• Anonym (Rädd)

Hur kan jag minska risken för missfall?

Jag vet att jag som person inte kan göra så mycket för att minska risken för missfall, missfallet "händer" nog bara ändå.
    Men jag är ändå så orolig och tänker hela tiden på att jag kanske får missfall.. kan inte njuta av graviditeten riktigt ännu. 
    Finns det saker man kan låta bli att göra eller något man kan göra för att kanske minska risken för missfall ändå? Behöver inte vara saker som bygger helt på fakta.. vill helt enkelt försöka göra mitt bästa för att inte skylla på mig själv ifall jag får missfall.

Jag är i vecka 5 nu, varken röker eller dricker (aldrig gjort), detta är första graviditeten.

Sedan en till fråga.. har hört att en del som får missfall märker det långt senare, alltså flera veckor senare. Hur ska jag kunna veta om jag fått missfall (om jag inte får ont eller blöder)? Tänk om jag går runt och tror att jag är gravid och så har fostret dött för länge sen? 

• Svar på tråden Hur kan jag minska risken för missfall?
  • LFF

Som svar på fråga 1: Det finns ingenting du kan göra. Det är inte ditt fel om du får missfall. Det du kan göra är att försöka att inte tänka så mycket på det, inte stressa så mycket över det. Hur man gör är upp till var och en. Min lösning var att inte tänka på graviditeten alls.

Som svar på fråga 2: Det vet du inte om kroppen bestämmer sig för att luras och fortfarande tro att den är gravid utan att den är det.

Du kan boka tid för ett privat ultraljud vid v13 ungefär om du vill kolla läget. Då brukar den värsta missfallsrisken vara över. Vissa gör KUB bara för att få det där ultraljudet men vill man inte ta ställning till KUB så skulle jag boka tid privat helt enkelt. Det kan kosta en slant men stilla oron. 

• Cyanea

Instämmer med ovanstående. 

Jag tror inte att det hjälper dig med tips som inte är faktagrundade, tyvärr, för det invaggar dig bara mer i att du faktiskt kan påverka det. Det är varken du eller din kropp som avgör om det blir missfall, det är embryot (förutom i fåtal fall, men det är i princip försumbart och inget du kan göra åt ändå). 

Jobba istället på dina tankar. Tänk inte att du ska förebygga att anklaga dig själv genom att göra massor med konstiga saker för att eventuellt undvika MF, utan utgå ifrån att du inte kan påverka det. Blir du rädd, tala om för dig själv att det bara är att "åka med" och att du inte kan påverka det. Inget glädjande, direkt, men åtminstone inte skuldbeläggande av dig själv. 

Tyvärr är det inte mycket man kan göra åt MA heller (när man får missfall utan att det stöts ut på en gång). Kroppen luras inte, utan man är fortfarande fylld av hormoner som ser till att din kropp gör vad den ska för att embryot ska ha det bra och växa. Du får bara anta att allt är bra tillsvidare. 

Som tidigare skrev också så kan man boka privat UL/VUL. Jag gjorde det före v. 12, så det går säkert på vissa ställen. 

Försök att tänka att du just exakt nu är gravid. Visst kan saken förändras imorgon, men det är inte relevant. En dag i taget, sakta men säkert. Lycka till! 

• Anonym (3 st.)

Instämmer med ovanstående. Det enda allmänna rådet som kan ha relevans är att inte dricka för mycket kaffe/te. I övrigt en normal förstagångsgraviditet är det helt och hållet embryot som avgör. Boka privat VUL du.

• Anonym (...)

Om det skulle bli missfall är det ju kroppen som säger ifrån att detta är inget friskt foster. Skulle kroppen inte stött ut det hade det blivit en bebis som inte fått en liv som är värt att leva. Var glad att kroppen sköter det själv utan du behöver ta ställning till något.

Det var så jag "tröstade" mig när jag fick missfall. Tyckte det hjälpte. Har 1 friskt barn och 1 på väg så det missfallet jag fick var helt enkelt inte meningen!

Svar på tråden Hur kan jag minska risken för missfall?