• Anonym (?)

Allergisk reaktion

För ett par veckor sedan fick jag en allergisk reaktion mot någonting, jag började att må illa och fick ont i magen och sen började de klia i handflator och fotsulor samt att tungan kändes lite svullen. Sedan fick jag kliande röda utslag över hela kroppen. Ikväll hände samma sak bara det att efter att jag började känna mycket kliande i hand och fotsulor tog jag en allergi tablett sv sambon (kestine) och det känns som det lugnat sig nu. Det enda jag ätit dessa två ggr som vart samma är tacos, och reaktionen kom ungefär lika många timmar efter dessa två ggr. Men jag har inte vart allergisk mot något i det tidigare (inte mot nåt alls). Vad i det kan man ens va allergisk mot? Åt ingen sås, utan ty kryddad köttfärs grönsaker och tacochips.

• Svar på tråden Allergisk reaktion
  • Gilraen

Jag gissar (helt okvalificerat) på kryddorna. En vän till mig får liknande reaktioner av sin allergi mot chili, paprika, tomat. Både färska och i pulverform.

• Anonym (Kanel)

Nån av kryddorna,ingen ovanlig allergi att inte tåla kryddor.

• Anonym (?)

Okej, tack för era svar! Borde alltså vara någon av kryddorna i tacokryddan frågan är vilken av dem bara, väldigt obehagligt så vill ju gärna undvika det. Någon som vet om man plötsligt kan bli extra känslig om man är gravid och det kanske kan försvinna efter?

• Aniiee

Det kan ha varit: Någon av kryddorna i tacokryddan, någon av tillsattsämnena i tacokryddan (om ni köpte färdig, typ santa marias), någon av grönsakerna eller något i tacochipsen.

Man kan bli extra känslig som gravid, och nya alleriger kan poppa upp också. De kan lägga sig igen när man inte är gravid längre.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Allergikern)

Har du någon annan allergi som t.ex pollen?

Selleri är vanligt i kryddblandningar, kolla om det var de i din mat, för de är ingen ovanlig allergi

• Anonym (?)

Vi köpte färdig tacokrydda så det möte nästan vara det. Men vet inte vilken krydda. Grönsakerna he jag ätit innan och efter och då har det inte hänt något. Möjligtvis chipsen jag åt men det var vanliga tacochips. Vågar jag äta te.x spiskummin, chilli igen som är ingrediens i tacokryddan? Är inte allergisk mor något alla vad jag vet.

• Amanda84

Jag blev allergisk mot banan när jag väntade mitt barn, och upplevde liknande symptom som du nu har gjort, så tyvärr kan allergier bara uppstå så där. Allergin har inte försvunnit efter det

• Aniiee
    Anonym (?) skrev 2015-10-31 11:24:14 följande:

Vi köpte färdig tacokrydda så det möte nästan vara det. Men vet inte vilken krydda. Grönsakerna he jag ätit innan och efter och då har det inte hänt något. Möjligtvis chipsen jag åt men det var vanliga tacochips. Vågar jag äta te.x spiskummin, chilli igen som är ingrediens i tacokryddan? Är inte allergisk mor något alla vad jag vet.

Ända sättet att veta är att prova. Helst under kontrollerade former, men eftersom du inte fick en anafylaktisk chock direkt så kan du testa hemma lite försiktigt. Om du misstänker kryddorna i kryddpåsen så skriv upp dem (jag kan lista dem annars), och testa att krydda en liten kycklingbit eller annat neutralt med vardera krydda och ät, en dag mellan varje krydda.

Eller låt bli och bara skippa kryddorna i fortsättningen. MEN det kan ju vara trevligt att krydda mat, och det KAN ju ha varit någon tillsats du reagerade på, och isf kan du ju fortsätta käka tacos, bara du gör tacokryddan själv.  
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
Svar på tråden Allergisk reaktion