Personnummer i statlig myndighet
Jag jobbar på en statlig myndighet och vi har som alla andra arbetsplatser personallistor med diverse information bl a personnummer. Just personnummer brukar vara en lite potatis så jag tänkte höra mig för vad lagen säger om behandling och om jag tolkar det rätt.
Ur vårt perspektiv är det PUL (1998:204) och OSL (2009:400) som är intressanta. PUL styr VAD vi får behandla och OSL styr HUR uppgifter behandlas och OM de skall omfattas av sekretess.
PUL säger om personnummer i 22 §:
Uppgifter om personnummer eller samordningsnummer får utan samtycke behandlas bara när det är klart motiverat med hänsyn till
Kan "samtycke" tolkas som att man när man blir anställd automatiskt samtycker till behandling av personuppgifter så länge man är anställd av myndigheten?
Min uppfattning är också att behandling av uppgifter med personnummer INTE behöver omfattas av någon sekretess om det inte föreligger något särskilt skäl avseende just den personen. Alltså, man behöver inte per automatik belägga ett dokument med sekretess bara för att det innehåller ett personnummer?
Därmed påstår jag att jag kan skicka personuppgifter till någon av våra egna avdelningar utan den berördes samtycke och utan att det behöver beläggas med sekretess.
Har jag tolkat juridiken rätt?