• Äldre 30 Oct 00:18
    1177 visningar
    4 svar
    4
    1177

    pappan tvingar vår 11-åring att träffa hans nya tjej

    Vi skildes för 3 år sedan efter 19 år tillsammans. Mina känslor var slut sedan 5 år tidigare. Båda har gått vidare. Jag har träffat en ny som jag inte introducerat för dottern ännu. Skyndar långsamt helt enkelt.

    Exet har de senaste två åren träffat två kvinnor som han berättat om för mig och som han velat introducera för vår dotter efter bara ett par månader. Han hävdade att relationerna kändes helt rätt och hade allt han önskat sig. de tog slut. Nu är vi inne på tjej nr tre som han berättat om för vår dotter efter bara två månader och velat  introducera henne direkt.

    Dottern är 11 år. Hon har sagt till sin pappa att hon är ledsen över situationen, sörjer skilsmässan och att det är jobbigt för henne att träffa hans nya och hennes barn (ungefär samma ålder), att hon inte känner sig redo. Lärarna har initierat samtal med henne på skolan och sagt att hon inte är koncentrerad. Dottern berättar att hon är ledsen och tankarna flyger iväg.

    Det är ett bar som med all tydlighet visar att hon mår dåligt över situationen. Jag har varit tydlig med att hon inte gör mig ledsen på något vis och att jag bara vill hjälpa henne.

    Hennes vilja är tydlig. Hon vill inte träffa pappans nya och hennes barn.
    Många samtal, hon mår dåligt och han lovar att han ska ge henne ro.

    De åker iväg på höstlovet 5 dagar, kom hem och hon var förtvivlad över att pappan sagt att hon ska träffa hans nya och att hon med sina två barn följer med på deras skidresa. Dottern vill inte. Hon mår dåligt i det. Efter dotterns många tårar, gick han med på att de ska få göra sin resa själva.

    Jag var tvungen att be honom komma så vi kan prata med henne. Hon säger tydligt att hon inte vill. Han pressar henne hårt.

    Jag tycker det är fruktansvärt fel att han är så på, att han inte respekterar hennes vilja, att han försöker tvinga dottern att träffa hans nya. Ett barn som tydligt visar att hon inte vill just nu, att hon vill ta det i sin takt, behöver mer tid tycker jag man ska lyssna på.

    Han har så svårt för det. Tror att jag ligger bakom hennes vilket inte alls är sant. Jag har varit tydlig mot båda om att om dottern vill så har jag inget emot att hon träffar hans nya. Han har inför mig frågat dottern om det stämmer och hon kunde bekräfta.  

    Dottern är min oro. Ledsen. Pressad. Jag försöker underlätta för henne. Hon behöver tid. Jag tycker att nu när hon vet om den nya och det varit så stökigt så ska hon ska få vara i fred nu tills hon visar själv att hon vill träffa dem. Men exet vill köra sitt race och fortsätta prata med dottern.

    Nånstans känner jag att hon har rätt att välja när hon ska träffa nya människor och att hon inte ska tvingas in i det. Hon måste få ro.

    Hur kan jag skydda dottern?
    Hur kan jag hjälpa henne?

    Jag vill undvika familjerätten, men om det blir en sista utväg, vad behöver jag tänka på för att få dotterns röst hörd? Lyssnar man på 11-åringars vilja?

  • Svar på tråden pappan tvingar vår 11-åring att träffa hans nya tjej
  • Äldre 30 Oct 00:27
    #1

    Är dom fullständigt dumma i huvudet?


    Er dotter är så pass stor så hon kan tala för sig självt och det är ju uppenbart vad hon vill så stötta henne till max..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ego Lovers
    Äldre 30 Oct 00:50
    #2

    Kan det vara så att ditt ex är så kär att han tom tänkt flytta ihop inom snar framtid och blir stressad av att er dotter inte ens vill träffa tjejen. Jag tycker din dotter har rätten att bestämma vem hon vill träffa och inte träffa och tom bestämma vem hon vill bo med. Är det så att ditt ex pressar dottern ser han ju inte till hennes bästa utan misshandlar henne psykiskt genom att pressa henne. Han har säkert träffat en fin tjej men att blanda ihop varann med en massa dina och mina barn efter två månader känns inte seriöst utifrån barnperspektivet. Ur ett vuxet perspektiv kan det vara hur seriöst som helst men nu har de barn de ska sätta i första rummet och om han pressar barnet mer likställer jag det som psykisk misshandel. Tvång kommer aldrig leda till nånting bra. Och varför ska man presentera varenda tjej man dejtar. Håll ungarna utanför sånt

  • sextio­talist
    Äldre 30 Oct 06:24
    #3

    Jag undrar om ni inte fokuserar på fel sak. Du skriver att det var tre år sedan ni skiljde er och flickan sörjer än.

    Ni borde se till att flickan bryter detta mönster och går vidare. Hennes sörjande begränsar henne och er möjlighet att gå.vidare i livet. I mina ögon är det osunt att sörja sina föräldrars separation på ett sådant sätt som hon gör. Flickan behöver yttre hjälp med detta eftersom ni föräldrar inte har lyckats

  • Äldre 30 Oct 08:25
    #4

    @sexiotalist Dottern har klarat skilsmässan fint. Det pyskologerna säger är att det är helt normalt med övergående krisreaktion för skilsmässobarn när föräldrar träffar en ny. Verkar rimligt tycker jag. och den är helt säkert övergående.

    Hon ber bara om att få vänja sig vid tanken och välja tidpunkten tillsammans med pappan. 

    han är för på. Innan de ens har träffats talar han om att de ska följa med på deras traditionella skidresa. Hon vill inte det och säger att hon gärna vill att han ska planera tillsammans med henne om saker de bestämt tidigare. Hon vill bara bli tillfrågad och känna sig involverad; vill inte bli bestämd över och tvingad till.

    Jag tycker hon har ett jättesunt förhållningssätt. Modigt av ett barn att stå på sig. 

    Och jag tycker också att det är psykisk misshandel att tjata på henne om det. 

     

Svar på tråden pappan tvingar vår 11-åring att träffa hans nya tjej