• lengon

    Hur ska jag hantera min tonåring?

    Jag har märkt att det är många föräldrar som känner osäkerhet över hur de ska hantera sina tonåringar. Tonåringsperioden kan ju, som vi alla vet, vara en väldigt tuff period på många sätt, både för barnet och föräldrarna. Man kanske upplever att barnet inte längre vill lyssna på en eller respektera ens regler i hemmet, att den drar sig undan, isolerar sig med sin dator i sitt rum eller kanske umgås för med kompisar och distanserar sig från vuxna, testar droger, visar gränslöshet och på annat sätt olämpligt beteende. Tonåringen kanske till och med är utåtagerande, har aggressionsproblem eller visar tecken på psykisk ohälsa och självskadebeteende.

    Det finns en oändlig variant av "problem" som kan dyka upp när ens barn kommer i puberteten och det kan vara tufft att hantera detta.

    Jag är utbildad socionom och jobbar på en SiS-institution (låst avdelning, högsta säkerheten) för ungdomar som inte längre klarar av att bo hemma, ungdomar som varken föräldrar eller samhället vet hur de ska hantera och nästan har gett upp hoppet om. Jag möter alltså dessa frågor varje dag och träffar många föräldrar som känner uppgivenhet och ensamhet i detta.


    Jag tänkte att det kanske skulle finnas ett intresse på en sån här sajt att ha en tråd där vi kan ge varandra tips och råd om tonårsperioden (eller yngre ålder) och hur man ska hantera de problem som kan uppstå där? Jag delar gärna med mig av de erfarenheter jag möter i arbetet med ungdomar. :)

  • Svar på tråden Hur ska jag hantera min tonåring?
  • Zingorina

    Min fundering är: Hur vet man vad som är normalt eller inte? När "ungen" inte säger mer är Nej eller Eeeehhhh surt till allt man frågar. Hur vet man att det är vanligt tonårstrots/hormoner och hur vet man att han mår bra (förutom tonårstjafset alltså) 

    Samt hur gör man när han tar ut all ilska och trots hos mig men den veckan som han är hos sin pappa är det bara lite småtjaffs?

  • lengon