Aupendi skrev 2015-10-25 18:39:51 följande:
Jag tänker att man bör skilja på om hon NEKAR, som i detta fallet, och om hon skulle dra hela historier som är påhittade självmant.
Förstår du hur jag tänker?
Barn kan ju neka (ljuga) för att undvika straff/konsekvenser, eller för att de skäms och vet att de gjort fel. Eller för att få beröm för sånt de inte gjort. Och det är ju garanterat vanligt, tror jag iaf.
Jag skulle tycka att det var värre om hon ljög ihop hela historier bara sådär.
Hade förövrigt en lärarinna som menade att det tyder på intelligens att kunna ljuga. Små barn som ljuger har liksom klurat ut att de inte MÅSTE vara ärliga. Och lagt ihop ett plus ett för att kunna ta sig ur en situation. "Om jag säger A så händer C istället för B, som hade hänt om jag talat sanning."
Jag hade kanske personligen försökt visa nån film eller läsa nån bok där huvudpersonen råkar illa ut/mår dåligt pga att han eller hon ljugit/blivit ljugen för. Och sett om hon förstått/känt medlidande. Och kanske på så vis ändrat sig.
Lycka till
Man kan absolut inte, rakt på, avgöra en persons intelligensnivå genom att bara se till graden av hans/hennes lögner. Det beror på hur lögnerna är uppbyggda, och på vilket sätt de sas. är paketerade på, bl.a., för att kunna få en hint om utifall personen som ljuger är intelligent (IQ-mässigt) eller inte. Men, om en IQ-mässigt intelligent person använder sin intelligens till att producera lögner så tyder det med stor sannolikhet även på låg EQ, och denna kombination är verkligen inte att leka med. ...
Med vänlig hälsning,
Pentra