• Anonym (Kan inte katter)

Katten vill bara ha blötmat

Ett gammalt par i vår by hade en katt de inte orkade ta hand om och vi tog den. Lite förhastat kanske, såhär i efterhand, för vi kan inget om katter. De sa att de brukade ge katten "blötmat" morgon och kväll, och så står det alltid torrfoder framme. Okej. Men katten äter inte torrfodret och är helt bottenlös vad det gäller den blöta maten. Har testat flertalet sorter från djuraffären.

Ska jag ge mer blötmat? Hon kan ju inte svälta ihjäl när det ändå står torrfoder framme? Hon vill liksom bara inte ha. Känner mig lite korkad nu.

• Svar på tråden Katten vill bara ha blötmat
  • LiljasMamma87

Blötmat är egentligen det bästa för katter då dom i regel är dåliga på att dricka vatten. Så på så sätt får dom i sig det via maten istället. Många katter som får problem med njurar m.m ifall dom bara äter torrfoder. Så jag skulle helt enkelt fortsätta ge blötmat. Mjau är ju ett bra alternativ som inte är allt för dyrt heller. Undvik dock whiskas och dylikt då det innehåller en massa onyttigt.

• Anonym (blötmat)

Ge inte mer än en påse "blötmat" per dag. låt torrfoder och vatten stå framme hela tiden. Katten kommer inte svälta.

• Gunilla1957

Du kan fråga paret vilket märke torrfoder som katten är van vid. Katter försöker alltid manipulera för att få mer blötmat, men så hungriga som de gör sig till att vara är de inte. Håll fast vid rutinerna. Låt torrfoder och färskt vatten alltid stå framme. Ge katten en portion blötmat morgon och kväll. Eller en liten större portion en gång dagligen. När den är slut så är den slut.

• Anonym (Mjau)

Blötmat är även bättre i sammansättning, innehåller mer protein än torrfoder som är rikt på kolhydrater. Katter är ju köttätare, för mkt kolhydrater så blir de tjocka och kan tom få diabetes!

Våra får blandat, men tycker bättre om blötmaten. Skulle de ha fri tillgång på blötmaten skulle de snart rulla fram.

• Anonym (Mina katter.)

Våra katter åt BARA blötmat. Dom mådde bra hela livet. Har aldrig fattat detta med mat som ska stå framme jämt. Dom fick mat morgon och kväll. Den ena katten fick till och med banta för att han var för stor.

Okej, tack då ska jag inte oroa mig. Vi fick med mat från paret som räcker än (katten har bara varit hos oss en vecka.) De sa att katten äter allt man ger den, och att den gillade torrfodret, men icke.

Sen ett annat problem, den har kissat i vår säng två gånger trots att den kan på på sandlådan. Den är fem år, så helt vuxen. Kan det vara för att hon tvingats byta hem och är nervös? Helt frisk ska hon vara, var hos veterinären innan hon kom hem till oss.

• Anonym (Mjau)
    Anonym (Mina katter.) skrev 2015-10-26 07:15:57 följande:

Våra katter åt BARA blötmat. Dom mådde bra hela livet. Har aldrig fattat detta med mat som ska stå framme jämt. Dom fick mat morgon och kväll. Den ena katten fick till och med banta för att han var för stor.

För mig känns det som att torrfoder är billigare och smidigare (=lättare att släpa hem) så det känns bra att dryga ut blötmaten lite. Men det är säkert bara inbillning! :) Däremot känns det bra att de har lite torrfoder att pilla med om de blir hungriga mellan blötmatningarna, de äter ju inga mängder torrfoder. Annars skulle de gå o skrika tills jag ger mig (bortskämda). Men du har säkert rätt i att det är onödigt! Handlar ju bara om uppfostran och vanor. :)

Eb fråga till utöver maten och kisseriet. Kanske fånigt, men jag oroar mig över att inte känna nån ömhet för katten. Känns som jag har anknytningsproblem, för att ta till en term om barn. Jag har aldrig haft ett djur själv, men alltid tyckt väldigt mycket om dem, så jag hade liksom trott att jag skulle tycka det var väldigt trevligt med en katt i hemmet. Nu är jag mest nervös och lite halvirriterad och vet inte hur jag ska handskas med katten.

Kommer det senare? Kommer jag att fästa mig vid henne, eller kommer hon att kännas som en främling jämt? Hon ska stanna hos oss, det har jag lovat både det gamla oaret och mina egna barn.

• Anonym (Mjau)
    Anonym (Kan inte katter) skrev 2015-10-26 08:22:32 följande:

Eb fråga till utöver maten och kisseriet. Kanske fånigt, men jag oroar mig över att inte känna nån ömhet för katten. Känns som jag har anknytningsproblem, för att ta till en term om barn. Jag har aldrig haft ett djur själv, men alltid tyckt väldigt mycket om dem, så jag hade liksom trott att jag skulle tycka det var väldigt trevligt med en katt i hemmet. Nu är jag mest nervös och lite halvirriterad och vet inte hur jag ska handskas med katten.

Kommer det senare? Kommer jag att fästa mig vid henne, eller kommer hon att kännas som en främling jämt? Hon ska stanna hos oss, det har jag lovat både det gamla oaret och mina egna barn.

Det är ju lite värre... Har aldrig tagit en vuxen katt så jag vet inte riktigt. De är ju inte som hundar som ser upp till sin flockledare, utan väldigt självständiga. Tillbringa lite kvalitetstid m katten, typ leka, kela, fjäska med godis. Prata mycket med henne, om hon jamar tillbaks i samma tonläge så pratar ni. (Vilda katter jamar inte, utan de gör det för att härma oss människor). Kisa och blinka tydligt mot henne när hon ligger o myser, (det visar att du litar på henne) då kanske hon blinkar tillbaka eller stänger ögonen o somnar (dvs hon litar på dig). Det går säkert bra! :)
  • Anonym (Mjau)
    Anonym (Kan inte katter) skrev 2015-10-26 07:41:13 följande:

Sen ett annat problem, den har kissat i vår säng två gånger trots att den kan på på sandlådan. Den är fem år, så helt vuxen. Kan det vara för att hon tvingats byta hem och är nervös? Helt frisk ska hon vara, var hos veterinären innan hon kom hem till oss.

Ajdå! Kan mycket väl vara nervositet/stress. Våra kan protestkissa om vi inte sköter lådan ordentligt så det är viktigt.

Om hon småskvätter överallt och det är blodblandat är det urinvägsinfektion, det kan utlösas av stress. Men två gånger är ju ingen fara.

Nu har hon helt plötsligt börjat äta torrfoder. Kissat fint i sin låda.

En till fråga: idag när hon hade bajsat satte hon sig på fönsterbrädan och det kom lite bajs där. Vad jag kan se så var bajset av normal konsistens. Hon ska väl hålla sig ren därbak själv? Säkert en dum fråga, men allt detta är nytt för mig.

• Anonym (Mjau)
    Anonym (Kan inte katter) skrev 2015-10-28 08:58:11 följande:

Nu har hon helt plötsligt börjat äta torrfoder. Kissat fint i sin låda.

En till fråga: idag när hon hade bajsat satte hon sig på fönsterbrädan och det kom lite bajs där. Vad jag kan se så var bajset av normal konsistens. Hon ska väl hålla sig ren därbak själv? Säkert en dum fråga, men allt detta är nytt för mig.

Skönt! :)

Jo, det tycker man! Men antar att olyckor händer, speciellt om hon är långhårig.

Hur går det med anknytning? Har ni umgåtts något?
  • Anonym (VV)

Så var min katt i början med, ville bara ha blötmat.. är väl godare haha. Men jag hade vatten och torr foder framme jämt sen fick hon blöt mat morgon och kväll. Nu äter hon torrfodret men hon försökte ett tag ;)

Anknytningen går bra såtillvida att hon är extremt kelig. Går och stryker kring benen och hoppar upp i knät så fort man sätter sig. Jamar och har sig. Själv klappar jag om och har henne i knät, men känner väl ingen ömhet direkt. Hon känns främmande, men jag hoppas det kommer.

MEN: idag har hon sovit i ensamhet hela dan! Blir ju lite orolig. Kan katter ha såna sovdagar ibland, eller är det nåt som är fel? Hon har som sagt varit på mig hela tiden från dag ett, utom idag.

Anonym (fy) skrev 2015-10-28 15:39:24 följande:

Usch avskyr katter.

Okej.
  • LauraPalmer

Min katt har noll intresse för blötmat. Det enda hon äter är mjaus torrfoder, falukorv, skinka, köttfärs och fil. Hon dricker helst vatten eller mjölk. Hon är väldigt kräsen, så hon lägger aldrig på sig extra vikt.

• Ominous

Blötmat är mer naturlig mat för katter, och bättre för dem. Torrfoder har för låg vätskehalt och kan skapa bla njurproblem. Så det är bara bra om din katt föredrar blötmat :)

Hoppas det löser sig och ni får det bra ihop :)

• Anonym (Mjau)
    Anonym (Kan inte katter) skrev 2015-10-28 15:29:13 följande:

Anknytningen går bra såtillvida att hon är extremt kelig. Går och stryker kring benen och hoppar upp i knät så fort man sätter sig. Jamar och har sig. Själv klappar jag om och har henne i knät, men känner väl ingen ömhet direkt. Hon känns främmande, men jag hoppas det kommer.

MEN: idag har hon sovit i ensamhet hela dan! Blir ju lite orolig. Kan katter ha såna sovdagar ibland, eller är det nåt som är fel? Hon har som sagt varit på mig hela tiden från dag ett, utom idag.

Mysigt! :) det kommer nog känslor snart. :) katter kan ha sovdagar ala katten Gustav:)
Svar på tråden Katten vill bara ha blötmat