• Agdaa

Startlön för programmerare?

Blir snart klar systemutvecklare o undrar vad man kan få för lön? Skulle även vara intressant med en jämförelse mellan olika branscher som tex mellan bank /finans kontra statligt bolag om nån vet. Skulle även vara intressant vad man kan vänta sig i löneutveckling, typ om 20-30 år.

• Svar på tråden Startlön för programmerare?
  • FIame

Beroende på vart du får jobb. De flesta systemvetare jag känner började på ganska låga nivåer (ca 23-25tkr, inflationsjusterat). En har fått väldigt bra löneutveckling och tjänar 40tkr i mån (ut ca 28tkr). En annan har kommit till 30tkr (ut ca 20tkr). Det beror nog väldigt mycket på kompetensen du besitter, hur många aktuella programmeringsspråk du kan och hur smidigt du behärskar dem.

• Gilraen

De flesta i min närhet har också gått in på 23-25, men ökat uppåt 30-35 på bara ett par tre år (efter ett par cert och byte av arbetsplats).

• Kapitalismen

Som ovan sagt så varierar det väldigt mycket beroende på position, utbildning osv. Stor skillnad på de som knackar Wordpress-sidor åt lokala frisörsalonger och de som underhåller uråldriga banksystem i Fortran.

Har man högskoleutbildning skulle jag säga att ingångslånen bör ligga run 23-25 som ovan för att sedan öka dramatiskt de första 5 åren. Efter det kan det svänga hur mycket som helst de som är välbetalda och de som inte är det.

• sportpappa

Om man är en vanlig utvecklare så bör du få en lön på lika många tusenlappar som du är gammal med justering upp och ner några tusen för hur bra man är på att förhandla och vilket bolag det handlar om och var i landet man är och andra faktorer som påverkar.
    Så om du är 25 år så får du 25k i lön, 30 år får du 30k, 40 år får du 40k.
    Jag kollade lite snabbt i Sacos lönestatistik och det stämmer ganska väl överens med det. Kanske att det formeln nu är mer: ålder * 1000 + 1000.

• Lefebvre

Jag själv och de jag känner som tagit ut en kandidatexamen de senaste 2 åren har gått in på mellan 26-30k beroende på stad och hur bra man löneförhandlar.

Jag gick själv in på 26.5k och ligger nu på 39 efter bytt jobb och stad.

• Noname00

Det spelar inte så stor roll om du har högskoleutbildning eller ej även om det hjälper precis när du ska in på företag.
    Det viktigaste är att du kan utveckla, ibland får man lösa enkla uppgifter en del vill även ha in arbetsprover.
    Men som sagt när du väl är inne så måste du kunna språket bra sätta dig in i problem etc.
    Som alla itjobb så ökar lönen ju mer erfarenhet man och är ännu mer intressant på arbetsmarknaden.

Svar på tråden Startlön för programmerare?