• Mackan87

"Konstig" budgivning?? Behöver råd!!

Jag och sambon tittade på ett hus i förra veckan som vi vill köpa. Inväntade första budet vilket blev officiellt i tisdags den 27:e, trots att budet kommit två dagar innan??? Kan det vara så att säljarna inte först velat gå med på detta bud eftersom det ligger en bit under utgångspriset men att de sedan ångrat sig då det inte kom några fler bud?

Nåväl, ca tre minuter efter att första budet gick ut i sms till spekulanterna så svarade jag med att jag och min sambo lade ett bud på några tusenlappar över första budet. Detta var alltså den 27:e och nu har vi väntat i två dagar utan att det har hänt ett endaste dugg. Inget nytt bud (såvitt vi vet) och mäklaren har inte hört av sig.

Så vad gör vi nu? Nervositeten är såklart GIGANTISK!! Kan det verkligen vara så att detta huset kan bli vårt?? Vi trodde att det skulle vara mycket fler och mycket högre bud. Borde vi ha is i magen eller kan det finnas någon fördel av att kontakta mäklaren och fråga vad som sker just nu? Några fallgropar vi inte ska gå i som kan sumpa våra chanser på något vis? Det är vår första budgivning så är inte så kunnig på detta.

• Svar på tråden "Konstig" budgivning?? Behöver råd!!
  • guinevere

Budgivningar brukar gå snabbt. RING mäklaren, ert sms kanske inte kom fram.

• Mackan87
    guinevere skrev 2015-10-29 12:41:19 följande:

Budgivningar brukar gå snabbt. RING mäklaren, ert sms kanske inte kom fram.

Jo vårt sms/bud gick absolut fram för det ligger med på hemsidan där buden redovisas. Men ja jag kanske borde ringa ändå.. Har hört både att det kan gå snabbt och långsamt nämligen.
  • Anonym (...)

Långsam mäklare eller så är säljarna inte beredda att anta ert bud alls. De behöver ju liksom inte sälja om de inte anser att ert bud är bra nog.

• Mackan87
    Anonym (...) skrev 2015-10-29 12:57:31 följande:

Långsam mäklare eller så är säljarna inte beredda att anta ert bud alls. De behöver ju liksom inte sälja om de inte anser att ert bud är bra nog.

Nej så är det ju absolut, det är jag medveten om.

Ringde iaf mäklaren nu och "lägligt nog" hade det kommit in ett till bud precis innan lunch som han inte hunnit gå ut med ännu. Han kan tala sanning men jag vet också att det där är en hal ål som har haft fuffens för sig tidigare så jag vågar inte lita på honom. Jag sa att vi är beredda att skriva kontrakt direkt om vi får möjligheten, det torde vara positivt för säljarna. Så får vi se på de andra spekulanterna. De var tydligen sega men var i kontakt med banken och så. Dessutom ville säljarna ha upp priset lite.
  • vargaa

Vi köpte nyligen nytt hus och i vårt fall var det så att det kommit in två likadana bud under utgångspris. Mäklaren kontaktade oss och vi meddelade att vi var villiga att lägga ett högre bud, men var tvungna att träffa banken först. De första buden kom in på tisdagen, vi la vårt bud på fredagen. Så det var nog en lång väntan för de första budgivarna. Säljaren hade kunnat gå vidare med buden som låg men ville inte sälja under utgångspris, därför väntade han in vårt bud.

I såna fall kan det dra ut på tiden, när en spekulant vill lägga ett bud men måste invänta tex ett nytt lånelöfte - det kanske blev dyrare än man hade tänkt eller liknande. Om man får ett bud man är nöjd med vill man oftast gå vidare med kontraktskrivning och inte invända ev nya bud som kan komma flera dagar senare - det vet jag som säljare. Men är man inte nöjd med buden som ligger vill man ofta avvakta lite för att se om priset kan gå upp.

Lycka till, hoppas att huset blir ert.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • gbgumman

Hur har det gått? Budgivningen vi har med i tog två veckor men bara tre bud. Somliga ville fundera i en vecka och sedan gjorde somliga sig okontaktbar. Säljan orkade inte vänta och tyckte nog lite synd om oss som tagit i ordentligt i sista budet. Så vi köpte.

• Mackan87

Vi är tyvärr inte husägare ännu... Vi anade ju att vi aldrig skulle få huset för det vi hade lagt bud på och magkänslan visade sig stämma. Ett par-tre dagar efter att vi lagt vårt bud kom budgivningen igång ordentligt och det slutade på ett pris långt över vårt maxtak. Men det är bra att få lite erfarenhet kring hur det fungerar sånt här iaf  

• Anonym (tips)

tt bra tips om du känner att mäklaren är skum.När ni har köpt, begär alltid ut en lista på alla som har lagt ett bud. Det har ni rätt till.

• Mackan87

Funderade på det när det där budet kom in men sedan var det så många bud efter det och vi vet vilka som vann budgivningen (bor i liten stad och får reda på allt via facebook) så det kändes onödigt. Vi skulle ändå aldrig ha en chans. Men tack för tipset!

Svar på tråden "Konstig" budgivning?? Behöver råd!!