• Anonym (Kritisk mamma)

Att ha barn på fritids på höstlovet - från gårdagens inslag av rapport!

Hej på er!

Någon mer än jag som såg inslaget på rapport igår angående kvinnan som beskrev hur dåligt samvete hon hade för att hon var tvungen att ha barnen på fritids under höstlovet eftersom hon inte hade råd att ta ledigt från jobbet, medans andra barn skulle åka utomlands under lovet.

Bara jag som reagerade på hennes inredning, hennes naglar och hennes ögonfransar. Om vi säger såhär, den kvinnan lägger myyyycket pengar på skönhetssalong och inredningsbutiker. Hon hade ögonfransförlängning, fixade naglar och en extremt modern och glammig inredning. Jag förstår inte hur folk kan påstå sig ha dåligt om pengar när dom bara spenderar alldeles för mycket pengar.

Samma med föräldragruppen jag går i. Jag själv ska vara hemma 2 år med min dotter då jag tycker tiden jag har möjlighet att få med henne innan hon börjar dagis är viktig. Efter det ska jag gå ner på 75% för att inte behöva hämta henne sent på eftermiddagarna. Och de andra föräldrarna undrar hur tusan jag kan vara hemma i två år, hur jag får ihop det. Jag köper inte massa onödiga saker!!! Jag behöver ingen batteridriven babysitter eller vagga, jag vaggar på den för hand. Jag behöver ingen babyvakt med kamera, jag kan gå in och kolla till dottern om jag hör henne gnälla. Jag behöver ingen vagn för 12.000, jag kan köpa en begagnad "vanlig" för en tusenlapp. Vad tänker ni med ni som spenderar massa pengar på onödiga saker och sen säger att ni inte har möjlighet att vara hemma med era barn?

Jag förstår att detta kan vara känsligt för många... Men låt oss diskutera sakligt! :)

• Svar på tråden Att ha barn på fritids på höstlovet - från gårdagens inslag av rapport!
  • jenny99

Vi prioriterade ungefär som dig för att kunna vara hemma 2 år.Inte mycket till frisören eller ute mat.Vi hade vänner och släkt som vi umgicks med,hade film kvällar eller grillkvällar.Jag var mycket aktiv under ledigheten,hade saker att göra varje dag.Det var tid som aldrig kommer åter och vi ville o kunde ta vara på den

• Anonym (Håller med)

Håller med, dåliga ursäkter.

• Anonym (Kritisk mamma)
    jenny99 skrev 2015-10-26 10:12:34 följande:

Vi prioriterade ungefär som dig för att kunna vara hemma 2 år.Inte mycket till frisören eller ute mat.Vi hade vänner och släkt som vi umgicks med,hade film kvällar eller grillkvällar.Jag var mycket aktiv under ledigheten,hade saker att göra varje dag.Det var tid som aldrig kommer åter och vi ville o kunde ta vara på den

Eller hur, det finns ju jättemycket gratis-saker att göra. Öppna förskolan, umgås med vänner och familj, gå promenader. Och den som behöver alla prylar är definitivt inte de små ovetande barnen. De behöver värme, trygghet, sömn och mat. Inte någon dyr vagn eller massa newbie-kläder av senaste slag.
  • Anonym (blogg)

Jag har bara sett bloggen och fnissade lite, ja. Herregud. Såvida inte hon fått allt gratis har hon kunnat prioritera lite annorlunda, jo.

• Anonym (Kritisk mamma)
    Anonym (blogg) skrev 2015-10-26 10:54:47 följande:

Jag har bara sett bloggen och fnissade lite, ja. Herregud. Såvida inte hon fått allt gratis har hon kunnat prioritera lite annorlunda, jo.

Visste inte att det var en bloggerska, trodde det var någon privat person bara :)
  • Anonym (??)

Nyfiken på vilken blogg..ja jag fattar att detta är ett sätt att ragga läsare..men jag är ändå nyfiken :)

• Anonym (Kritisk mamma)
    Anonym (??) skrev 2015-10-26 11:03:40 följande:

Nyfiken på vilken blogg..ja jag fattar att detta är ett sätt att ragga läsare..men jag är ändå nyfiken :)

Att vara med i rapport menar du? För inlägget har verkligen inte till avsikt att göra reklam för någon blogg jag inte ens visste fanns :D Jag vill diskutera hennes kommentarer och många andra föräldrars kommentarer vad gäller tid med barnen när man konsumerar som en galning! :P
  • Anonym (crunchy frog)

I reportaget visas hur hon ser ut nu och hur hon bor nu men det handlar ju om hur hon haft det tidigare. Du kan inte dra några slutsatser utifrån reportaget om hur hon bodde, klädde sig eller fixade till sig förr.

• Anonym (Kritisk mamma)
    Anonym (crunchy frog) skrev 2015-10-26 11:22:33 följande:

I reportaget visas hur hon ser ut nu och hur hon bor nu men det handlar ju om hur hon haft det tidigare. Du kan inte dra några slutsatser utifrån reportaget om hur hon bodde, klädde sig eller fixade till sig förr.

Då fattade jag reportaget fel, jag förstod det som att det var nu hon hade barn på fritids på höstlovet... :)
  • Havet79

Idag drar vanliga familjer på sig allt för stora kostnader, det har blivit någon sorts standard att ta två bilar, båt, stor villa osv. Det soliga är att även de "rika" är fattiga idag då de bara ökar sin konsumtion i takt med att pengarna kommer in. 

Svar på tråden Att ha barn på fritids på höstlovet - från gårdagens inslag av rapport!