• Lyckygirl9999

    Utslag av quorn?

    Någon som vet något om detta? Fick utslag på händerna efter jag hållit på med färsen och sedan utslag på halsen och magen efter jag ätit den. Utslagen svider och kliar.

  • Svar på tråden Utslag av quorn?
  • Mantrasina

    Är du allergisk mot svamp? I så fall ska du inte äta quorn. Låter som en typisk allergi mot något av innehållet i produkten. 

  • Vegan i stan
    Lyckygirl9999 skrev 2015-10-25 08:09:40 följande:

    Jag äter både ägg och svamp (dock bara kantarell typ). Vet inte vilken typ av svamp just quorn innehåller..


    Mögelsvamp.
  • Tant Gröngöling

    Fick hemsak utslag som först såg ut som myggbett och kliade ohyggligt efter att ha ätit quorn nyligen. De blev bara fler och fler och stora utslag över hela kroppen.
    Har ätit quorn förut utan att reagera men nu två  gånger har jag fått denna hemsak reaktion. Har läst att detta kan vara vanligt och qourn i sig är närmare besläktad med mögel än med svamp. Det latinska ordet för quorn är Fusarium venenatum och venatum betyder gift...

  • blairw

    En liten del (1 på 146,000 ungefär) är allergisk mot det Quorn är tillverkat av - mykoprotein, en svampprotein. Inte något farligare eller konstigare än att du får lov att undvika det som andra matallergier. 

Svar på tråden Utslag av quorn?