• Mellvy

Ung tjej med ärftligt håravfall. Någon mer?

Hej! Har sista halvåret vid några tillfällen reagerat på att jsg sett min hårbotten mer än vad jag tidigare tänkt på fram i benan. Började ha mittbena i vintras, annars alltid haft sidbena, vet inte varför men. Tänkt mer på detta det sista ich vqr igår hos hudläkare och fick diagnosen androgenic alopecia, dvs ärftligt håravfall. Inte fått npgra barn så inte utlösts av det. Är helt knäckt, är bara 31 år. Går fortf dölja rätt väl men så rädd för hur snabbt detta ska gå och se mig själv förfalla. Började med minoxidil idag, dock orolig föri början efter 2-6 v kan håravfall öka när man använder den. Känner mig så okvinnlig, är singel och ser bra ut men hur ska någon någonsin vilja vara med en tjej utan hår? (som inte orsakat av cancer el anban sjukdom). Dejtar för tillfället en kille sen ett par mån och är så orolig för när han ska se. Om jag tappar mer nu i början när använder minoxidil kommer inte gå dölja långre, samtidigt vågar jag ju inte vänta med attt testa behandling ifall det skulle hjälpa något. Vissa stunder har jag bara lust att raka av allt och skaffa peruk direkt o slippa se skiten. Vad skulle ni gjort? Hade varit skönt prata om finns någon mer drabbad tjej/kvinna? Hur var det för er, hur förloppet gått? Vad gör ni? Vet att hår bara är materiellt men den här känslan går inte beskriva, känns som en del av mig själv ska försvinna.

• Svar på tråden Ung tjej med ärftligt håravfall. Någon mer?
  • Anonym (Liz)

Det är inte alls säkert att det blir värre än så eller att du ens har AA. Gjorde dom en biopsi för att fastställa det? Märker du att de hårstrån du tappar blir kortare och tunnare och "ploppen" i änden av strået blir mindre?

Mittbena gör oftast så att håret blir glesare just där, googla på det så ser du.

Det är sant att minoxidil ofta gör så att man har en period av ökad hårlossning i början men det är en positiv signal att det funkar. De tunna hårstråna blir utknuffade och ersatta av starkare, tjockare strån som har en längre växtperiod.

Som kvinna behöver du inte vara rädd för att bli flint, som män. Men du borde kolla upp din sköldkörtel och även dina könshormoner. Oftast är det en obalans i dom som gör att kvinnor tappar hår, fler hårsäckar än vanligt går in i sin viloperiod då.

Jag förstår att du mår dåligt över detta och oroar dig även för hur din relation blir. Men som sagt, du kommer inte bli flint och din kille älskar ju antagligen dig hur tunt ditt hår än är. De flesta killar är inte ute efter en trofé-tjej med Barbielook.

• Mellvy

Tack för de uppmuntrande ordenmen finns ingen anledning att ifrågasätta diagnosen, jag själv har redan gjort det och läkaren var 110% säker. Sköldkörteln är kollad och alla proverna där var normala. Dessutom tittade hudläkaren med ett mikroskop i hårbotten och kunde av även det konstatera att det var AA. Hon ordinerade bara minoxidil och överlät till gyn att ge mig anti-androgen ppiller eller dylikt.precis pratat med min gynekolog som skulle ordna tid hos sin gyn-kollega som är duktig på det här med hormoner, så hoppas jag får den tiden snart! Och att det kommer fördröja förloppet lite. Verkar väldigt ovanligt att råka ut för detta som ung tjej, men vissa kan märka av det redan vid 30 har jag läst på fler sidor. Så jävla orättvist bara!! Jag är superstressad av detta och gör ju inte saken bättre. Ok,även om jag inte blir helt flint blur jag ju det till viss del, inte speciellt snyggt med några futtiga strån på kala fläckar, då måste jag ju raka av allt så indirekt blir jag ju flint iaf. Någon med erfarenhet av peruker? Hairtalk? Kan det verkligen se bra och naturligt ut? Hårtransplantation kan man ju inte göra förrän senare skede, och resultatet på kvinnor verkar inte bli så bra som på män :(

Svar på tråden Ung tjej med ärftligt håravfall. Någon mer?