• Ewald01

Du som bor i lägenhet - blir du störd av grannen?

Har du grannar som stör dig genom att t.ex. ha hög volym på TV eller stereon, eller festar hemma i sina lägenheter? Eller trampar de omkring i sina lägenheter och tar en dusch mitt på natten?

Men ofta är det inte fel på grannen utan mer på den som har konstruerat eller byggt bostaden respektive huset.

Ofta är ljudsoleringen så dålig att man jämt blir störd av sina grannar.

Tänkte nu att undersöka hur ni upplever inomhusklimatet i era lägenheter. Vill också gärna veta om ni bor i en nyare eller äldre lägenhet om nu nu tycker att grannarna stör er för mycket.

Berätta gärna! Är fram för allt interesserad om hur den som bor i ett nyare hus upplever inomhusklimatet ang. ljud från grannarna!

• Svar på tråden Du som bor i lägenhet - blir du störd av grannen?
  • Rainbow gg

Jag vet inte hur gammal min byggnad är men den enda grannen jag hör och stör mig på är den som bor under mig. När hon röker på sin balkong så åker det upp och in i vår lägenhet och stinker upp hela vardagsrummet. På vardagarna spelar hon någon slags zumba-musik på morgonen men inte så tidigt att det går att klaga till hyresvärden. När barnen skriker stör det också. För mycket större det inte. Rökningen är det värsta eftersom jag är doftkänslig. Lägenheten är annars fräsch, öppen och i ett fint område.

• Flisan79

Har aldrig blivit störd av någon granne men det beror på följande:

Lägenheten vägg i vägg bor en mycket gammal dam ensam. Hörde henne få besök en gång och blev chockad över hur lyhört det var. Hon måste i princip sova dygnet runt med tanke på hur lite hon hörs. (Jag hoppas att hon har nedsatt hörsel :-/)
    Lägenheten under bor en gammal dam ensam.
    Lägenheten mittemot bor ett ungt par som verkar vara otroligt lugna och ordningsamma. Hör bara när de diskar i köket och det svagt.
    Vi bor högst upp så inga grannar ovan.

Vi däremot, stör nog alla andra. Grannen under säger att det låter extremt mycket och att man i princip hör vad vi säger.
    Vi har tre barn och två hundar som springer och leker och klampar i golvet som elefanter.Därav oljudet. Och ja, jag är på barnen varje dag och säger åt dem.

Huset är från 40-talet

• Ewald01

Rök från grannen slipper jag som tur .

Men fram för allt i äldre lägenheter är ljudisoleringen dålig och man hör nästan allt från grannlägenheten. Om grannen snyter sig, om hen är i badrummet ... man hör även när hen börja koka kaffe tidigt på morgonen.

Men det är inte grannens fel i så fall, så är det helt enkelt när man bor i en äldre byggnad .

• Rainbow gg
    Ewald01 skrev 2015-10-24 21:26:05 följande:

Rök från grannen slipper jag som tur .

Men fram för allt i äldre lägenheter är ljudisoleringen dålig och man hör nästan allt från grannlägenheten. Om grannen snyter sig, om hen är i badrummet ... man hör även när hen börja koka kaffe tidigt på morgonen.

Men det är inte grannens fel i så fall, så är det helt enkelt när man bor i en äldre byggnad .

Jag upplever det som att min byggnad är nyare men kan inte avgöra hur ny eller gammal. Jag hör inga vardagssaker och har aldrig hört tex sexljud. Bråk har jag hört men det låter ju mer än vanliga samtal. När barnen klampar runt så hörs det dock. Musik med mycket bas i hörs extremt mycket oavsett hur låg volymen egentligen är.
  • Ewald01

De är rätt svårt att åtgärda äldre hus. Det blir i regel ostsamt.

På 40-talet har man tyvärr int funderat mycket om stegsljudisolering och ljudisoering generellt.

Kanske hjlper det att ställa ett skåp mot grannens lägenhet om man blir stöd av den. Har inte provat det ....

• BigMami

Ja vi blir störda av vår rökare till granne och vi kan inte ha vår balkongdörr öppen för att vädra!

• IsDimma

Vi hör närmsta grannarna när dom har sex ibland. Hon är väldigt högljudd.
    Sen hör vi nästa granne när hon ser på nyheterna. Hon är nog i princip döv för vi behöver inte ha ljudet på på vår tv då men det verkar vara det enda hon ser så det gör inte så mycket.
    Sen bor vi högst upp i huset så vi har ingen som hoppar omkring på vågat tak

• ostpaj

Varat hus är byggt 1970.

Bor på bottenvåningen och hörnläge. Så i stort sett har vi bara grannar ovanför oss (källare i ena halvan av bottenvåningen, liksom) och nää, kan absolut inte säga att de stör på ngt vis.

Visst, ibland hörs det fotsteg,men vill man bo i tystnad ska man inte bo i en förort och hyreslägenhet:)

Trivs löjligt bra och har inga planer på att flytta :))

• Ewald01
    Rainbow gg skrev 2015-10-24 21:30:49 följande:
    Jag upplever det som att min byggnad är nyare men kan inte avgöra hur ny eller gammal. Jag hör inga vardagssaker och har aldrig hört tex sexljud. Bråk har jag hört men det låter ju mer än vanliga samtal. När barnen klampar runt så hörs det dock. Musik med mycket bas i hörs extremt mycket oavsett hur låg volymen egentligen är.
    När det gäller luftljud är det bra om man har tunga väggar.

Bra även om sovrummet och grannens badrum eller kök inte gränsar mot varenandra (min erfarenhet)  ....

• IsDimma

Jo, vi hör alla grannarna på vår våning när dom slänger sina hushållssopor också. Vi har fortfarande sopnedkast och det ligger precis intill vår dörr.

Svar på tråden Du som bor i lägenhet - blir du störd av grannen?