• Majbjörn

Troligtvis gravid, druckit löjligt mycket monster energidryck

Hej!

Jag är idag 10 dagar sen med mensen och poletten ramlade ganska precis ner att jag troligtvis är gravid. Att den är sen är inget konstigt för den har varit väldigt oregelbunden sedan några månader tillbaka.

Men jag har haft, vad jag tills typ nu trodde var, mensvärk ända sedan en vecka innan beräknad mens. Men den har betett sig lite annorlunda. Mer som molande mensvärk ggr 100! Skitobehagligt och ganska smärtsamt emellanåt. Så pass att jag ätit alvedon varenda dag nu i två veckor. ????Och när den är som värst känns det typ som att jag är superskitnödig fast det kommer inget när jag springer på toa (sorry för tmi)

Jag är på semester och åker hem imorgon och hade tänkt kontakta BM för att kolla upp om jag har fullt med cystor eller dylikt som orsakar smärtan.

Men sen kom massa andra symptom som ryggvärk, sviiinont i brösten, attackhungerskänslor, illamående, sura uppstötningar, filmjölksliknande flytningar. .

Och sen har jag varit så jävla trött! Helt stört trött! Har i stort sätt hållt mig ståendes på semestern med alvedon och monster energidryck. Vi pratar inte en energidryck hit och dit utan typ en om dagen i snart två veckor!

Och nu har jag sån ångest! OM det visar sig att jag är gravid, borde i så fall vara i v 5-6, vad kan monstern ha gjort för skada? Måste jag kanske tom göra abort?! ????

Jag har inte hittat nån vidare info om ämnet. Alla skriver bara om redbull! Och sen står det typ att monster är mycket värre!

Jag vet att jag är skitdum som stressar upp mig innan jag ens plussat och kanske bara är skengravid..

Men finns det nån vänlig själ som kan skriva nått lugnande?

• Svar på tråden Troligtvis gravid, druckit löjligt mycket monster energidryck
  • HJohannesson

Det är ingen fara! Alvedon kan man ta hela graviditeten. Sluta dricka energidryck nu så går det bra.

Energidrycker är inte så mycket värre än många koppar kaffe! Det finns ju folk som knarkar, super och röker hela graviditeten och ändå kommer det ut friska barn...

Lycka till med din graviditet!

• Majbjörn
    HJohannesson skrev 2015-10-27 18:43:55 följande:

Det är ingen fara! Alvedon kan man ta hela graviditeten. Sluta dricka energidryck nu så går det bra.

Energidrycker är inte så mycket värre än många koppar kaffe! Det finns ju folk som knarkar, super och röker hela graviditeten och ändå kommer det ut friska barn...

Lycka till med din graviditet!

Tack snälla du! Det har du ju helt rätt i.

Men man hinner tänka mycket när poletten ramlar ner. Jag har dessutom tryckt i mig massa sushi och annat man inte "ska" äta. Men det hittade jag snabbt lugnande info om.

Just om energidrycken monster hittar jag ingenting mer än att det är skitfarligt.

Känner mig lite dum att jag inte kopplade symptomen med graviditet på en gång. Men eftersom det var oplanerat och jag aldrig varit gravid innan så blev första tanken pms och sen google för att googla sjukdomar som orsakar smärta i tjejmagen. xD

Nu vill jag hem och testa mig och se om jag gissat rätt! Jag hoppas det, för alla andra sjukdomar som google tog upp under googlingen lät inge vidare... :(
  • Annelie 76

Det är inte skitfarligt med energidryck. Det är troligtvis inte bra med koffein i stor mängd men ingen vet exakt. Det är därför man lagt gränsen på 3 koppar kaffe och 6 koppar te. 1 energidryck är ungefär som 1-2 koppar kaffe. Du behöver alltså inte vara orolig.

• carolinheiner

Du kan ta de lugnt. För de första drack ja mer än 3 koppar kaffe per dag å min son e frisk :) å för de andra så går embryot på gulkroppen å inte dig ju nu, moderkakan tar över vid v 12. :) lycka till!

• Mascaraklumpar

Vet inte hur mycket koffein monster innehåller, men redbull innehåller lika mycket som en tredjedels kopp kaffe. Man kan alltså dricka 4 burkar om dagen om man inte får i sig koffein från andra källor. Sen ger koffein vad man vet inga fosterskador, så det finns ingen anledning till abort om man druckit för mycket, utan det som händer är att det ökar risken för missfall.

• Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2015-10-28 08:16:39 följande:

Vet inte hur mycket koffein monster innehåller, men redbull innehåller lika mycket som en tredjedels kopp kaffe. Man kan alltså dricka 4 burkar om dagen om man inte får i sig koffein från andra källor. Sen ger koffein vad man vet inga fosterskador, så det finns ingen anledning till abort om man druckit för mycket, utan det som händer är att det ökar risken för missfall.

Sorry, tre fjärdedelar skulle det vara, inte en tredjedel.
  • fkh
    Mascaraklumpar skrev 2015-10-28 08:16:39 följande:

Det är inte sant det du skriver. Läser man på en burk red bull så står det tom att gravida kvinnor avråds konsumption. Det finns så många andra för gravida potentiellt farliga ämnen i energidrycker så att dricka fyra burkar om dagen är VERKLIGEN inte rekommenderat och så käpprätt åt helvete fel att kommentera något sådant utan att ha läst på i ämnet. Unga gravida tjejer kanske tar det du skriver på allvar och går efter din påhittade rekommendation.

Energidrycker innehåller många gånger ginseng, taurin samt många artificiella och, framför allt nyligen framtagna, uppiggande medel som man inte ens vet vilken effekt det har på fostret. Nu hinner jag inte googla åt dig men bara för att komma med ett exempel:

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

TS så länge du slutar dricka dessa drycker så är det ingen fara då man egentligen överför näringsämnen till fostret via sitt eget blod först efter några veckor om jag inte minns fel. Men sluta med det fom nu. Lycka till och grattis!
  • Mascaraklumpar
    fkh skrev 2015-10-28 10:52:27 följande:

Det är inte sant det du skriver. Läser man på en burk red bull så står det tom att gravida kvinnor avråds konsumption. Det finns så många andra för gravida potentiellt farliga ämnen i energidrycker så att dricka fyra burkar om dagen är VERKLIGEN inte rekommenderat och så käpprätt åt helvete fel att kommentera något sådant utan att ha läst på i ämnet. Unga gravida tjejer kanske tar det du skriver på allvar och går efter din påhittade rekommendation.

Energidrycker innehåller många gånger ginseng, taurin samt många artificiella och, framför allt nyligen framtagna, uppiggande medel som man inte ens vet vilken effekt det har på fostret. Nu hinner jag inte googla åt dig men bara för att komma med ett exempel:

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

TS så länge du slutar dricka dessa drycker så är det ingen fara då man egentligen överför näringsämnen till fostret via sitt eget blod först efter några veckor om jag inte minns fel. Men sluta med det fom nu. Lycka till och grattis!

Jag ÄR faktiskt rätt påläst i ämnet, och dessutom utbildad i både medicin och kostvetenskap.

Rekommendationen om koffein är inte min egen utan Livsmedelsverkets, och eftersom det framför allt är koffeinet som kan vara farligt under graviditeten och det förekommer många missuppfattningar om koffeinhalten i energidrycker, var det jag tyckte var relevant för TS att få svar på. Jag menade naturligtvis inte att man BÖR dricka 4 burkar om dagen bara för att man inte överskrider rekommendationen om man gör det, det är nog inte bra ur sockersynpunkt.

När det gäller taurin så regleras halten som förs över till barnet via placentan och det finns ingen risk för överdosering med de mängder som förekommer i energidrycker (däremot händer det att taurinbrist hos mamman ger tillväxthämning hos barnet). Ginseng avråder man däremot från. Andra ämnen brukar framför allt vara olika vattenlösliga vitaminer i relativt låga doser.

För övrigt är ditt sista påstående felaktigt, näring börjar diffundera över från mammans blod till embryot i samband med implantationen, några dagar efter ägglossningen.
  • Majbjörn

Tack för alla svar och lyckönskningar till den eventuella graviditeten!

Det är inte koffeinet per se som oroat mig. Monster innehåller mindre koffein än den maxgräns som rekommenderas för gravida, men betydligt mer än redbull. Det är snarare övriga ingredienser som taurin och ginseng som kommer på tal när jag försökt hitta information om varför just monster är så "skitfarligt" som en del påstår. Sen huruvida fostret påverkas av dessa.

Jag har hittat info med allt från att det är helt ofarligt att inmundiga saker man inte "får" äta före ca v 10 eftersom fostret än så länge inte får näring via navelsträngen/mamman till att allt man stoppar i sig mellan v5-10 är livsavgörande för fostret och om man misskött sig får fostret fel på någon form av vitalt organ. Väldigt spridd info. Och när det kommer till just energidryck känns det som att det är mycket åsikter som kommer fram snarare än ren fakta....

Men det känns som att övervägande info säger att det inte är någon fara så länge jag låter bli att dricka fler. Vilket för mig är en självklarhet. :)

• fkh
    Mascaraklumpar skrev 2015-10-28 12:34:47 följande:

Jag ÄR faktiskt rätt påläst i ämnet, och dessutom utbildad i både medicin och kostvetenskap.

Rekommendationen om koffein är inte min egen utan Livsmedelsverkets, och eftersom det framför allt är koffeinet som kan vara farligt under graviditeten och det förekommer många missuppfattningar om koffeinhalten i energidrycker, var det jag tyckte var relevant för TS att få svar på. Jag menade naturligtvis inte att man BÖR dricka 4 burkar om dagen bara för att man inte överskrider rekommendationen om man gör det, det är nog inte bra ur sockersynpunkt.

När det gäller taurin så regleras halten som förs över till barnet via placentan och det finns ingen risk för överdosering med de mängder som förekommer i energidrycker (däremot händer det att taurinbrist hos mamman ger tillväxthämning hos barnet). Ginseng avråder man däremot från. Andra ämnen brukar framför allt vara olika vattenlösliga vitaminer i relativt låga doser.

För övrigt är ditt sista påstående felaktigt, näring börjar diffundera över från mammans blod till embryot i samband med implantationen, några dagar efter ägglossningen.

Jag upprepar, det finns fler potentiellt skadliga ämnen i energidrycker än koffein som inte blivit testade i dess effekt på fostret, därav avråder man gravida kvinnor helt från att dricka det t o m i varningstext på själva burken, för att inte tala om någon maxgräns på fyra burkar redbull som skulle vara jämförbart med tre koppar kaffe. Jag pratade alltså, återigen, inte om själva koffeinet i vilket fall jag inte förstår vad livsmedelsverket har med detta att göra.

Appropå taurin (som, hade du förstått hade du öppnat länken jag skickat, vid konsumption utöver det man producerar naturligt i kroppen har en hämmande effekt på transmittorer i hjärnan bland mycket annat) så är det allmänt känt att gravida bör undvika drycker som innehåller detta ämne och andra artificiella "uppiggare" som råkar finnas i just energidrycker då det inte finns tilltäckligt med forskning som skulle utesluta att det är farligt för fostret. Man får ju hoppas att du inte är färdigutbildad i varken medicin eller kostvetenskap med den inställningen....

Slutligen måste jag tydligen upprepa mig ännu en gång när jag säger att fostret inte får näring direkt ifrån mamman innan moderkakan har bildats runt v6.

"Väl i livmodern hittar den en plats där den fäster, detta kan leda till en liten blödning.

Det befruktade ägget är fortfarande självförsörjande tack vare gulesäcken, vilket innebär att det inte finns någon koppling till mamman."

www.novakliniken.se/sv/vecka-1-12/vecka-1-12.php
Svar på tråden Troligtvis gravid, druckit löjligt mycket monster energidryck