• Belqueen75

AMH sjunkit drastiskt -är det kört

Förra hösten tog jag ett AMH som då var 1,8, men nu ett år senare är det 0,62!! Oj sa läkaren, det var stor skillnad... Till saken hör att han hela tiden sagt åt mig att allt ser så bra ut, vi behövde inte stressa och försöka med olika behandlingar eftersom mina värden legat bra.

Har ngn annan varit med om att AMH sjunker så snabbt?

Är det kört nu eller kan ngn ge mig lite hopp? Vi kan tänka oss ivf, och jag kan nog tänka mig äggdonation också även om jag inte diskuterat det senare med sambon än...

• Svar på tråden AMH sjunkit drastiskt -är det kört
  • liol1973

Amh säger hur stor äggreserv du har, det säger dock ingenting om äggkvalite eller dylikt. Fertiliteten beror på mycket annat än bara hur många ägg man har kvar. Jag hade 0.77 när jag blev gravid med dottern och jag känner även till kvinnor som fått barn med amh på 0.25. Kört är det alltså inte men nedräkningen har börjat så jag skulle inte skjuta upp planerade försök längre.

Du ligger nära gränsen på amh för när ivf godkänns hos många kliniker men det är fler hormoner de tittar på där, så om övriga hormoner är bra skulle jag inte skjuta upp det längre. Lycka till! :)

• Anonym (nyfiken)

Hej!
    Vet inte om du Belqueen ser detta, men jag har varit med om exakt samma sak! Vi gjorde utredning på fertilitetsklinik, som visade ett amh på 1,9, vilket var kanon enligt läkaren ( då var jag precis fyllda 41), så hon t.o.m skickade hem oss på egna försök, trots vi försökt själva med älstickor ett halvår och lite innan dess utan stickor. Nu tillbaks 10 månader senare, för vi funderade på ivf då det inte tagit sig. Då låg det på 0,6. Blev så chockad i telefonen jag nästan hade lust skälla ut henne för att hon skickat hem oss förra hösten. Jag ska ta om mitt värde för att dubbelkolla. Fast gör det på egen hand, utan klinikens vetskap.
    Nu vet jag inte din ålder , men är du yngre så behöver det inte alls vara kört.
    Vi ska testa ivf nu.

Svar på tråden AMH sjunkit drastiskt -är det kört