Jompahuddinge skrev 2015-10-28 20:47:50 följande:
Men alla deras anklagelser har tidigare fallit pladask. Detta stärker din ställning. Att kalla in sina föräldrar för att tala om att du är en idiot påverkar knappast. Vårdnadstvister är per definition infekterade.
Du verkar var sansad. Håll dig lugn. Betona din samarbetsförmåga och ge exempel på den. Påpeka vikten av att barn behöver båda sina föräldrar. Ge efter på sånt som inte kostar dig något.
Fundera över ditt dream scenario. Vad är det? Att strida för ensam vårdnad är ofta korkat och skapar bara en destruktiv spiral. Vad har du stämt för och vad har hon stämt för dvs era resp yrkanden?
Den andre föräldern har stämt mig på boendet, på inrådan från min advokat gjorde jag en motstämning om boendet. Tingsrätten har önskat in förslag för umgänge från oss båda, åt båda håll. Motparten har inte gjort det inför tidigare rättegångar, men det har jag.
Anledningen till att barnet inte bor här var för att konflikterna ökade, vilket drabbade barnet och tanken var att den andre föräldern skulle lugna sig och därmed förbättra samarbetet. Vilket inte skedde utan enbart blev värre.
Jag har kallat in lärare från skolan och andra i sin yrkesroll till barnet som vittnen, ingen privat relation alls.
Jag är lugn som person, men när det uppkommer nya lögner och anklagelser har jag ofta blivit helt stum av chocken. I början med socialtjänsten så förstod jag inte att varenda detalj behövde dementeras som var lögn, påhitt och förvridet då allt lät som vilda historier. Jag har lärt mig att något behöver sägas och allt som är lögn måste bemötas på en gång. Jag vill vara förberedd och inte fortsätta att bli "tagen på sängen", därav frågan om vad för typ av frågor som kan kommas att ställas och hur?