• Loriyana

Får man verkligen jobba 8 timmar i sträck utan rast?

Hej,

Är lite fundersam över mina arbetsvillkor. Det förväntas att jag arbetar 8 timmar i sträck utan rast. När jag sa att jag hade rätt till 30 minuters rast så fick jag höra att den rasten tas antingen före eller efter arbetstiden.

• Svar på tråden Får man verkligen jobba 8 timmar i sträck utan rast?
  • Rainbow gg

I §15 ".. Rasterna ska förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena."

• Anonym (C)

Raster får bytas ut till måltidsuppehåll om det är nödvändigt mm.

Jag jobbar nästan 10 timmar utan rast.

• Dexter dot com

Vi nattarbetare inom vården jobbar oftast 10-11 timmar utan rast men med måltidsuppehåll som får tas när det finns tid vilket det inte alltid gör utan då får man kasta i sig en macka på stående fot.
    Kolla med facket vad som gäller i din bransch.

• LusLus

När jag jobbar dag försöker vi inte låta någon jobba mer än 5 timmar i streck utan rast men många gånger är det omöjligt för någon att ta rast och då går vi ibland 7-8 timmar utan rast.

När jag jobbar natt jobbar vi 11 timmar utan rast.

• Loriyana
    Tirem skrev 2015-10-28 18:38:24 följande:

Vad arbetar du som?

Som fritidspedagog. Under terminen får jag mina 30 minuter, men vid lov så får jag aldrig någon rast. Är rätt tufft eftersom det är full rulle hela dagen och det är MÅNGA barn inskrivna och få pedagoger. När jag frågade om rast fick jag som svar att den sker före eller efter arbetstiden.
  • sportpappa
    Loriyana skrev 2015-10-28 18:43:58 följande:
    Som fritidspedagog. Under terminen får jag mina 30 minuter, men vid lov så får jag aldrig någon rast. Är rätt tufft eftersom det är full rulle hela dagen och det är MÅNGA barn inskrivna och få pedagoger. När jag frågade om rast fick jag som svar att den sker före eller efter arbetstiden.
    Äter du inte under arbetstid? Då har du måltidsuppehåll och det räknas som arbetstid. Kolla ditt kollektivavtal om rast är utbytta mot måltidsuppehåll.
  • Anonym (Nja)

Alla yrken kan ju inte ta egentlig rast. Ta en dagmamma tex. Hon går ju givetvis äta, men ihop med barnen. Inte kan hon ta rast och lämna ungarna vind för våg en timme..,

• Fru Ve

Ja fråga facket vad som gäller! Om du inte kan gå ifrån 30 minuter kan du ju inte ta rast utan det är måltidsuppehåll. Men då ska du inte få löneavdrag för den halvtimmen heller. Jag arbetar natt som ensam sjuksköterska och kan naturligtvis inte ta rast. Det är ju olika beroende på arbetsuppgifter och jobb. Men är man flera personal som arbetar bör man få rast.

• Gladskit

Det kan ju hända att du är anställd med måltidsuppehåll, dvs du äter när verksamheten tillåter. Eller alternativt om du har pedagogisk måltid och äter med barnen. Så det kan vara tillåtet.

Men då ska det vara reglerat att det ÄR måltidsuppehåll som gäller och då ska du också ha lön för alla timmar du är på arbetet.
    Om det inte är avtalat på det viset har du rätt till rast för måltidsuppehåll är ett avsteg från regler som annars säger att man absolut ska ha rast om man arbetar så länge som 8h i sträck.

Det är för övrigt en arbetsmiljö-och chefsfråga att se till att alla medarbetare får sin rast under dagen.

• ITpappan

Jag jobbade 07.00 till 03.00 i princip utan rast en lördag för ett tag sen. Dvs ca 20 timmar, inkl lunch och middag.

Det gick bra.

• Anonym (Nja)

Inom vissa yrken (tex behandlingshem) är det vanligt att inte ha rast utan måltidsuppehåll. När frågan om att lägga in tex en timmes rast kommer upp brukar folk inte vilja det, för det innebär ju (förstås) att du samtidigt slutar en timme senare den dagen. För man vill (och kan ju oftast inte) gå ner i arbetstid bara och då även få mindre i lön.

• Dixie
    ITpappan skrev 2015-11-02 09:11:23 följande:

Jag jobbade 07.00 till 03.00 i princip utan rast en lördag för ett tag sen. Dvs ca 20 timmar, inkl lunch och middag.

Det gick bra.

så bara för att du gjorde det en gång - så bör ingen annan klaga på sina arbetsvillkor - eller vad menar du? 
Svar på tråden Får man verkligen jobba 8 timmar i sträck utan rast?