• Anonym (undrande)

Advokatfrågor vid huvudförhandling?

Vad ställer advokaterna för frågor till motsatt förälder i huvudförhandlingen? Vad kan man förvänta sig för "svårare" frågor? Väljer advokater ibland att inte ställa någon fråga till motsatt förälder? Vad ska man förbereda sig på?

Jag har aldrig varit på rättegång tidigare. Min advokat har endast gett tipset att inte ta den andre advokatens uttalanden/frågor personligt.

• Svar på tråden Advokatfrågor vid huvudförhandling?
  • Anonym (undrande)

Boende och umgänge, men kan likaväl ändras till vårdnad väl på plats.

• Anonym (undrande)
    Jompahuddinge skrev 2015-10-28 19:44:34 följande:

Kan du vara lite mer speficik så ska jag hjälpa dig! Har gedigen erfarenhet (tyvärr..)

Den andre föräldern har stämt på boendet för barnet som redan är boende hos denna föräldern efter att jag önskat få längre sammanhängande lovumgänge. Jag har motstämt för boende, annars beslut om fastställt umgänge. Den andre föräldern har anklagat mig för diverse saker i 1,5 års tid (misshandel, missbruk, sviktande omsorg, förtal av den andre föräldern m.m.) vilket även lett till att denna polisanmält, som lett till uppskjutande av rättegång flera gånger. Allt har polis och socialtjänst lagt ned under förundersökningarna. Barnet bor hos den andre föräldern och denna har under senare månader vägrat umgänget tingsrätten tidigare i förförhandlingen beslutat om med hänvisning till att jag är olämplig som umgängesförälder. Därav att jag inte blir förvånad om detta ändras vid rättegången till att den andre föräldern yrkar på vårdnaden.

Jag har aldrig använt droger, knappt alkohol, finns inte i brottsregister, ingen betalningsanmärkning. Jag är utbildad, ordnad ekonomi, har fast arbete sedan många år, omgift + fler mindre barn + ett av våra gemensamma barn boendes på fulltid där den andre föräldern önskat beslut via tingsrätten att barnets umgängesrätt med denna förälder skulle upphöra. Så beslut finns att vårt andra gemensamma barn då inte har rätt till umgänge med denna föräldern.
  • Jompahuddinge

Du sitter alltså på the upper hand om jag har fattat situationen rätt. Hon försöker till varje pris at smutskasta dig genom okynnesanmälningar och påhopp via Soc. Du undrar om advokatfrågor. Fokusera på allt som är bra hos dig, stabiliteten, bra kontakt med barnen, socialt nätverk omkring ert/era gemensamma barn.

Att träta er emellan blir "samarbetssvårigheter" och är inte bra i vårdnadstvister. Då kan rätten godtyckligt döma till enskild vårdnad men det krävs mycket i så fall.

Att gå emot en dom om umgänge är allvarligt, som ditt ex har gjort. Detta ska du påpeka neutralt.

Har ni gemensam vårdnad? Finns dom på umgänge och hur ser den ut? Hur gammal är i så fall domen?

• Anonym (undrande)
    Jompahuddinge skrev 2015-10-28 20:23:27 följande:

Du sitter alltså på the upper hand om jag har fattat situationen rätt. Hon försöker till varje pris at smutskasta dig genom okynnesanmälningar och påhopp via Soc. Du undrar om advokatfrågor. Fokusera på allt som är bra hos dig, stabiliteten, bra kontakt med barnen, socialt nätverk omkring ert/era gemensamma barn.

Att träta er emellan blir "samarbetssvårigheter" och är inte bra i vårdnadstvister. Då kan rätten godtyckligt döma till enskild vårdnad men det krävs mycket i så fall.

Att gå emot en dom om umgänge är allvarligt, som ditt ex har gjort. Detta ska du påpeka neutralt.

Har ni gemensam vårdnad? Finns dom på umgänge och hur ser den ut? Hur gammal är i så fall domen?

Vi har haft samarbetssamtal men den andre föräldern har brutit allt som vi kommit överens om samt sagt hos soc att denna vägrar kompromissa eller vika sig en tum. Jag har fortsatt försöka hitta lösningar, känner inget agg eller hat, bara trött. Den andre förälderns förälder ska vittna om mig som person (vi har aldrig känt varandra och inte träffats på 10 år).

Gemensam vårdnad, umgänge via interimistiskt beslut i tingsrätten för 1 år sedan.
  • Jompahuddinge

Men alla deras anklagelser har tidigare fallit pladask. Detta stärker din ställning. Att kalla in sina föräldrar för att tala om att du är en idiot påverkar knappast. Vårdnadstvister är per definition infekterade. 

Du verkar var sansad. Håll dig lugn. Betona din samarbetsförmåga och ge exempel på den. Påpeka vikten av att barn behöver båda sina föräldrar. Ge efter på sånt som inte kostar dig något.

Fundera över ditt dream scenario. Vad är det? Att strida för ensam vårdnad är ofta korkat och skapar bara en destruktiv spiral. Vad har du stämt för och vad har hon stämt för dvs era resp yrkanden?

• Anonym (Experten)

Om du inte har ett ombud så kontakta Pappaombudsmannen. 

pappaombudsman@gmail.com

Hade kontakt med han och hela vårdnadstvisten löste sig. Superduktiga snubbar där!

• Anonym (humor)
    Anonym (Experten) skrev 2015-10-28 21:05:39 följande:

[email protected]

Hade kontakt med han och hela vårdnadstvisten löste sig. Superduktiga snubbar där!

Du menar att du vill att Ts ska bli utskrattad och ha ett ombud som inte har minsta juridiska kompetens eller koll på lagar? Jo tjena....
  • Anonym (Experten)

Du har ju i alla fall humor du, gamle tjomme!

• Jompahuddinge

Om man skulle förlita sig på juridiks skulle det vara en enkel match. Tyvärr är det så att tingsrätten befolkas av domare av olika slag. Domare med bra och dåliga dagar. Domare som är pappa-fanatiker, och domare som är mamma-fans. Om du t ex får en domare som själv nyss är skild och ligger i tvist kan du ju räkna med att vindarna blåser åt ditt håll om man säger så.

I en förhandling gäller det att vara lugn, ha bra argument och vara trovärdig. Därtill påläst och känna till rättsläget. Om du har koll på allt det spå skit i ombud eller pappaombudsmän eller va fan som helst. Men att ta hjälp av någon som har varit med förr kan vara ovärderligt. Det är min egen erfarenhet och det behöver inte vara nån jurist eller advokat. Det är människor vi har att göra med i tingssalen! Basta!

• Anonym (undrande)
    Jompahuddinge skrev 2015-10-28 20:47:50 följande:

Men alla deras anklagelser har tidigare fallit pladask. Detta stärker din ställning. Att kalla in sina föräldrar för att tala om att du är en idiot påverkar knappast. Vårdnadstvister är per definition infekterade. 

Du verkar var sansad. Håll dig lugn. Betona din samarbetsförmåga och ge exempel på den. Påpeka vikten av att barn behöver båda sina föräldrar. Ge efter på sånt som inte kostar dig något.

Fundera över ditt dream scenario. Vad är det? Att strida för ensam vårdnad är ofta korkat och skapar bara en destruktiv spiral. Vad har du stämt för och vad har hon stämt för dvs era resp yrkanden?

Den andre föräldern har stämt mig på boendet, på inrådan från min advokat gjorde jag en motstämning om boendet. Tingsrätten har önskat in förslag för umgänge från oss båda, åt båda håll. Motparten har inte gjort det inför tidigare rättegångar, men det har jag.

Anledningen till att barnet inte bor här var för att konflikterna ökade, vilket drabbade barnet och tanken var att den andre föräldern skulle lugna sig och därmed förbättra samarbetet. Vilket inte skedde utan enbart blev värre.

Jag har kallat in lärare från skolan och andra i sin yrkesroll till barnet som vittnen, ingen privat relation alls.

Jag är lugn som person, men när det uppkommer nya lögner och anklagelser har jag ofta blivit helt stum av chocken. I början med socialtjänsten så förstod jag inte att varenda detalj behövde dementeras som var lögn, påhitt och förvridet då allt lät som vilda historier. Jag har lärt mig att något behöver sägas och allt som är lögn måste bemötas på en gång. Jag vill vara förberedd och inte fortsätta att bli "tagen på sängen", därav frågan om vad för typ av frågor som kan kommas att ställas och hur?
  • Anonym (undrande)

[email protected]

Jag har en advokat samt kontakt med brottsofferjouren med ett ombud därifrån.
  • Anonym (undrande)
    Jompahuddinge skrev 2015-10-28 21:26:50 följande:

Om man skulle förlita sig på juridiks skulle det vara en enkel match. Tyvärr är det så att tingsrätten befolkas av domare av olika slag. Domare med bra och dåliga dagar. Domare som är pappa-fanatiker, och domare som är mamma-fans. Om du t ex får en domare som själv nyss är skild och ligger i tvist kan du ju räkna med att vindarna blåser åt ditt håll om man säger så.

I en förhandling gäller det att vara lugn, ha bra argument och vara trovärdig. Därtill påläst och känna till rättsläget. Om du har koll på allt det spå skit i ombud eller pappaombudsmän eller va fan som helst. Men att ta hjälp av någon som har varit med förr kan vara ovärderligt. Det är min egen erfarenhet och det behöver inte vara nån jurist eller advokat. Det är människor vi har att göra med i tingssalen! Basta!

Min advokat säger att detta inte handlar om rättvisa, rätt och fel utan är personliga bedömningar och inget annat. Tror jag annat kommer jag bli väldigt besviken. Advokaten säger även att läget inte är självklart då boendeutrednings rekommendation är att barnet bor kvar, ingen är mindre lämplig som förälder men barnet har nu bott där så länge på heltid och det blir minst lidande för barnet.

Denna gjordes innan rättegång fick skjutas upp pga anmälningar och innan umgänget vägrades. Jag vågar inte hoppas på att boendet blir hos mig, även att jag anser att det ger bäst möjligheter för barnet att ha tillgång till båda föräldrarna, syskonen (som barnet nu inte heller får träffa) och barnets egna vänner. Just nu hoppas jag bara att få träffa barnet igen, att barnet får träffa sina syskon. Alla syskonen saknar detta barn väldigt mycket och som jag förstått från skolan är det ömsesidigt.

Jag vill göra det jag kan, för barnet och för alla mina barns skull.
  • Anonym (undrande)

Pushar tråden lite då inga exempel på frågor kom fram.

• Anonym (undrande)

Nu kan jag själv ge exempel på frågor som kan uppkomma.

Hur ser du på den andre förälderns förmåga och vad finns det för positivt med den andre föräldern?
    Hur ser du på din roll som förälder och hur kan du bidra till att ni är bra föräldrar tillsammans?
    Hur upplever du barn/ets/ens behov och hur ser dina möjligheter ut att möta upp dessa?

Några mer generella frågor, men inte direkt vardagliga saker som man annars diskuterar eller reflekterar över.

• Anonym (...)

[email protected]

Verkar ju seriöst med ett gmail-konto
  • Anonym (undrande)
    Anonym (...) skrev 2015-11-05 19:48:05 följande:
    Verkar ju seriöst med ett gmail-konto
    Ja de verkar ha stort engagemang för pappor iaf.
  • Anonym (humor)
    Anonym (undrande) skrev 2015-11-05 19:54:04 följande:
    Ja de verkar ha stort engagemang för pappor iaf.
    Hade det inte varit bättre om det stora engagemanget var för barnen istället för pappor?
  • Anonym (undrande)
    Anonym (humor) skrev 2015-11-05 20:07:29 följande:
    Hade det inte varit bättre om det stora engagemanget var för barnen istället för pappor?
    De finns inte till för barnen, de finns till för pappor och pappors rätt, de säger inte att de finns till för något annat utan just kämpa för pappors rättigheter.
Svar på tråden Advokatfrågor vid huvudförhandling?