• MoLsMamma

    Tips uppfostran 3 barn

    Hej!

    Jag behöver tips och råd..

    Har en nyfödd hemma samt en nyss fyllda 5 och en nyss fyllda 3.

    Varje dag och ofta är det bråk mellan de stora! Antingen mellan dem eller så gör de saker de inte får så jag blir arg. Är arg mest hela dagarna känns det som, och det tar på krafterna... Pågår från 6-7 på morgonen tills 19 när vi varvar ner.

    Skrika och skälla biter inte längre på barnen, de bara flinar eller skriker/är kaxiga tillbaka. Har provat vara lugn o pedagogisk men det funkar ännu sämre. Ett exempel är imorse när jag satt o ammade så sprang de förbi frön köket till deras rum och jag ropar efter äldsta att komma (för jag fattade att nåt lurt va på gång). Hon skriker bara "NäE" och fortsätter. När jag sen går in i rummet så har de målat med bläck på väggen. Jag blir såklart arg, men de bara skyller på varandra o springer skrattande iväg. Inget biter på dom! Vad kan man göra vid sånna tillfällen man vill visa att det är allvar o att de gjort fel? Stänga i på rummet gallskrikandes? Tips!!

    Orkar inte med allt ständigt skrik från alla håll, allt mitt tjat, att de inte lyssnar o kommer när jag ropar (får ofta ropa barnets namn tio gånger innan nån reagerar).

    5 åringen är som en mini-tonåring och 3 åringen är... Ja som en 3-åring.

    Nån som är/varit i samma sits? Har ju en nyfödd som såklart försvårar, men har man bara en av de stora hemma (alltså separerar de stora) så går det oftast jättebra! De är de två ihop som gör oss galna..

  • Svar på tråden Tips uppfostran 3 barn
  • vilsenipannkakan

    Har inget tips men vill bara såga att jag känner igen mig till viss del. Min sexåring och snart fyraåring kan verkligen busa igång varandra. Ibland är det svårt att bryta. Var för sig är de jättemysiga och kan varva ner.
    Går inte dina barn på förskolan? Mina barn "blir värre" av att vara inne mkt och när de är understimulerade.
    Mitt enda tips är väl att klä på er och dra ut. Se till att skapa egentid med barnen. Dela upp er när ni kan.
    När du ska amma; fram med pysselmaterial.

    Stor eloge till dig som även har en nyfödd med allt vad det innebär. Jag har drömt om ett tredje barn men skulle aldrig orka i kombination med mina två andra underbara vilddjur.

  • Voodoodoll

    I denna situation hade jag tagit bläckpennorna och rensat huset på alla sorters pennor och hänvisat till händelsen. Med ett äldre barn hade jag dragit lite av veckopengen (symbolisk summa) till att måla om rummet.

  • Voodoodoll

    Sen kan jag tänka mig att de söker din uppmärksamhet eller är i behov av att hitta på något. Det blir mycket amma, byta blöja och trösta bebis i början. Viktigt att de större barnen också går uppmärksamhet och att man kanske hittar på något med bara dem, utan bebis, då och då. Och så klart massq positiv uppmärksamhet! Så det inte blir deras sätt att få din uppmärksamhet på; att hitta på hyss.

  • nnnnnnnn

    Kanske dags att ha lite samråd mellan er vuxna?

    Finns det en partner i bilden? Som kan ta FL iallafall delvis, ett tag tills du har bättre möjlighet att komma loss från den nyfödde?

    De 10 dagarna kan tex delas upp på halvdagar, så kanske partnern kan hämta barnen efter 3-timmars förskola och sedan vara hemma resten av dagen?

    Eller så kanske partnern kan ta ut FL en eller ett par heldagar varje vecka? Om det blir snålt med pengarna så kan man ju ta ut FP (SGI-dagar) över helgen om man är ledig fredag eller måndag. SÅ om man är ledig tex mån + tors så kan man ta ut FP lör+sön+ mån + tors.
    Då blir det ju inte så många dagar du måste sköta allt själv. Utan mer: långhelg, du har ansvar 2 dagar, ledig dag, en dag  till med ansvar, sen långhelg igen.
    Har man tur och kan styra förskoletiderna/dagarna så kan man ju låta barnen vara lediga från förskolan de dagar som partnern är hemma och får då 5 timmar förskola per dag, de dagar som partnern jobbar = inte lika mycket tid hemma att bråka på...

    Man kan ju också passa på att ha aktiviteter planerade de dagar du måste ta ansvar själv - tex öppen förskola eller bjuda hem vänner/släktingar både för sällskap och för att vara fler vuxna som hjälps åt med barnen.

    Vi har ju en fantastisk föräldraförsäkring i Sverige och den är till för att barnen ska ha sina föräldrar hemma. Jag tyckte att när man fick fler barn, så var det verkligen guld värt att kunna dela mer på ledigheten och vara hemma tillsammans. När vår trea kom så var pappan ledig 3 månader heltid med oss (FL + semester) och sen jobbade han 50% ett halvår och sedan 80% ett halvår, samtidigt som jag var 100% ledig = våra barn fick mycket tid med oss!

  • MoLsMamma
    vilsenipannkakan skrev 2015-10-26 09:25:47 följande:

    Har inget tips men vill bara såga att jag känner igen mig till viss del. Min sexåring och snart fyraåring kan verkligen busa igång varandra. Ibland är det svårt att bryta. Var för sig är de jättemysiga och kan varva ner.
    Går inte dina barn på förskolan? Mina barn "blir värre" av att vara inne mkt och när de är understimulerade.
    Mitt enda tips är väl att klä på er och dra ut. Se till att skapa egentid med barnen. Dela upp er när ni kan.
    När du ska amma; fram med pysselmaterial.

    Stor eloge till dig som även har en nyfödd med allt vad det innebär. Jag har drömt om ett tredje barn men skulle aldrig orka i kombination med mina två andra underbara vilddjur.


    Jo de går 15 h på förskolan, så de dagarna är helt ok! Kommer nog börja va ute mer än vad vi är när minsta blivit lite större o vi fått in bättre rutiner. Förstår att barnen är understimulerade, tråkigt när mamma sitter o ammar hela tiden såklart!
  • MoLsMamma
    Voodoodoll skrev 2015-10-26 13:11:41 följande:

    Sen kan jag tänka mig att de söker din uppmärksamhet eller är i behov av att hitta på något. Det blir mycket amma, byta blöja och trösta bebis i början. Viktigt att de större barnen också går uppmärksamhet och att man kanske hittar på något med bara dem, utan bebis, då och då. Och så klart massq positiv uppmärksamhet! Så det inte blir deras sätt att få din uppmärksamhet på; att hitta på hyss.


    Ja, det ska vi börja göra.. Tillbringa mer tid med dom större en o en :)
  • MoLsMamma
    nnnnnnnn skrev 2015-10-26 13:44:55 följande:

    Kanske dags att ha lite samråd mellan er vuxna?

    Finns det en partner i bilden? Som kan ta FL iallafall delvis, ett tag tills du har bättre möjlighet att komma loss från den nyfödde?

    De 10 dagarna kan tex delas upp på halvdagar, så kanske partnern kan hämta barnen efter 3-timmars förskola och sedan vara hemma resten av dagen?

    Eller så kanske partnern kan ta ut FL en eller ett par heldagar varje vecka? Om det blir snålt med pengarna så kan man ju ta ut FP (SGI-dagar) över helgen om man är ledig fredag eller måndag. SÅ om man är ledig tex mån + tors så kan man ta ut FP lör+sön+ mån + tors.
    Då blir det ju inte så många dagar du måste sköta allt själv. Utan mer: långhelg, du har ansvar 2 dagar, ledig dag, en dag  till med ansvar, sen långhelg igen.
    Har man tur och kan styra förskoletiderna/dagarna så kan man ju låta barnen vara lediga från förskolan de dagar som partnern är hemma och får då 5 timmar förskola per dag, de dagar som partnern jobbar = inte lika mycket tid hemma att bråka på...

    Man kan ju också passa på att ha aktiviteter planerade de dagar du måste ta ansvar själv - tex öppen förskola eller bjuda hem vänner/släktingar både för sällskap och för att vara fler vuxna som hjälps åt med barnen.

    Vi har ju en fantastisk föräldraförsäkring i Sverige och den är till för att barnen ska ha sina föräldrar hemma. Jag tyckte att när man fick fler barn, så var det verkligen guld värt att kunna dela mer på ledigheten och vara hemma tillsammans. När vår trea kom så var pappan ledig 3 månader heltid med oss (FL + semester) och sen jobbade han 50% ett halvår och sedan 80% ett halvår, samtidigt som jag var 100% ledig = våra barn fick mycket tid med oss!


    Ska ta upp detta till diskussion! Vi har tänkt byta av senare, men det kanske är bättre att pappan tar lite av sina dagar nu i början o är hemma nån dag i veckan iaf... Typ fredagar. Tackar för tips :)
  • Serah

    Har inga direkt konkreta tips. Ville bara säga att jag känner såå igen mig. Har en bebis nu och de äldre är 6 och 8. De är liknande som dina. De hetsar varandra och gör bus så fort de vet stt jag inte kan gå nånstans (fast de har införs målat med bläck i ett rum (än...) men 6 åringen målade med krita på dörr och vägg när han var arg ) Mycket störande. Speciellt då de skrattar åt en istället när man känner sig helt less på allt.

    Sära på barnen, fixa egentid med dem då och då och vara ite och aktivera dom i lekparker är väl bästa tipset. Men då gäller det att de inte smiter iväg från lekplatsen när man tex sitter och ammar. Plus att det kanske inte är lika kul att dra upp tröjan när det är kallt.

  • Jenita659

    Fast om du redan har en 5 åring och först nu funderar på uppfostran så är du ju lite sent ute. Och dessutom 2 barn till. Grundläggande regler bör ju finnas med tidigare än så... Har själv en 5-åring och en 8-Åring, och är förvånad hur lite man förväntar sig att 5-åringar ska förstå och klara av. Vi har inga straff, inga metoder för vår uppfostran - att prata kring rätt och fel tidigt är så vi gör.

Svar på tråden Tips uppfostran 3 barn