• nilsonee

Antidepressiva + gravid?

Äter (eller åt fram till i fredags) sedan i somras escitalopram teva 15 mg efter att mitt psyke rubbades efter en misshandel + ett dödsfall i familjen samma månad.

Upptäckte förra veckan att jag var gravid och rådfrågade HC angående detta då hon sa att det nog inte var någon fara men fick en telefontid hos en doktor någon dag efter. Han sa åt mig att tvärsluta med dom vilket jag gjorde men det kändes allt annat än bra då den medicinen ska trappas ner i ca ett år innan den sätts ut när man väl väljer att göra det.

Självklart blev det som jag trott, att bara pang tjong sluta med "lyckopiller" och samtidigt vara gravid är inte direkt någon bra kombo. Måste ringa HC igen imorgon för detta går inte. Kan inte gå runt som en gråtande zombie med konstant ångest över minsta lilla grej.

Är det någon annan som varit i samma sits?! Fick ni äta antidepressiva under graviditeten? Isf vad? Om inte, HUR FAN ÖVERLEVDE NI?! Haha... Nä men allvarligt, tips från någon med erfarenhet av detta vore tacksamt!

• Svar på tråden Antidepressiva + gravid?
  • Anonym (känner igen mig)

Hej! Jag känner inte igen mig helt men däremot har jag ätit nån liknande medicin som jag inte minns namnet på, haft provat olika, ätit den du skrev också. Sedan jag berättade för min läkare att vi har planer på att försöka bli gravida så kollade hon upp vilken medicin som skulle fungera bäst vid en eventuell graviditet och fick som svar att prova en som heter Sertralin som tydligen ska vara en tablett som är mest forskad i samband med en graviditet.

Jag har läst massa knasigheter om den på nätet att den inte alls är bra men jag tycker att den fungerar för mig för att inte må dåligt psykiskt. Måste ju lita på att min läkare kan sin sak och inte tro så mycket vad som skrivs på nätet.

Du skulle ju kunna kolla med din läkare vad denne tror att du ska ha för vad jag hört av de som är utbildade i ämnet så tar fostret mer skada av att mamman mår psykiskt dåligt än att du skulle äta medicin under graviditeten. Sen ska man sluta med medicinen i slutet av graviditeten bara.

Sedan har jag även hört av de här utbildade personer att man heller inte ska sluta med en medicin så där tvärt av pang bom som du skrev för detta kan göra att du mår mer dåligt än om du trappade ner dosen under en tid. Jag hoppas att det löser sig för dig på något sätt.

• Lectin

Min läkare kollade upp escitalopram inför min graviditet och sa att det inte finns varken ökad missfallsrisk eller ökad risk för missbildningar. Däremot krävs det noggrann övervakning av bebisen första dygnet efter förlossningen just eftersom den ju får sluta tvärt med medicinen när navelsträngen klipps. Inte heller mödravården brukar rekommendera att mamman slutar med antidepressiva eftersom depressionen kan förvärras av alla hormonsvängningar.

Om man trots allt vill sluta så ska dosen trappas ner successivt under minst två tre veckor.

• Anonym (lev)

Jag äter Citalopram, gjort i många år.

Min BM och läkaren som är kopplad till MVC sa att jag absolut inte ska sluta med dem under graviditeten, jag har fortsatt äta dom som vanligt och allt verkar gå bra, är i v 39.

Dom sa att man aldrig ska sluta för att man påverkas så mycket med alla hormoner under graviditeten, och har man engång haft en depression så är risken för en till väldigt stor.

Viktigt också att fortsätta äta tabletterna efter graviditeten.

• nilsonee

Nu har jag fått träffa en annan läkare och han va rätt ut att det var idiotiskt gjort av den andra läkaren att sätta ut det tvärt. Det ska absolut inte göras!!
    Så nu har jag fått citalopram då det låg i "nivåområde" B3 istället för C som escitalopram. Samma substans men han prata på att citalopram är snällare än escitalopram. Enda risken med dom är att barnet kan födas för tidigt. Inga ökade risker för missfall eller missbildningar. Därför så ska jag nu äta dom någon månad och sen göra ett försök att sätta ut dom under en längre period, fast innan förlossningen.

Svar på tråden Antidepressiva + gravid?