• Vattenlilija

Hur litet badrum?

Jag har ett långsmalt badrum som ska renoveras. Bredden är 110. Dörren är på ena kortsidan och duschen är längst in mot andra kortsidan. På långsidan, mellan duschen och dörren är toalett och handfat.
    Hur kort borde badrummet minst vara för att det ska vara funktionsdugligt?

• Svar på tråden Hur litet badrum?
  • Tow2Mater

Om dusch, toalett och handfat ryms är det väl funktionsdugligt? eller vad menar du? Har du möjlighet att göra det större på nåt sätt?

• Ful Anka
    Vattenlilija skrev 2015-10-29 17:57:13 följande:

Jag funderar på att göra det mindre för att få en större hall.

Hur tänkte du nu? Vill du göra något mindre som vi andra vill ha större??
    This is my life and I don't care
  • Vattenlilija
    Ful Anka skrev 2015-10-29 22:20:06 följande:
    Hur tänkte du nu? Vill du göra något mindre som vi andra vill ha större??
    Hallen är obefintlig..det finns inte plats för någon förvaring alls, så just nu ligger jackor och skor inne i själva lägenheten. Det känns som att det ändå väger över. 
    Jag får inte plats med annat än dusch, toalett och handfat som det är nu så det blir inte så att jag får plats med något nu som jag inte skulle få plats med sedan.
  • Vattenlilija

Jag puffar lite.

Just nu får vi  plats med dusch, toalett och handfat på längden, men inget annat. Så om vi gör rummet kortare så är det inget utrymme som vi använder nu som försvinner.

Hur kort bör minsta längden vara för att dessa tre saker ska få plats?

• Vattenlilija

Så här ser alltså planlösningen ut just nu och ni förstår kanske varför jag vill göra hallen större..

• Stårschan

Det handlar ju om komfort. I tågens sovvagnar, i husvagnar och i kryssningsfartygens hytter rymmer man ju dessa saker på bara någon kvadratmeter, men nöjsamt blir det ju inte. Enklast är nog om du går i ditt eget badrum, ställer dig längst in i duschen och känner efter hur långt in du kan hänga ett duschdraperi utan att det blir klaustrofobiskt. Markera på väggen. Kolla sedan upp marknadens minsta handfat och se hur stor plats det tar, och planera sedan in toaletten bredvid den. Sen märker du hur mycket vägg du törs ta bort.

Jag antar att detta är en etta, så att man inte behöver planera för att fler än 1-2 personer ska använda badrummet?

• Vattenlilija

Ja det är max 2 personer som ska använda det.
    Jo jag hade tänkt göra så, men så kände jag att det inte är säkert att det kommer fungera för att det känns bra måttat där och då. Det kan ju vara en helt annan sak sedan när man väl ska använda det på riktigt.

Det är ju svårt att väga för och mot. Badrummet är ju redan nu rätt litet (fast med stor dusch) och inte så funktionellt. Jag tappar som sagt inte funktioner eller förvaringsutrymmen, så det känns spontant som att man vinner mer på att få iaf en liten yta att hänga kläder på i hallen men det är så svårt att säga. Det går ju inte att testa.

• Stårschan

Frågan är ju snarare hur du tänkte göra i hallen med de extra kvadratdecimetrar du får ut. Det verkar ju vara ett ganska problematiskt läge. Dörrarna kommer ju inte att försvinna bara för att golvytan blir lite större, och då saknar du ju i alla fall väggyta att hänga kläder/ställa upp skor mot. Eller finns det möjlighet att göra vägg där toalettdörren sitter nu, och istället öppna upp en toalettdörr åt höger, alltså rakt ovanför den högra dörren på din ritning?

• Vattenlilija

Det går tyvärr inte att flytta på dörren.
    Jag tänker mig att man i så fall bara flyttar väggen en bit inåt, men det krävs ju att man kan flytta den en bit för att det ska ge något. Typ såhär, då har man plats att hänga av till vänster och plats för spegel eller liknande till höger. Nu har jag bara dragit ihop allt på bilden utan att ta hänsyn till några mått. 

Svar på tråden Hur litet badrum?