• Mostly Blue

Vad borde jag göra I gymnasiet?

Hej, jag har C betyg I de flesta ämnena, och jag vet ej vad jag ska göra med mitt liv, några tips på saker jag kan välja ifrån? Skulle vara tacksam om ni skrev varför det var bra, tack! MVH Mostly Blue

• Svar på tråden Vad borde jag göra I gymnasiet?
  • lilly

Svårt att veta vad man vill bli i din ålder, skolorna brukar anordna gymnasiedagar strax innan valet görs, då man får besöka olika skolor och linjer och prata med nuvarande studenter osv. Du bör ju ha ett hum om vad du kan tänka dig bli, gillar du "läsämnen" (språk, matte, samhäll/natur) nu, så är kanske ett högskoleförberedande program bäst, gillar du slöjd, musik, idrott ska du kanske hålla på med något yrkesförberedande istället. Tänk på att gymnasievalet inte är helt livsavgörande, du kan alltid byta tidigt om du känner att du valt helt tokigt. Skulle du efter gymnasiet känna att du vill göra något helt annat så finns alltid komvux där man kan läsa upp ämnen till en annan linje man eventuellt inte har behörighet till eller så kan man jobba med något helt annat än det man pluggat till. Jag känner en som gick vårdprogrammet och sen fortsatte som sjuksköterska som strax efter sin examen valde att jobba som reseledare istället. En annan bekant hoppade av sina universitetsstudier i lantbruk (något sådant) för att läsa till jurist. Så välj det du tror du kan tänkas trivas med, men tänk på att det inte är hela världen om du skulle välja fel.

• Mostly Blue

Så kortfattat sagt, så vill jag ha exempel på olika yrken/(linjer som leder till det) ni tycker är intressanta. Helst inte något som läkare eller något liknande.

• Mostly Blue

Flyg teknik verkar tyvärr inte vara min typ av sak att göra, finns det dock andra saker ni kan rekommendera?

• Brunhilde
    Mostly Blue skrev 2015-10-29 22:14:26 följande:
    Flyg teknik verkar tyvärr inte vara min typ av sak att göra, finns det dock andra saker ni kan rekommendera?
    Inte utan att veta vad du vill göra. Vad tycker du är intressant?
  • Aniiee
    Mostly Blue skrev 2015-10-29 22:19:28 följande:

Jag gillar att tala engelska och vill bara ha något okej att göra.

Gå Samhälle. Det är väl det alla går som inte vet vad de vill bli....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
Svar på tråden Vad borde jag göra I gymnasiet?