När jag var gravid förta gången så kröktes jag massor och mådde illa. Fick kanot behålla något,låg bara på soffan eller sängen om jag inte hängde över en spann eller toalettstolen. Testade postafen som inte alls hjälpte,fick lergigan Comp men fungerade inte heller. Speciellt eftersom de skall tas med mat. Tillslut fick jag utskrivet ondasetron. Det var det enda som hjälpte,så jag blev någorlunda normal. Men jag fick sjukskrivning,tappade ju vikt och var tal om inläggning innan jag fick ondasetron. Så var sjukskriven från vecka 7-8 tror jag det var till vecka 15 då kunde jag börja jobba tack vare tabletterna. Men fick äta de hela graviditet nästan,i slutet blev de istället lergigan Comp igen vilket fungerade då. Detta var MVC läkare som hjälpte mig med allt. Både tabletter och sjukskrivning. Man kom fram till att jag hade hyperimiss. Vilket inte är vanligt gravid illamående utan man tappar vikt mm och blir då en sjukdom.
Nu är jag gravid igen,är i vecka 18 och mått illa sen början men då det blev riktigt illa vag det i vecka 8-9. Var till vårdcentralen jag fick vända mig denna gången. Fick då lergigan Comp men ingen sjukskrivning för graviditet är ingen sjukdom enligt läkaren. Ne är det inte men mår man så dåligt som jag gjorde och har haft hyperimiss innan så är det stor risk att man får de igen. Men lergiganen hjälpte inte. Hade provat postafen innan. Fick åka till gynakuten då jag inte ens fick behålla vatten,där visade sig att jag hade ketoner i kroppen,högt värde. Fick där 3 påsar med dropp,medicin mot illamåendet och vitamin spruta. Men hade ändå ketoner. Låg där i över ett halvt dygn!! Så mycket var det att de inte var en sjukdom,man får inte dropp utan anledning. Dock har de sluta ge ondasetron så fick klarar mig på lergigan Comp och kombinera med postafen. Fick åka hem,men min bm har haft mig på extra koll för att ha kolla på min vikt och ketoner. Har fått kämpa som bara den för att vårdcentralen skall sjukskriva. De senaste har jag mått bättre och kunnat börja jobba,jobbat inom vården så varit helt omöjligt att jobba innan. Så jag har varit sjukskriven i minst 10 veckor!! Kräks någon gång då och då fortfarande. Men inte lika ofta. Kan ha uppehåll någon vecka och kräkas sen någon dag en vecka senare men oftast bara en gång. Måste ta mina lergigan och postafen och försöka äta regelbundet annars går det inte. Och även denna gången är diagnosen hyperimiss. Så det finns vanligt graviditet illamående som brukat gå över runt v 12-13,sen finns det de som har så släpper senare och de som har hyperimiss som behöver läkarvård och som kanske har illamående som aldrig släpper under graviditeten. Så väldigt individuellt. Så bara du som kan känna efter hur du mår och vad du orkar. Prata med din bm och se vad hon säger och råder dig till. Min bm har varit mitt största stöd i detta. Hade aldrig gått utan henne. Men kan bli arg på folk som säger att de är ingen sjukdom,ne är det inte men när de påverkar hela ens vardag och förmåga att fungera är det de. Jag kunde inte ens ta hand om min 2 åring utan min man fick vabba vissa dagar. Så känn efter och gör de som känns bäst för dig. De finns knep absolut,men hjälper inte det finns de hjälp och få.
Lycka till :)