• Ninnie

110 eller

150 hästkrafter? Jag är inte så kunnig på bilar och motorer. Vi ska köpa ny bil men vi tittar runt just nu och har inte bestämt vilken sort vi vill ha.Vi är inne lite på mazda 6 och golfsportkombi samt diesel eftersom min make pendlar 8 mil varje dag. 

Vi har nu en passat variant diesel 2,0 (tror jag)  med 140 hästkrafter. Min man vill nu köpa en bil som går bränslesnålt och har då tittat på en med 110 hästkrafter (diesel). Vi är en familj på 2 barn (5 och 3 år) och 2 vuxna. Det jag känner är att det ändå ska vara en familjebil oxå och om vi nu ska byta varför gå ner i hästkrafter? Vi har en annan bil oxå, en suzuki swift. 

Men vill höra era åsikter för min make kan vara väldigt envis :) Men vill han köra snålt kan han ju köra swiften. Jag är ingen som vill köra jättefort men inte ligga och söndagsköra och åker vi iväg blir det lite packning och 4 personer i bilen är ju kul om man kan hålla hastigheten utan att behöva växla ned :)

• Svar på tråden 110 eller
  • Demmpa

Vi har precis köpt en "ny" bil (halvår gammal), Volvo V70 D2a automat (diesel) på 110 hästar, den gör 180km/h enligt papperen. Den accelererar på bra, lite segare när man drar släp. Den är ungefär jämförbar med en V70 med en 140 hästars bensinare.

• Demmpa

Kan tillägga att vi är fem i familjen, två vuxna och tre barn, 9 år, 9 år & 2 år.

Det som gäller är att använda växellådan på rätt sätt. Om man ska göra en omkörning (snabbt) så växlar man ner en/två/tre växlar, oberoende drivmedel.

• Ninnie

Funderar på om vi ska ha diesel eller bensin nu. Swiften är bensinare och passaten diesel ( familjebilen)

• Rabarbapuppa

Du kan inte riktigt jämföra motoreffekten mellan en diesel och en bensinare rakt av sådär. Det är två helt olika typer av förbränningsmotorer med helt olika karaktäristik. De levererar effekt och vridmoment vid helt olika varvtal och har växellådor med utväxling som matchas för vilken typ av motor det är.

Tillverkaren ser till att en dieselmaskin med viss effekt blir ekvivalent med motsvarande bensin-modell med annan effekt. Du behöver inte oroa dig att en modern diesel i en personbil är "slö" som de var på 80-talet, utan snarare kan dieslarna idag vara mycket pigga och ibland vassare än bensinarna. Inom sitt varvtalsregister.

Dessutom bör Demmpas kommentar ovan förtydligas med att en omkörning alltså inte alls är "oberoende" av drivmedel. Ur aspekten drivmedel måste man ha klart för sig var motorn i sin bil har sin bästa effekt och acceleration. Dieslar har ett helt annat (lägre) varvtalsregister där de levererar mest, jämfört med bensinare.

/Puppa 

• Ninnie

Blir en diesel passat sportkombi 2,0 bluemotion 150 hästkrafter

Svar på tråden 110 eller