Huliganism
Hej!
Är det någon av er som har erfarenheter av fotbollshuliganism i Sverige?
Typ om ni har varit med i någon av de svenska firmorna eller har haft partners/barn som varit det..?
Jag är just nu i en relation med en kille som är organiserad i en utav de största svenska fotbollhuliganfirmorna. Han är väldigt vettig i övrigt, men jag börjar känna att huliganismen tar allt för mycket plats i vår relation.
Har egentligen inget emot själva fenomenet. Alla som är med i firmor vet vad de ger sig in på, är där av egen fri vilja osv, det finns tydliga regler som man aldrig överträder (ex slå ingen som ligger ner, sparka inte mot huvudet osv) och det finns en relativt god kultur mellan de olika firmorna och åtminstone bland topparna är många vänner med varandra över firma-gränserna.
Det jag har problem med är snarare antalet helger som går åt till att åka iväg och slåss, antalet nätter på akuten, att inte riktigt kunna gå på restaurang eftersom min karl har spruckna ögonbryn och så vidare. Det tär.
Men jag vet att han verkligen vill det här, att han trivs. Så jag har inte mage att få honom att sluta.
Ni som har erfarenhet av detta: vad tänker ni? har ni upplevt liknande, har ni några tips?