• Anonym (Förstörd)

Sömnlöshet, vad ska jag göra?

Nu ligger jag här igen.. Vaken.. Efter 4 nätters arbete.

Jag är så ledsen, arg, trött på att jag inte kan sova längre. Jag är 23 år och har aldrig haft sömnproblem under hela mitt liv, tills nu och jag håller på att gå sönder psykiskt. Känslorna är hemska.

Jag jobbar som timvikarie inom vården. Det är bråk om passen vilket gör att jag alltid har min telefon på för att aldrig missa ett sms eller samtal ifrån jobbet. Jag jobbar 21-07, oftast 5 dagar i veckan, aldrig mindre än 4. Jobbar jag endast 4 nätter en vecka får jag ångest och lägger alltid till 6 nätter veckan där på. I början hade jag inga problem med att sova på dagen, jag däcka fort jag kom hem. Men nu kan jag inte sova alls längre, är så trött och utmattad att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Och om jag somnar sover jag max 1 timme för att sedan vakna och inte kunna somna om igen, vad är problemet jag är ju trött!?

Det spelar ingen roll om jag jobbat eller varit ledig längre, kan inte sova. Jag blir så arg, ledsen och besviken för att jag inte klarar av att prestera som jag vill, är stressad för att inte få tillräckligt med jobb så att inte ekonomin ska gå ihop.

Jag har testar allt. Musik, tv, tyst, mörkt, ljust. Häromdagen drack jag alkohol för att jag var så trött på allt, vart små berusad. Somnade och vakna efter 1 timme?

De gångerna jag somnat vaknar jag i ren panik av kallsvettningar, allt är blött, täcke, madrass rubbet. Har världens mardrömmar, och kommer aldrig i djupsömn. Jag är så trött mentalt att jag inte vet vad som är verklighet eller drömmar ibland. Jag orkar inte känna såhär, vad kan jag göra?

• Svar på tråden Sömnlöshet, vad ska jag göra?
  • Anonym (Hmm)

ring till vc du behöver hjälp. De låter som om du e utbränd.. Be stt få hjälp kanske sjukskriva dig någon v så du får komma ikapp lite lugna dig. Gör du någpt för dig sjölv? Eller är de bara jobb jobb? Jobba bara nätter är tufft hatten av för dig! Sök hjälp på en gång! ????

• Anonym (Hej hopp)

Hej. Jag har oxå jobbat natt men bara tre nätter i rad. Det räckte för mig. Att vara timvikarie är mycket värre än vad många tror. Man ska slåss med dom andra vikarierna om passen. O så kommer nån ordinarie o vill hoppa in som inte har 100%. " du vet väl att ordinarie går före vikarie"!! Så kan det låta.. Så jävla jobbigt. O ibland undrar man varför dom valde en annan vikarie ist för en själv. Har den mer utbildning? Erfarenhet? Vilken ordning i vikarielistan är den? Frågorna är många, stressen, pressen är stor. Jag vill varna dig för att ta du inte får ta ut dej så du blir utbränd. Det är tyvärr vanligt. Försök att få dom att ge dig ett vikariat. Med ett schema blir du lugnare o mår bättre tro mig. Jag har som sagt varit där. Utbränd nu

• sportpappa

Alla passar inte för nattarbete. Det går ju emot hur kroppen normalt fungerar.

Du jobbar väldigt mycket. Minst 40 timmar per vecka och upp till 60 timmar om du inte har någon matrast.
    Att du sover dåligt tror jag beror på din ångest och att du hela tiden väntar på telefonsamtal och sms och är rädd för att missa det.

Jag tycker att du bör skippa nattarbetet helt och ha telefonen avstängd på nätterna, men om det inte går att lösa så bör du begränsa ditt nattarbete. Hur många nätter måste du arbeta för att klara av ekonomin?

Går det ta ledigt en vecka och vila ut?

• Dr Nail

Antingen är du redan utbränd eller kommer bli det väldigt snart. Dags att bromsa, innan din kropp gör det åt dig genom att dra i nödbromsen.

Nattarbete inom vården är det stressigaste du kan jobba med, jag överdriver inte.

• Anonym (Förstörd)
    sportpappa skrev 2015-10-26 11:33:39 följande:

Alla passar inte för nattarbete. Det går ju emot hur kroppen normalt fungerar.

Du jobbar väldigt mycket. Minst 40 timmar per vecka och upp till 60 timmar om du inte har någon matrast.

Att du sover dåligt tror jag beror på din ångest och att du hela tiden väntar på telefonsamtal och sms och är rädd för att missa det.

Jag tycker att du bör skippa nattarbetet helt och ha telefonen avstängd på nätterna, men om det inte går att lösa så bör du begränsa ditt nattarbete. Hur många nätter måste du arbeta för att klara av ekonomin?

Går det ta ledigt en vecka och vila ut?

Jovisst jan jag skippa nattarbetet, men då blir jag arbetslös.. En heltid endast nätter är 34 timmar i veckan, det klarar jag mig på. Men som sagt jag jobbar alltid mer ifall jag skulle råka missa ett samtal och gå arbetslös en hel vecka. Vad kan mina extrema svettningar bero på? Mycket obehagligt att vakna helt blöt!
  • Dr Nail

Du är bara 23, det bästa du kan göra är att börja utbilda dig till något som passar dig bättre. Bara mina två öre.

• Anonym (Hej hopp)

Du är bara 23 år. Du vill inte ha det som jag, tro mig. Sjukskrivning, depression, mediciner, orkeslöshet osv osv. Fundera på om du vill göra nåt annat. Du är ung, du kan byta inrikting flera gånger om. Kan du tänka dig annars att jobba dag? Finns det tillräckligt med jobb för dig på dagtid? Men som sagt. Det där med sömnlösheten blir inte bättre. Du får inte hamna i "väggen"

• Anonym (L)

Du behöver komma ner i varv. Jobbar själv nätter som undersköterska och det är en konst ibland att få till sömnen. Jag har fått propavan utskrivet från läkare för att kunna sova ordentligt. Sömn, mat och motion är A och O för att man ska må bra. Det är grunden och rubbas något av det mår man inte bra. Fortsätter du bara såhär så kommer du braka ihop tillslut och det vill du inte, tro mig. Jag var sjukskriven i 5,5 år pga utbrändhet. Det var ingen rolig resa...

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (Förstörd) skrev 2015-10-26 12:22:12 följande:
    Jovisst jan jag skippa nattarbetet, men då blir jag arbetslös.. En heltid endast nätter är 34 timmar i veckan, det klarar jag mig på. Men som sagt jag jobbar alltid mer ifall jag skulle råka missa ett samtal och gå arbetslös en hel vecka. Vad kan mina extrema svettningar bero på? Mycket obehagligt att vakna helt blöt!
    Din kropp håller på att gå sönder, därför svettas du, kan inte sova, har ångest osv. Dina binjurar sprutar ut kortisol och adrenalin (stresshormoner) och din kropp tar skada av det. Låter du det gå för länge kommer du göra permanent skada. Du måste bromsa NU annars kommer du får extremt stora besvär. Utbrändhet är inte att leka med, är du inte försiktig nu riskerar du att förstöra dig för all framtid.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Förstörd) skrev 2015-10-26 11:21:18 följande:

Nu ligger jag här igen.. Vaken.. Efter 4 nätters arbete.

Jag är så ledsen, arg, trött på att jag inte kan sova längre. Jag är 23 år och har aldrig haft sömnproblem under hela mitt liv, tills nu och jag håller på att gå sönder psykiskt. Känslorna är hemska.

Jag jobbar som timvikarie inom vården. Det är bråk om passen vilket gör att jag alltid har min telefon på för att aldrig missa ett sms eller samtal ifrån jobbet. Jag jobbar 21-07, oftast 5 dagar i veckan, aldrig mindre än 4. Jobbar jag endast 4 nätter en vecka får jag ångest och lägger alltid till 6 nätter veckan där på. I början hade jag inga problem med att sova på dagen, jag däcka fort jag kom hem. Men nu kan jag inte sova alls längre, är så trött och utmattad att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Och om jag somnar sover jag max 1 timme för att sedan vakna och inte kunna somna om igen, vad är problemet jag är ju trött!?

Det spelar ingen roll om jag jobbat eller varit ledig längre, kan inte sova. Jag blir så arg, ledsen och besviken för att jag inte klarar av att prestera som jag vill, är stressad för att inte få tillräckligt med jobb så att inte ekonomin ska gå ihop.

Jag har testar allt. Musik, tv, tyst, mörkt, ljust. Häromdagen drack jag alkohol för att jag var så trött på allt, vart små berusad. Somnade och vakna efter 1 timme?

De gångerna jag somnat vaknar jag i ren panik av kallsvettningar, allt är blött, täcke, madrass rubbet. Har världens mardrömmar, och kommer aldrig i djupsömn. Jag är så trött mentalt att jag inte vet vad som är verklighet eller drömmar ibland. Jag orkar inte känna såhär, vad kan jag göra?

Inse och acceptera att du inte kan fortsätta så här!

Gå till doktorn och få hjälp med det akuta problemet så att du kan börja sova igen men sömntabletter löser inte problemet på sikt.
Svar på tråden Sömnlöshet, vad ska jag göra?