• Anonym (Frustrerad)

Sambo vill att jag ska sluta amma

Jag och min sambo har en dotter på snart 7 månader och sen många månader tillbaks (graviditeten) så har vi/han bråkat om amningen.
    Han tycker att jag SKA sluta amma henne så att han kan få mata med flaska (välling bara för att han fick det som liten) och helst skulle jag slutat redan vid 6 månader bara för att rekommendationen sitter där. Själv så vill jag helst amma ett år ifall det går såklart (hon får smaka lite på mat). Och varje gång det kommer på tal så blir han tok förbannad.
    Har han rätt att bestämma när JAG ska sluta amma våran dotter? Jag känner mig lika illa till mods pga det här varje gång jag ammar henne när han ser. Har försökt säga att ja han kan gå o köpa en flaska och testa men det tycker han inte är någon mening för jag måste sluta amma för det.

• Svar på tråden Sambo vill att jag ska sluta amma
  • Anonym (Frustrerad)

Och nu när han kom upp så fick jag skäll för att jag sövde henne för "tidigt". flera som har sambos som håller på såhär?? :(

• Anonym (K)

Usch vad obehagligt det låter!

Det är inte rimligt att han vill att du ska sluta amma för att han vill ge välling, det är två olika livsmedel.

Amningen räcker inte som enda föda ett år, ni måste ge barnet mer, det är ju därför rekommendationen är sex månader, det måste ni väl ändå veta?

Föreslår att ni introducerar välling och annan mat nu, och att han då får förtur på den biten. Men amningen är fortfarande fri, och den står ju du för.

• Anonym (K)

Är ni hemma på heltid båda två, förresten?

Nej min sambo håller verkligen inte på så. Fy.

• Rosa Fluff

Jag skulle be honom hålla käften.

Välling är inget som barn behöver överhuvudtaget. Vill du amma så fortsätt med det. Men ni kanske däremot behöver börja introducera vanlig mat. För vissa barn tar det lååång tid innan de äter fullt ut.

Min sambo styr inte sådär. När det gäller barnen har jag sista ordet. Haha. Men jag är den som är hemma med dom..

• Anonym (Wildrat)

Han kan ta hand om maten istället så kan du amma ifred. 7 månader, då är det ju dags för mer än bara smakportioner och ju större hon blir ju mer mat ska hon ha. Han kan kladda med det och städa efter henne så blir han delaktig han också.
    Men välling är bara onödigt och definitivt inget som små barn behöver. Bröstmjölk och ersättning är 100ggr bättre än vilken välling som helst.

• Anonym (Märkligt)

Vad elak han låter... Fortsätt amma om det känns rätt för dig! Vill han så gärna mata kan du ju prova pumpa i en flaska istället (blir lite win/win), men tycker inte att du ska ge med dig om han beter sig sådär!

• Anonym (Familj)

Han verkar inte riktigt i balans, milt uttryckt. Ta upp detta på ert BVC när ni båda är med. Sluta inte amma när det inte finns någon riktig orsak till det. Du kommer må så dåligt om du gör det mot ditt och barnets önskan.

• Anonym (Elin)

Tycker det låter lite märkligt att att sluta amma kan vara så viktigt, att jag funderar på om något annat ligger bakom. Tar du väldigt mycket "plats" (i brist på bättre ord) kring barnet och hänvisar detta till amningen och att det är därför han vill att du slutar amma? Så att han får större utrymme kring sitt barn? Om det är det det handlar om borde ju situationen gå att lösa ändå om ni båda är beredda att kompromissa för barnets bästa (både vad gäller det praktiska men också tillgången till båda föräldrarna).

• Anonym (Mira)

Barnet behöver mer näring än amning och börjar det inte bli dag för barnmat nu?

• Anonym (T)
    Anonym (Mira) skrev 2015-10-29 13:20:38 följande:

Om mamman äter en varierad kost med mycket järn och kalorier så kan barnet klara sig på enbart amning fram till iaf 1år
    bröstmjölk slutar inte innehålla näring efter x antal månader, utan anpassar sig efter barnet och ger det hen behöver
    men de är kämpigt och barn börjar inte äta mat över en dag, därför brukar man börja introducera mat runt 6 månader (allt ifrån 5-8 månader beroende på barnets utveckling) men för många dröjer de till efter 1år innan dom klarar sig på enbart mat och inte behöver komplement av bröstmjölk/ersättning
    så de är inte alls bråttom att ge mat (ts skriver ju också att barnet börjat smaka mat) 

kör man enligt BLW dessutom så är de något helt annat, då de är barnet själv som bestämmer när hen drar ner på amning/ersättning och klarar sig själv på mat, man hoppas över barnmatsburkar och pure helt då. 
    "food before one is just for fun" 

välling är ingen ersättning för bröstmjölk (ersättning är ersättning för bröstmjölk) utan i princip flytande gröt, som en typ frukost eller mellanmål, inte mat
    och bör inte ges för ofta på dygnet heller. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (K) skrev 2015-10-29 11:15:00 följande:

Usch vad obehagligt det låter!

Det är inte rimligt att han vill att du ska sluta amma för att han vill ge välling, det är två olika livsmedel.

Amningen räcker inte som enda föda ett år, ni måste ge barnet mer, det är ju därför rekommendationen är sex månader, det måste ni väl ändå veta?

Föreslår att ni introducerar välling och annan mat nu, och att han då får förtur på den biten. Men amningen är fortfarande fri, och den står ju du för.

Självklart vet jag att inte bara amningen räcker i ett år och hon har redan fått börja smaka på mat, jag brukar låta honom mata men det är tydligen inte lika kul.. Men tänkte ändå amma på nätter fram till ett år :)
    Jag är hemma på heltid!
  • Anonym (Frustrerad)
    Rosa Fluff skrev 2015-10-29 12:13:42 följande:

Jag skulle be honom hålla käften.

Välling är inget som barn behöver överhuvudtaget. Vill du amma så fortsätt med det. Men ni kanske däremot behöver börja introducera vanlig mat. För vissa barn tar det lååång tid innan de äter fullt ut.

Min sambo styr inte sådär. När det gäller barnen har jag sista ordet. Haha. Men jag är den som är hemma med dom..

Det gjorde jag.. Men han slutar inte tjafsa för det tyvärr.
    Mat får hon smaka på!! Det har vi börjat med , hon är inte så jätte intresserad men vi försöker! :)
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Elin) skrev 2015-10-29 13:19:02 följande:

Tycker det låter lite märkligt att att sluta amma kan vara så viktigt, att jag funderar på om något annat ligger bakom. Tar du väldigt mycket "plats" (i brist på bättre ord) kring barnet och hänvisar detta till amningen och att det är därför han vill att du slutar amma? Så att han får större utrymme kring sitt barn? Om det är det det handlar om borde ju situationen gå att lösa ändå om ni båda är beredda att kompromissa för barnets bästa (både vad gäller det praktiska men också tillgången till båda föräldrarna).

Kan finnas mer bakom det men jag vet inte, det är jag som får försöka få honom att vara mer delaktig (gosa och leka med henne tex) i det hela men det är just amningen som han blir arg över.. Och han bestämmer oftast saker när det gäller henne för övrigt.
    Jag har försökt kompromissa och sagt att han kan få mata med välling om han vill det när han vill det men hans krav då är att jag ska sluta.
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Mira) skrev 2015-10-29 13:20:38 följande:

Redan börjat med barnmat. Ber om ursäkt för rörigt inlägg :)
  • CissiJissi
    Anonym (T) skrev 2015-10-29 13:50:13 följande:

Om mamman äter en varierad kost med mycket järn och kalorier så kan barnet klara sig på enbart amning fram till iaf 1år

bröstmjölk slutar inte innehålla näring efter x antal månader, utan anpassar sig efter barnet och ger det hen behöver

men de är kämpigt och barn börjar inte äta mat över en dag, därför brukar man börja introducera mat runt 6 månader (allt ifrån 5-8 månader beroende på barnets utveckling) men för många dröjer de till efter 1år innan dom klarar sig på enbart mat och inte behöver komplement av bröstmjölk/ersättning

så de är inte alls bråttom att ge mat (ts skriver ju också att barnet börjat smaka mat) 

kör man enligt BLW dessutom så är de något helt annat, då de är barnet själv som bestämmer när hen drar ner på amning/ersättning och klarar sig själv på mat, man hoppas över barnmatsburkar och pure helt då. 

"food before one is just for fun" 

välling är ingen ersättning för bröstmjölk (ersättning är ersättning för bröstmjölk) utan i princip flytande gröt, som en typ frukost eller mellanmål, inte mat

och bör inte ges för ofta på dygnet heller. 

• Anonym (K)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2015-10-29 16:40:21 följande:

Kan finnas mer bakom det men jag vet inte, det är jag som får försöka få honom att vara mer delaktig (gosa och leka med henne tex) i det hela men det är just amningen som han blir arg över.. Och han bestämmer oftast saker när det gäller henne för övrigt.

Jag har försökt kompromissa och sagt att han kan få mata med välling om han vill det när han vill det men hans krav då är att jag ska sluta.

Nej fy... Tycker som någon annan föreslog, ta upp det här på BVC när han är med. Lycka till med allt!
  • ymmmi
    Anonym (Frustrerad) skrev 2015-10-29 16:42:38 följande:
    Redan börjat med barnmat. Ber om ursäkt för rörigt inlägg :)
    Jag fick skäll av BVC för att jag inte hade börjat introducera gluten redan vid 4 månader.
    Hel ammade tills 6 månader sedan började jag med mat och även välling på kvällen för att hon skulle sova längre på natten och hålla sug mätt längre.
  • telly
    ymmmi skrev 2015-10-29 22:41:29 följande:

Jag fick skäll av BVC för att jag inte hade börjat introducera gluten redan vid 4 månader.

Hel ammade tills 6 månader sedan började jag med mat och även välling på kvällen för att hon skulle sova längre på natten och hålla sug mätt längre.

Fick du verkligen skäll?! Sjukt. Här får vi göra som vi vill med våra barn så länge vi inte misshandlar dom, det enda vi får av bvc är tips och råd.
  • Tangent

Din sambo kan inte kräva av dig att du ska sluta amma.
    Här kan du  och din sambo läsa om livsmedelsverket rekommendationer
    http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/
    Bl a står det
    "Vid cirka sex månader är det dags att börja vänja barnet att äta vanlig mat. Att lära sig äta vanlig mat är en gradvis process. I början handlar det mest om att barnet ska vänja sig vid nya konsistenser, fler smaker, att äta från sked och att lära sig tuggrörelser. Fortsätt att amma eller ge modersmjölksersättning som vanligt under den här perioden. Eftersom bröstmjölk och ersättning innehåller så mycket näring behöver du inte vara orolig om barnet vill gå långsamt fram."

Hur länge ska man fortsätta amma eller ge ersättning?

Medan barnet lär sig äta annan mat är bröstmjölk eller ersättning fortfarande viktiga näringskällor. Eftersom det är bra om den nya maten introduceras långsamt behöver barnet fortsätta med bröstmjölk eller modersmjölksersättning. Ju mer vanlig mat barnet äter desto mindre bröstmjölk eller ersättning behövs, men du kan fortsätta att amma så länge du och barnet vill även efter att barnet fyllt ett år. Det går också bra att fortsätta med modersmjölksersättning under hela första året.

• Tangent

Din sambo kan inte kräva av dig att du ska sluta amma.
    Här kan du  och din sambo läsa om livsmedelsverket rekommendationer
    http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/
    Bl a står det
    "Vid cirka sex månader är det dags att börja vänja barnet att äta vanlig mat. Att lära sig äta vanlig mat är en gradvis process. I början handlar det mest om att barnet ska vänja sig vid nya konsistenser, fler smaker, att äta från sked och att lära sig tuggrörelser. Fortsätt att amma eller ge modersmjölksersättning som vanligt under den här perioden. Eftersom bröstmjölk och ersättning innehåller så mycket näring behöver du inte vara orolig om barnet vill gå långsamt fram."

Hur länge ska man fortsätta amma eller ge ersättning?

Medan barnet lär sig äta annan mat är bröstmjölk eller ersättning fortfarande viktiga näringskällor. Eftersom det är bra om den nya maten introduceras långsamt behöver barnet fortsätta med bröstmjölk eller modersmjölksersättning. Ju mer vanlig mat barnet äter desto mindre bröstmjölk eller ersättning behövs, men du kan fortsätta att amma så länge du och barnet vill även efter att barnet fyllt ett år. Det går också bra att fortsätta med modersmjölksersättning under hela första året.

Svar på tråden Sambo vill att jag ska sluta amma