Körkortsfråga
En fråga jag inte kände svaret på tidigare. Hur fort får man maximalt köra på en gågata?
En fråga jag inte kände svaret på tidigare. Hur fort får man maximalt köra på en gågata?
Du får inte kära på en gågata.
Om det är gågata får man inte köra där!
Om det är gårdsgata/gångfartsområde får man köra i gå-hastighet.
Om de nu inte döpt om det igen... Så att gågata helt plötsligt är synnonymt med gångfartsområde...
googlade gågata och detta kom upp:
En gågata, bilfri zon eller bilfritt område, är ett område i en ort där man inte får köra bil eller andra motorfordon utan tillstånd från myndigheterna. Däremot får man cykla i gångfart. Tillstånd för motortrafik ges oftast bara till mindre lastbil som hämtar eller lämnar något i området, taxi, funktionshindrade och utryckningsfordon som ambulans, brandbil och polisbil, och det är önskvärt att hastigheterna hålls så låga som möjligt.
Man får köra på gågata i undantagsfall.
På en gågata och i ett gångfartsområde gäller särskilda krav.
Du får inte köra fordonet med högre hastighet än gångfart. Du får inte parkera fordonet på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser. Du som är förare har väjningsplikt mot gående.
Du får inte köra ett motordrivet fordon på en gågata annat än för att korsa den. Sådana fordon får dock föras på gågator om det behövs för
varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan eller transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan.
Ni verkar ha bättre koll än jag hade. Precis så är det gåfart (7kmh) som gäller när man övht får köra/cykla där. Att dömma hur folk kör på den gågata vi bort på verkar det dock inte så känt.
Ni verkar ha bättre koll än jag hade. Precis så är det gåfart (7kmh) som gäller när man övht får köra/cykla där. Att dömma hur folk kör på den gågata vi bort på verkar det dock inte så känt.
Har en vän som precis tagit körkort, hon kan inte fickparkera - för det får man inte lära sig numera. Verkar ju helt otroligt att det inte ingår i utbildningen längre.
Ja det blir ju ett rättt stort handikapp :)