• Anonym (Ledsen)

Vad kan vara fel på min älskade katt?

Vi har tid hos veterinären i morgon, vill bara se om någon har erfarenhet av detta.

Idag började min 16 åriga innekatt att spy skummig vätska. Hon satt sedan och flämtade och tuggade.

Hon går med nedsänkt svans och låg bakkropp, långsamt. Hon låg i min famn och spann högt för att sedan börja jama högt men försökte inte komma därifrån.

Inget intresse alls av mat, inte ens blötmat som hon annars blir galen av.

Hon går och gömmer sig. Hennes pupiller är stora men reagerar på ljus.

Känner någon igen det?

• Svar på tråden Vad kan vara fel på min älskade katt?
  • DeLo

Jag skulle åka in till närmsta djursjukhus NU. Det kan vara att den fått i sig något giftigt (såsom tuggat på giftig växt o liknande). 

• Anonym (Ledsen)
    DeLo skrev 2015-10-24 21:55:12 följande:

Jag skulle åka in till närmsta djursjukhus NU. Det kan vara att den fått i sig något giftigt (såsom tuggat på giftig växt o liknande). 

Vi har inga giftiga växter och då vi har småbarn hemma har vi inte heller giftiga ämnen framme.

Veterinären tyckte att vi kunde vänta till i morgon.
  • nokitus

Jag har en katt som haft något liknande, först trodde dom att han hade fått i sig råttgift, men eftersom det var en innekatt så var det omöjligt.

Det visade sig att magsyrorna var i obalans, så han fick medicin och specialdiet, och blev frisk inom en vecka. Men jag åkte in till jourerande veterinär, för såntdär kan vara brådskande.

• jenny99

Sånt här är brådskande och bör åka in direkt.Katten är redan nu uttorkad och njurar kan ta skada.

• viseversa

Förgiftad. Jag skulle INTE vänta till i morgon då det kan vara för sent då. Åk in NU!!

• Anonym (Ledsen)

Katten är inte förgiftad. Den dricker nu vatten och äter och mår bättre.

• Anonym (minkatt)

Min katt hade på detta vis och hade inflammerad bukspottskörtel. Inget akut, men de får ont i magen och mår illa. Det går över av sig självt men det som kan vara farligt är när de inte äter/dricker, vilket de ju inte gör när de har ont i magen och/eller mår illa. Katter kan torka ut snabbt och är känsliga för om de inte får mat då de kan få fettlever. Jag säger inte att detta är vad som har hänt din katt, men jag tycker nog att man kan lyssna på veterinären och inte jaga upp sig för mycket. Katter torkar inte ut på en halv dag som någon här ovan verkar tro. Uppdatera gärna så vi får höra hur det gick!

• Anonym (minkatt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-10-25 08:24:00 följande:

Katten är inte förgiftad. Den dricker nu vatten och äter och mår bättre.

Vad skönt att den mår bättre. Vet ni vad den blev förgiftad av?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (minkatt) skrev 2015-10-25 08:38:45 följande:

Vad skönt att den mår bättre. Vet ni vad den blev förgiftad av?

Den blev inte förgiftad.

Vi ska till veterinären kl 13.
  • Anonym (minkatt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-10-25 08:40:16 följande:
    Den blev inte förgiftad.

Vi ska till veterinären kl 13.
    Oj jag missuppfattade, tyckte du sa att den hade blivit förgiftad. My bad. Men gött att den mår bättre nu. Det kan ju vara precis vad som helst som gör att katten blir så här. Skriv gärna när ni har varit där så vi får höra hur det går!
  • Rafael90

Har den kissat eller bajsat? Min katt har betett sig sådär när han hade inflammation i urinblåsan, men då satt han och försökte kissa länge utan att det kom nåt.

• Anonym (Hur gick det?)

Hur gick det hos vet, fick ni veta vad det var för fel på katten?

Vi hade en katt med liknande symptom men var även vinglig och såg full ut. Hon hade fått hjärnskakning och blev bra med några dagars vila. Det är läskigt när ens djur blir sjuka och svårt att veta hur akut det är med veterinärvård. Hade en valp som insjuknade samma dag (några timmar efter vi hämtat hem valpen), var till vet och han fick smärtstillande och vätska då valpen snabbt blev dålig och varken åt eller drack. Vi var in 3 gånger under jourtid och var även i kontakt med djursjukhus men dom ville inte ta emot oss utan hänvisade till distrikts vetrinärerna. 4 gången på 3 dagar så nekade vår vet ta emot valpen och sa att det var lönlöst då han ändå skulle dö, tog en en gång kontakt med djursjukhuset som ringde upp vår vet och tvingade hen att ta emot vår valp då det var osäkert att han skulle klara sig ända till djursjukhuset. Valpen fick behandling ännu en gång och efter den gången så började febern gå ner och valpen blev bättre och sedan helt frisk. Tvingade i valpen vätska 1 gång i timmen under 3 dagar dygnet runt. Jag har även fler fall där vet inte tar sjukdomsfall seriöst och orsakar att man kanske skulle avvakta istället för att tvinga dom att undersöka djuret i tid, man ska lyssna på vetrinärerna men ändå lita på sin egen kunskap då magkänslan säger att det är akut. Tyvärr så lyssnade jag en gång för mycket på veterinären och det slutade med att våran älskade lilla häst fick avlivas pga av tarmvred som vi haft sen han var 10 månader.

Svar på tråden Vad kan vara fel på min älskade katt?