• Aniroma

Vilka saker var; onödiga köp? Bästa köp?

Går imorgon in i vecka 20 och vill så smått börja förbereda inför bebis ankomst. Det är vårt första barn och det är svårt att veta vad som är bra att köpa. Många saker känns som bra och nödvändiga saker men så har man ju hört så många som har köpt på sig allt för mkt saker och ångrat sina köp i efterhand, saker som de trodde de skulle använda men som de sedan insåg var helt onödiga! Jag pratar om allt som har med bebis att göra; kläder, tillbehör, amningsgrejer, osv osv!

Vilka saker har du köpt som du ångrat eller som bara använts ett fåtal gånger?

Vad har varit ditt absolut bästa köp?

• Svar på tråden Vilka saker var; onödiga köp? Bästa köp?
  • Gilraen

Bäst:

Bärsjal / bärsele (och en stor jacka för att kunna knäppa om både mig och barnet)

Barnvagn

Skötbord

Babysitter

Ikeas små tvättlappar i frotté, som säljs i 10-pack

Helt onödigt för oss:

Spjälsäng

Babynest (gillar verkligen idén själv men det gjorde inte mitt barn)

Det jag verkligen ångrar är att jag inte köpte en bra åkpåse till liggvagnen (vinterbebis) utan krånglade med overall istället.

Sen tycker jag överlag att det är så himla lätt att bli skinnad på pengar som förälder. Tänk efter vad du behöver i funktionsväg och köp det inte i babybutiken om du inte måste. Du behöver t.ex inte lägga 1200 spänn på en märkesskötväska som matchar vagnen, när stadium har suveräna för 99.

• Sous

Bäst:
    Bra amningsinlägg (tvättbara). Har innerinlägg i bomull/siden och värmande yttre inlägg i ull. Ett måste för vinterbebisar enl mig, om man tänkt amma.

Ergonomisk bärsele (ergobaby, pognae, manducca)

Babynest (de är rätt dyra iofs, jag sydde själv men det kostade ändå några hundra i material).

Babyskydd med bas (fantastiskt smidigt)

Filtar (gallerfiltar i bomull och ull är superbra, och sen babyfiltar i både flanell och trikå, vi använde inget täcke förrän efter ettårsdagen)

Små handdukar/tvättlappar i frotté (torka kräk, torka bajs, torka spilld mjölk, man kan inte ha för många. Köp ikeas storpack eller klipp till av gamla handdukar. Används fortfarande när treåringen är magsjuk, man kan lätt få ettåringar att kräkas i en liten handduk, mycket svårare med en hink)

Om man bor på mer än ett våningsplan: en bra babymonitor som är uppladdningsbar. Vi har en Philips med inbyggd nattlampa. I lägenhet är det säkert ganska onödigt.

Onödigt:
    Babygym
    Babysitter (många gillar ju dessa, men här var de verkligen ingen hit, onödigt och jättekort användningstid om man har barn som rör på sig tidigt)
    Badbalja (bada i stora badkaret, duscha tillsammans eller använd tvättlappar, vår stod oanvänd)
    Vagntäcke, spjälsängstäcke (helt bortkastat, filtar är bättre)

• Sommar15

Bästa: babynest (kan sova i soffan, i vagnen, i spjälsängen, mellan oss i stora sängen, allt i samma bäddning och enkelt att flytta sovande bebis), babysitter, Ikeas små handdukar, mandelolja att smörja in bebis i, funkar också mot röd stjärt. Tjockare filt att leka på på golvet. Hopfällbar badbalja från stokke tar liten plats om man bor trångt! Har också använt mugghållaren till vagnen mkt mer än jag trodde :)

Onödigt: bröstpump, strumpbyxor till bebis (jobbiga att dra på, små mjuka byxor bättre!) gosedjur samlar bara damm... Speciell skötväska är bara onödigt, köp istället ett skötunderlägg att vika ihop och lägg allt i valfri väska!

Bästa köp till mamman efter förlossning: xylocainsalva att smörja med "där nere" de första veckorna :)

• Aniroma

Åh jösses! Tack så mycket för alla förslag! Va glad jag blir :) tar tacksamt emot ännu mer :) kan bli en intressant tråd det här :)

• bohan85

Bäst:
    Bärsele
    Babynest (sov i det till 3 månader, kunde sova ex i soffan m.m. Tog med om vi åkte bort). Sydde själv, enkelt och billigt.
    Små handdukar från ikea (10-pack)
    Babybjörn babysitter (väldigt bra gung)
    Babygym
    Babyskydd med isofixbas.
    Philips Avent Babyvakt
    Inget köp iochförsig, men hade inte kunnat vara utan detta! Sydde en "wrap" som man lade i babyskyddet med hål för bältena och sedan kunde vira runt barnet. Då behövde man inte krångla på en overall när ´barnet var litet och man bara skulle åka en liten bit. Kika här: idasmirakel.vimedbarn.se/sy-din-egen-babywrap-filt/

onödigt:
    För mycket kläder, ffa byxor.
    Spjälsängsmobil, iallafall till en början, nu vud 6 månader tycker han den är lite kul
    Många amningsbehåar och linnen då jag tyvärr inte kunde amma så länge pga dålig produktion.

Amningskudden gillade jag inte men nu när sonen lär sig sitta så är den guld värd att vira runt honom då den stöttar om han rasar.

Köpte väldigt mycket begagnat ffa kläder, men även babysitter m.m!

• Gilraen

Ja, jag ammade (länge) men amningskudde såg jag aldrig nåt behov av. Amningstoppar köpte jag ett par, men insåg snabbt att det gick precis lika bra med vanliga kläder som är lätta att dra upp, ner eller knäppa upp. Amnings-bh tyckte jag däremot var väldigt smidigt.

Plastad frotte eller handdukar att ha i sängen var viktigt också! Inte för barnet, men för att mina bröst läckte så mycket på nätterna att jag vaknade i en stor blöt fläck varje gång.

Svar på tråden Vilka saker var; onödiga köp? Bästa köp?