• Fundersam och förvirrad

Tråkigt förhållande - anledning nog att separera?

Hej!
    Jag behöver skriva av mig och få höra andras tankar. Jag är en 32-årig tjej som lever ihop med en kille sedan 3 år och vi har en 1,5-årig dotter. Vår relation har senaste året inte känts tillräckligt bra för mig.

När vi träffades kände jag en otrolig stark attraktion och drogs först och främst till hans yttre. Vi hade en väldigt romantisk start där han uppvaktade mig intensivt och jag verkligen tänkte att jag hittat mitt livs kärlek. Men ganska tidigt började jag sedan känna att relationen kändes lite tom, han har inget intresse för djupa diskussioner eller självutveckling, ganska låg energi och kan vara allmänt negativ. Jag kände snabbt att jag fick tillföra glöden till relationen, ge energi och spänning för att den skulle leva, vilket ofta gjort mig lite trött och nedstämd.

Jag blev gravid efter några månader ihop och sedan vi fick barn känner jag mig bara tommare och tommare i relationen och sexlivet har börjat dö ut ordentligt. Min kille är mycket hemma, har inget direkt socialt behov i vardagen, inget tydligt intresse han brinner för, ingen vilja att experimentera i sängen och det känns ofta som att min energi går ner i hans sällskap, som att jag kan andas bättre utan honom. Jag längtar efter en partner som mer matchar min energi - som vet vad han vill och är mer aktiv. Jag vill känna mig kvinnlig och sexig igen, tankar på ett ex har även kommit upp.

Samtidigt skäms jag över detta då min kille är omtänksam och fin mot vår dotter och vi stundtals har det mysigt ihop. Han tycker allt är bra mellan oss och vill verkligen inte separera, jag har försökt prata med honom upprepade gånger men börjar nu känna att mina känslor är borta. Tanken på att köpa ett större hus eller skaffa ett till barn skrämmer mig bara.

Låter detta som tillräcklig anledning att lämna ett förhållande med barn inblandat? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Tråkigt förhållande - anledning nog att separera?
  • Anonym (Talande man)

Jag tycker absolut att du ska lämna honom om han är otillräcklig för dig. Han är värd bättre.

• Anonym (Snabbt jobbat)

Jadu, så kan det kanske bli när man skaffar barn utan att känna varandra tillräckligt. Jag menar, gravid efter bara några månaders förhållande? Nu med ett barn kommer era olikheter i dagen extra tydligt.

Vad är det du försökt prata med honom om?

Svar på tråden Tråkigt förhållande - anledning nog att separera?