Anonym (Kan inte katter) skrev 2015-10-26 08:22:32 följande:
Eb fråga till utöver maten och kisseriet. Kanske fånigt, men jag oroar mig över att inte känna nån ömhet för katten. Känns som jag har anknytningsproblem, för att ta till en term om barn. Jag har aldrig haft ett djur själv, men alltid tyckt väldigt mycket om dem, så jag hade liksom trott att jag skulle tycka det var väldigt trevligt med en katt i hemmet. Nu är jag mest nervös och lite halvirriterad och vet inte hur jag ska handskas med katten.
Kommer det senare? Kommer jag att fästa mig vid henne, eller kommer hon att kännas som en främling jämt? Hon ska stanna hos oss, det har jag lovat både det gamla oaret och mina egna barn.
Det är ju lite värre... Har aldrig tagit en vuxen katt så jag vet inte riktigt. De är ju inte som hundar som ser upp till sin flockledare, utan väldigt självständiga. Tillbringa lite kvalitetstid m katten, typ leka, kela, fjäska med godis. Prata mycket med henne, om hon jamar tillbaks i samma tonläge så pratar ni. (Vilda katter jamar inte, utan de gör det för att härma oss människor). Kisa och blinka tydligt mot henne när hon ligger o myser, (det visar att du litar på henne) då kanske hon blinkar tillbaka eller stänger ögonen o somnar (dvs hon litar på dig). Det går säkert bra! :)