• Oroliga själen

Frysa bröstmjölk?!

Vad tusan fryser man bröstmjölk i?! Har läst om att man fryser i iskuber men då måste man ju kunna koka lådan och då smälter väl de som är i hårdplast? Eller ja såna som inte är i gummi?

• Svar på tråden Frysa bröstmjölk?!
  • Farfallos

Man måste inte koka islådan! Diska den som du diskar allt annat bara. ...men eftersom både iskubslådan och iskubspåsar är så små så använde vi vanliga okokta 1-literspåsar. Har för mig att de fylldes endast med 1,2 dl och frystes sedan rätt platta. Snabba att tina då.

• Oroliga själen

Okej.

Nu pumpade jag bara ut 45 för att lätta på trycket lite innan han skulle äta, det kanske inte ens är lönt att frysa?

Hur gör man när man ska pumpa för att spara så att säga? Fattar ju att det bara är att pumpa så sett men för att inte störa produktionen så den blir jättestor rätt vad det är?

• Farfallos
    Oroliga själen skrev 2015-10-25 09:16:18 följande:

Okej.

Nu pumpade jag bara ut 45 för att lätta på trycket lite innan han skulle äta, det kanske inte ens är lönt att frysa?

Hur gör man när man ska pumpa för att spara så att säga? Fattar ju att det bara är att pumpa så sett men för att inte störa produktionen så den blir jättestor rätt vad det är?

Det är alltid bra att frysa in även mindre mängder, för man vet ju inte vad som kan hända.

...men i övrigt vet jag inte hur man ska tänka. Under en tid var produktionen hög, men när sonen började äta annat så sjönk den snabbae än förväntat. Kan vara individuellt kanske...
  • Farfallos
    Oroliga själen skrev 2015-10-25 09:16:18 följande:

Okej.

Det är alltid bra att frysa in även mindre mängder, för man vet ju inte vad som kan hända.

...men i övrigt vet jag inte hur man ska tänka. Under en tid var produktionen hög, men när sonen började äta annat så sjönk den snabbae än förväntat. Kan vara individuellt kanske...
  • Grodis15
    Oroliga själen skrev 2015-10-25 08:37:48 följande:

Vad tusan fryser man bröstmjölk i?! Har läst om att man fryser i iskuber men då måste man ju kunna koka lådan och då smälter väl de som är i hårdplast? Eller ja såna som inte är i gummi?

Iskubslådan smälter ju inte om du kokar den :) du kan ju koka nappar, nappflaskor och allt möjligt utan att de smälter.
  • Yngla

Jag hade ziplock plastpåsar som jag frös in. Olika storlekar och skrev på påsen hur många ml det var i.

• Iowhannah

Det ska finnas specialpåsar som är till för att man ska frysa in bröstmjölk i dem. Kolla upp ifall det är värt det! Jag har själv inte kollat, men det låter intressant.

Svar på tråden Frysa bröstmjölk?!