollshuliganer och därför kan man aldrig vara helt säkra på dom. Det kan komma en dag då han attackerar t ex någon på stan när han är full för att han blir sur över någon skitsak. Han har redan passerat den stora spärren och chansen att han kommer att passera fler är mycket stor.

Sen är det inte sant att det inte drabbar någon oskyldig. Finns måånga fall de senaste åren där firmorna har hotat fotbollspelare eller andra i klubben för att de har velat sluta eller liknande.

Jag gillar också våld och sysslar med det fast på andra sätt, så där är vi inte helt olika och jag tror inte det handlar om spärrar att skada andra människor. I alla fall inte i mitt fall. Hans fall, kanske. 
    Vi är också båda helt fria från droger, alkohol, tobak och liknande, så att han skulle flippa pga det ser jag som osannolikt. Däremot kan ju en sådan flipp utlösas av andra grejer än alkohol/droger. 
  • boundforglory

Här är flera länkar som visar hur huliganer absolut inte håller sig för sig själva utan aktivt terroriserar utomstående främlingar som inte har något intresse av att leka med dom.

ulfbjereld.blogspot.se/2007/07/om-fotbollshuliganism-och-aiks-feghet.html

www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/elfsborg/article13407661.ab

www.expressen.se/sport/fotboll/superettan/aik-spelare-hotade-i-natt/

www.dn.se/sport/fotboll/avhoppade-aik-tranare-ger-sin-syn-pa-firman/

www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/aik/allvarligt-hot-mot-aik-det-ar-at-helvete/

wwwc.aftonbladet.se/sport/0011/23/thylander.html

• Anonym (skärp dig)

Märkligt såna idioter som din kille (TS) ens hittar en tjej är för mig helt obegripligt!

Vem FAN vill ha en som beter sig som ett omoget arselhål??

Svar på tråden Huliganism