• Pimmeli

gravid, börja plugga eller stanna kvar på jobb?

Jag har precis blivit gravid. Innan graviditeten tänkte jag börja plugga till medicinsk sekreterare till våren 2016. Vet inte vad jag ska göra nu. Bättre att stanna kvar i förskolebranschen där jag jobbar nu? Eller fortsätta min plan om att plugga. Utbildningen sträcker sig över 2 år. En ky-utbildning.

Hur skulle ni ha gjort?

/blivande mamman

• Svar på tråden gravid, börja plugga eller stanna kvar på jobb?
  • frida ahl

När är du beräknad att föda?
    När jag gick på högskolan så var det faktiskt några som tog med sig sina nyfödda till föreläsning osv. Dessa bebisar var väldigt lugna dock :)

Jag tycker att du ska försöka hitta ett sätt att fortsätta med det du vill!

• aztec

Jag hade nog stannat kvar på jobb och sen börjar studera efter du är klar med graviditeten samt föräldraledighet? Det går väl inte pausa sina studier i en ky-utbildning? Sen kanske du hinner upptäcka något annat innan du ska tillbaka?

Ev om pappan börjar tar föräldraledighet ibörjan och du orkar studera?

• Gladskit

Jag skulle främst tänka på min SGI.
    Så att du inte riskerar att få några glapp och att den nollas precis inför att du ska vara ledig.

Jag gick från f-ledighet till en KY-utbildning och det gick alldeles utmärkt att studera med ett litet barn hemma. Då var han i och för sig inte bebis utan 18 mån och inskolad på förskola, men det var skönt att han inte behövde ha så långa dagar då jag hade rätt fria studietider.

• Pimmeli

Tack för alla fina svar. Det hjälpte. Måste kolla upp mer om utbildningen.

Jag har just nu ingen fast anställning ...men vikarierar men det kanske är nästan lika bra. Då har jag en inkomst iaf.

Svar på tråden gravid, börja plugga eller stanna kvar på jobb?