• JoseFine00

Hur blir man vigare?

Jag är väldigt ovig till skillnad från mina vänner som (inte tränar) kan nå sina tår när dem står, ligga på golvet med benen rakt upp osv.. Jag kan inte ens sitta mot en vägg med benen rakt utsträckta (alltså sitta med rakt rygg ). Det gör jätte ont & gör att jag inte får till alla mag&ben övningar rätt. Någon som känner igen sig eller vet vad jag kan göra?

• Svar på tråden Hur blir man vigare?
  • BCH52

Ja, yoga är perfekt om man vill träna smidighet sedan finns det en viss medfödd skillnad också. I vår familj, jag och mina bröder, har alltid haft överrörliga leder. Vi har alltid kunnat sitt i äkta skräddarställning, böja oss med raka ben och lägga handflatan mot golvet. Allt utan en minus träning. Nackdelen är att när man blir äldre verkar vi ha högre risk att få ledbesvär.

• Vattenlilija

Är man överrörlig ska man vara försiktig med att stretcha...dock verkar ts vara det motsatta så det är nog ingen fara:)

Det finns inte så stor vits i att vara väldigt vig om man inte håller på med en idrott som kräver det, men "normal" vighet, som att sitta upp med rak rygg, nå tårna, sitta på huk osv är bra att ha som mål iaf.

Svar på tråden Hur blir man vigare?