• Wolfclaw

Personnummer i statlig myndighet

Jag jobbar på en statlig myndighet och vi har som alla andra arbetsplatser personallistor med diverse information bl a personnummer. Just personnummer brukar vara en lite potatis så jag tänkte höra mig för vad lagen säger om behandling och om jag tolkar det rätt.

Ur vårt perspektiv är det PUL (1998:204) och OSL (2009:400) som är intressanta. PUL styr VAD vi får behandla och OSL styr HUR uppgifter behandlas och OM de skall omfattas av sekretess.

PUL säger om personnummer i 22 §:
    Uppgifter om personnummer eller samordningsnummer får utan samtycke behandlas bara när det är klart motiverat med hänsyn till

a) ändamålet med behandlingen,

b) vikten av en säker identifiering, eller

c) något annat beaktansvärt skäl. Lag (1999:1059).

Kan "samtycke" tolkas som att man när man blir anställd automatiskt samtycker till behandling av personuppgifter så länge man är anställd av myndigheten?

Min uppfattning är också att behandling av uppgifter med personnummer INTE behöver omfattas av någon sekretess om det inte föreligger något särskilt skäl avseende just den personen. Alltså, man behöver inte per automatik belägga ett dokument med sekretess bara för att det innehåller ett personnummer?

Därmed påstår jag att jag kan skicka personuppgifter till någon av våra egna avdelningar utan den berördes samtycke och utan att det behöver beläggas med sekretess.

Har jag tolkat juridiken rätt?

• Svar på tråden Personnummer i statlig myndighet
  • Gladskit

Jag tror att du har det. Personnummer i sig är mig veterligt ingen skyddad uppgift. Däremot kan den behöva bli det i vissa situationer.
    I vår verksamhet finns tex. medarbetare som har skyddade identiteter och skyddas på grund av det liksom vi har medarbetare som i sin tjänst omfattas av lagar som ger dem högre sekretesskydd (arbetar inom socialtjänst exempelvis).

• Johan70

Det kan antagligen behövas personnummer för en säker identifiering, när det gäller vem som skall ha tillträde och vem som lön skall utbetalas till.

Svar på tråden Personnummer i statlig myndighet