• Orkide

    Placering av bilbarnstolar

    Hej,

    Behöver råd.

    Vi har en VolvoV70, två barn 4 och 2 år (en till på väg beräknad i juni)..

    Barnen sitter nu i mittensättet och högersida bak i bilbarnstolar. Jobbiga att montera dit.

    Men barnen bråkar o slås konstant i bilen. Inte nöjda ett dugg..

    Jag har precis fått körkort o tills jag känner mig säker med bilen så vill jag att sambon sitter fram. Men en av oss vuxna ska enkelt kunna sätta sig bak vid behov.

    Placerar vi bilbarnstolarna på vänster samt höger sida bak kan vi omöjligt tränga oss ner i mittensätet.

    Frågan är ska vi köpa en framåtvänd bilstol till sonen som enkelt tas ur och in i bilen eller hur gör vi??

  • Svar på tråden Placering av bilbarnstolar
  • Valkyria75

    Jag hade flyttat barnstolen från mittensätet till vänster bak nu. Och accepterat att det är i princip omöjligt för en vuxen att sitta i baksätet. (Det behövs väl för övrigt inte?)

    Sen när bebisen kommer så är det kanske dags att köpa framåtvänd stol till äldsta. Då kan ni ju prova igen om två barn kan sitta bredvid varandra där bak. Annars låta pappa sitta i mitten, vilket inte är så bökigt när man har en framåtvänd till äldsta. Då borde du dessutom vara mer van att köra och kan ha bebisen (eller något av de andra barnen) i framsätet.

    Lycka till :)

  • Orkide
    Valkyria75 skrev 2015-10-26 19:27:16 följande:

    Jag hade flyttat barnstolen från mittensätet till vänster bak nu. Och accepterat att det är i princip omöjligt för en vuxen att sitta i baksätet. (Det behövs väl för övrigt inte?)

    Sen när bebisen kommer så är det kanske dags att köpa framåtvänd stol till äldsta. Då kan ni ju prova igen om två barn kan sitta bredvid varandra där bak. Annars låta pappa sitta i mitten, vilket inte är så bökigt när man har en framåtvänd till äldsta. Då borde du dessutom vara mer van att köra och kan ha bebisen (eller något av de andra barnen) i framsätet.

    Lycka till :)


    Svärmor bor 30 mil bort och under de resorna sitter en av oss alltid bak. Det är för långt för att de ska sköta sig själva :-/
  • Mellanmjölkens land

    Vi har valt att ha barnen bakåtvända och i yttersätena. De få gånger nån måste sitta i mitten klättrar jag dit. Å andra sidan siktar vi nog in oss på isofix-stolar även när vi vänder barnen så då är det ju lite meck att plocka bort även dem

  • Orkide
    Mellanmjölkens land skrev 2015-10-26 19:46:29 följande:

    Vi har valt att ha barnen bakåtvända och i yttersätena. De få gånger nån måste sitta i mitten klättrar jag dit. Å andra sidan siktar vi nog in oss på isofix-stolar även när vi vänder barnen så då är det ju lite meck att plocka bort även dem


    Vi skulle omöjligt kunna klättra in i mittensätet. För trångt :-/
  • Studentpappa
    Mellanmjölkens land skrev 2015-10-26 19:46:29 följande:

    Vi har valt att ha barnen bakåtvända och i yttersätena. De få gånger nån måste sitta i mitten klättrar jag dit. Å andra sidan siktar vi nog in oss på isofix-stolar även när vi vänder barnen så då är det ju lite meck att plocka bort även dem


    Det är som natt och dag att montera en framåtvänd stol trots isofix, det är ju "bara" att klicka i och sedan spänna fast barnet som vanligt med bältet. Inga bälten som ska anpassas till framsätet och stödben etc. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Frontline
    Orkide skrev 2015-10-26 20:53:05 följande:
    Ska kanske tillägga att vi inte har isofix i vår bil.
    Isofix fäste går att eftermontera för knappa tusenlappen..

    Själva satte vi den nyfödda i framsätet, mellanbarnet höger bak bakåtvänd och äldsta barnen i mitten bak framåtvänt på bilkudde.
    Frugan fick sitta vänster bak.
    Vi har en Volvo V70
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Orkide
    Frontline skrev 2015-10-26 21:26:31 följande:
    Isofix fäste går att eftermontera för knappa tusenlappen..

    Själva satte vi den nyfödda i framsätet, mellanbarnet höger bak bakåtvänd och äldsta barnen i mitten bak framåtvänt på bilkudde.
    Frugan fick sitta vänster bak.
    Vi har en Volvo V70
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Låter bra men våra slås när de sitter bredvid varandra det är ju det som är vårt problem :-/
  • Frontline
    Orkide skrev 2015-10-27 06:36:43 följande:
    Låter bra men våra slås när de sitter bredvid varandra det är ju det som är vårt problem :-/
    Det gjorde våra med ett tag ,men efter några kraftiga inbromsningar och gå ut och öppna deras dörr och fråga om dom ska stiga av här och nu gjorde att det vart lugnare i bilen.
    Nu räcker det med att säga ska jag stanna bilen och en av er får gå ut så blir allt bra igen.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Orkide
    Frontline skrev 2015-10-27 19:33:26 följande:
    Det gjorde våra med ett tag ,men efter några kraftiga inbromsningar och gå ut och öppna deras dörr och fråga om dom ska stiga av här och nu gjorde att det vart lugnare i bilen.
    Nu räcker det med att säga ska jag stanna bilen och en av er får gå ut så blir allt bra igen.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Vi har provat de, vi har åkt hem istället för lekland etc..
  • Frontline
    Orkide skrev 2015-10-27 19:42:19 följande:
    Vi har provat de, vi har åkt hem istället för lekland etc..
    Ja då är det illa om det inte hjälper...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Orkide
    Frontline skrev 2015-10-27 21:16:07 följande:
    Ja då är det illa om det inte hjälper...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
    Ja jag vet. Så hur skulle ni gjort? Skulle ni bytt till bältesstol? Vi är helt rådlösa här.
  • Sous
    Orkide skrev 2015-10-28 06:17:01 följande:
    Ja jag vet. Så hur skulle ni gjort? Skulle ni bytt till bältesstol? Vi är helt rådlösa här.
    Inte om ni rutinmässigt kör 30 mil med barnen. Då är enda lösningen att ni monterar om ena stolen när ni ska åka långt, dvs i vanliga fall så har ni dem i yttersätena, och när nu ska längre sträckor och en vuxen ska sitta bak så flyttar ni in den ena.

    Vi har ena fram och andra bak, det är enligt mig smidigast, men det ville ni väl inte heller?
Svar på tråden Placering av bilbarnstolar