• nils83

15 timmar dagis

Har satt vår son i kö till dagis. Blir 15 månader när han ska börja.
    Har man rätt till att ha sonen på dagis 15 timmar i veckan även när man inte är inskriven på arbetsförmedlingen?

Min fru jobbar bara vid behov och jag deltid.

• Svar på tråden 15 timmar dagis
  • looo

Det kanske varierar mellan kommuner? Men min son fick gå 15 timmar när jag var arbetslös och inte inskriven på af.

• KCL

Det är olika regler från kommun till kommun, så det är bättre att du kontaktar kommunen för att få rätt svar.

Ni har rätt att ha sonen på förskola under tiden ni arbetar, men jag kan inte svara på om ni har rätt att ha honom på fsk när ni är lediga. 

• MoLsMamma

Hmm osäkert om du får ha barnet där om du inte är aktivt arbetssökande via AF. Är du "bara" arbetslös är du att ses som ledig eftersom du ej är inskriven (även om du kanske konstant söker arbete på egen hand).

Barn över 3 år har rätt till 15h oavsett, s.k allmän förskola. Ring kommunen o hör vad de säger :)

• IsDimma

I den kommunen där jag jobbar är det inte tillåtet. Inte när barnet är så litet. Då måste barnet ha fyllt tre (eller hösten det året barnet fyller tre).

• Anonym (?)

Är inte helt säker på att jag förstår vad frågan är egentligen? Vill ni ha barnet 15 timmar på dagis när ni själva är lediga? Eller är det för att kunna jobba just de timmarna, och få lite regelbundenhet i det hela?för jobbar ni så får ju barnet förstås vara där. Gör ni inte det så förstår jag inte varför man skulle lämna en ettåring på dagis.

nils83 skrev 2015-10-26 12:11:02 följande:

Har satt vår son i kö till dagis. Blir 15 månader när han ska börja.

Har man rätt till att ha sonen på dagis 15 timmar i veckan även när man inte är inskriven på arbetsförmedlingen?

Min fru jobbar bara vid behov och jag deltid.

• AnkiC

Kanske gammal tråd men svaret är nej. Om man inte har någon sysselsättning har man rätt till 15 tim från hösten det år barnet fyller 3 år. Om de är yngre måste man vara arbetssökande eller F-ledig för att ha rätt till 15 tim.

• Anonym (Fel)
    AnkiC skrev 2016-01-30 09:31:38 följande:

Kanske gammal tråd men svaret är nej. Om man inte har någon sysselsättning har man rätt till 15 tim från hösten det år barnet fyller 3 år. Om de är yngre måste man vara arbetssökande eller F-ledig för att ha rätt till 15 tim.

Varför bryr du dig om att öppna en gammal tråd för att svara på något du ibte vet något om? Det är olika från kommun till kommun som folk redan helt korrekt sagt, både när det gäller antalet timmar och huruvida det är tillåtet alls. Ex i Södertälje hade TS haft rätt till 24 timmar oavsett vad hon gör på dagarna.
  • AnkiC
    Anonym (Fel) skrev 2016-01-30 09:50:05 följande:
    Varför bryr du dig om att öppna en gammal tråd för att svara på något du ibte vet något om? Det är olika från kommun till kommun som folk redan helt korrekt sagt, både när det gäller antalet timmar och huruvida det är tillåtet alls. Ex i Södertälje hade TS haft rätt till 24 timmar oavsett vad hon gör på dagarna.
    Men jösses. Har du vaknar på fel sida? Jag skrev här för att hjälpa. Vet att den skrevs för ett tag sedan men tänkte att den kanske forfarande var aktuell och att barnet inte börjat ännu. Det jag skrev var skollagens regler vad man har rätt till och inte. Vet att vissa kommuner erbjuder mer men eftersom ts skriver 15 timmar så antar jag att hen bor i en sådan kommun som erbjuder 15 timmar enligt vad man minst har rätt till.
    Varför bryr du dig om att irritera dig på folk istället för att diskutera sakligt?
  • Anonym (Fel)
    AnkiC skrev 2016-01-30 11:27:14 följande:

Men jösses. Har du vaknar på fel sida? Jag skrev här för att hjälpa. Vet att den skrevs för ett tag sedan men tänkte att den kanske forfarande var aktuell och att barnet inte börjat ännu. Det jag skrev var skollagens regler vad man har rätt till och inte. Vet att vissa kommuner erbjuder mer men eftersom ts skriver 15 timmar så antar jag att hen bor i en sådan kommun som erbjuder 15 timmar enligt vad man minst har rätt till.

Varför bryr du dig om att irritera dig på folk istället för att diskutera sakligt?

Mitt svar är sakligt. Du kan omöjligen veta vad ts har rätt till. Du kan inte säga att svaret är nej eftersom kommunen ts bor i kan ha mer generösa regler, ex 15 timmar för alla barn från 1 år oavsett föräldrarnas sysselsättning, och då har ju ts rätt till detta enligt gällande regler. Vad skollagen som minimum kräver av kommunen är ju en helt annan sak, och du skrev inte att det var just det du menade.
  • AnkiC
    Anonym (Fel) skrev 2016-01-30 15:28:45 följande:
    Mitt svar är sakligt. Du kan omöjligen veta vad ts har rätt till. Du kan inte säga att svaret är nej eftersom kommunen ts bor i kan ha mer generösa regler, ex 15 timmar för alla barn från 1 år oavsett föräldrarnas sysselsättning, och då har ju ts rätt till detta enligt gällande regler. Vad skollagen som minimum kräver av kommunen är ju en helt annan sak, och du skrev inte att det var just det du menade.
    Nej du har fel. Men jag skriver inte till dig utan till ts så du kan ju tjata hur mycket du vill om regler du inte vet nåt om så får ts ta reda på om det är sant eller ej.
Svar på tråden 15 timmar dagis