• emeliek91

Jag tror min katt är dräktig

Hej. Min ena honkatt slutade löpa för ca 3-4 dagar sedan. Jag och min kille tror att hon har parat sig under löpningen, då jag har haft lite koll på hennes tissar eftersom jag har läst att de blir rosa om en katt är dräktig. Nu ikväll när jag kollade så var dom mörkare än vad de har varit de andra dagarna. De andra dagarna var dom nästan vita och nu är dom liksom, inte knallrosa men betydligt mörkare än normalt. Borde man anta att hon är dräktig?

Är ultraljud något man måste göra på en dräktig katt eller är det ens eget val? Och vad kostar ett ultraljud hos veterinär? Då jag är arbetslös just nu så har vi inte värsta inkomsten och därför känns de bäst om man inte behöver uppsöka en veterinär då det oftast kostar multum. Men självklart ser jag alltid till kattens bästa och skulle de vara så att något händer som är akut eller katten inte mår bra av, så söker jag givetvis mig till en veterinär. Jag är ingen sån människa som inte bryr mig.

Jag skulle tippa på att det var 6-8 dagar sedan som hon haft chans att para sig, då vi hade henne ute ett tag för att hon skrek så mycket här hemma. Vi är glada att hon ska få kattungar, men hur ska man räkna om det är så att hon skulle va dräktig eftersom jag inte vet exakta datumet? 

• Svar på tråden Jag tror min katt är dräktig
  • Dexter dot com

Ett ultraljud är ingen kostnad mot vad det kan komma att kosta om du väljer att låta henne gå igenom en förlossning som kan gå snett och hon behöver snittas, ungarna blir dåliga och måste till veterinär osv. Har du inte en rejäl buffert du kan lägga på katten och ungarna tycker jag du ska ge en abortspruta och kastrera henne. 
    Annars är ett ultraljud bra eftersom du bör veta ungefär när ungarna ska födas så du kan hålla henne inne så hon inte föder ungarna ute och du kan se till att vara ledig .

• viseversa

Du är arbetslös och släpper ut en löpande katthona? Vet du att ev kattungar sen ska vaccineras och tittas till av en veterinär. Hur ska du har råd med det då? Du säger ju att du gör det bästa för katten. Det borde även gälla ev ungar. Säg att hon får 4-5 ungar, det är nog minst 700:- per unge som du måste hosta upp.

• viseversa
    Dexter dot com skrev 2015-10-26 06:04:28 följande:

Ett ultraljud är ingen kostnad mot vad det kan komma att kosta om du väljer att låta henne gå igenom en förlossning som kan gå snett och hon behöver snittas, ungarna blir dåliga och måste till veterinär osv. Har du inte en rejäl buffert du kan lägga på katten och ungarna tycker jag du ska ge en abortspruta och kastrera henne. 
    Annars är ett ultraljud bra eftersom du bör veta ungefär när ungarna ska födas så du kan hålla henne inne så hon inte föder ungarna ute och du kan se till att vara ledig .

Exakt.
  • viseversa
    Dexter dot com skrev 2015-10-26 06:04:28 följande:

Min sambos syster har en helig birma. Hon fick snittas för att ungarna inte kom ut som dom skulle. 7000:- skulle det kosta om hon inte vore försäkrad. Nu fick dom "bara" betala ca 3000:- om jag inte minns helt fel. Ungarna överlevde och allt gick bra även dör honan med det var såklart läskigt.
  • viseversa
    viseversa skrev 2015-10-26 07:19:10 följande:
    Min sambos syster har en helig birma. Hon fick snittas för att ungarna inte kom ut som dom skulle. 7000:- skulle det kosta om hon inte vore försäkrad. Nu fick dom "bara" betala ca 3000:- om jag inte minns helt fel. Ungarna överlevde och allt gick bra även dör honan med det var såklart läskigt.
    Haha alltså katten fick genomgå snitt inte sambons syster.
  • Saffrodite

Det tar ungefär 3 veckor från parning till att man ser att spenarna blir rosa och större. Pälsen brukar också tunnas ur runt spenarna.

Den här sidan tyckte jag var jätte bra nu när min katt väntar bäbisar :) www.hedren.nu/infosidor/Draktighet.php tryck bara i vilket datum du tror hon parades och så ser du hur långt gången hon är (om hon är dräktig).

//Saffrodite

• Fröken Apelsin

Boka en tid för kastration direkt! Nu är fostren så pass små att det går att utföra en abort i samband med att hon kastreras, det kostar inget extra.

Föds kattungarna kommer det kosta dig minst 1000 kronor per unge i vaccin och chip. Sedan tillkommer mat och sand. Blir honan sjuk eller om det behövs ett akut kejsarsnitt kan det kosta tiotusentals kronor. En kompis till mig tog just hand om en hemlös katt som var dräktig, hon klarade inte av att föda själv utan fick göra ett kejsarsnitt och läggas in. Det slutade på 24 000 kronor.

Det finns runt 150 000-250 000 hemlösa katter i Sverige, Blocket, Facebook och andra grupper svämmar över av kattannonser. Marknaden är mättad sedan länge. Det behövs inte fler huskatter.

Svar på tråden Jag tror min katt är dräktig