• Anonym (Ts)

Ångrar INTE abort

Jag gjorde en medicinsk abort för ett tag sedan, och har inte alls ångrat min abort. Jag skriver detta, därför att själva processen innan jag tagit abortbeslutet var väldigt psykiskt jobbig och när jag läste på internet så handlade en stor andel av aborthistorierna om kvinnor som ångrat sig i åratal efteråt. Att enbart läsa om kvinnor som ångrat sig efter abort gjorde det svårare för mig, och när jag var i den situationen hade jag behövt läsa om fler kvinnor som tyckt att de tagit rätt beslut. Faktum är att enligt undersökningar så mår de flesta bra efter en abort, men troligtvis är det inte dessa kvinnor som syns mest på internet just därför att det är de kvinnor som ångrar sig och mår dåligt som sannolikt känner störst behov av att skriva av sig. Dessutom anser jag att det finns en stigmatisering av kvinnor som gör abort, och jag tror även att abortmotstånd spelar en stor roll här.

Som sagt var aborten en jobbig process även för mig, och det bästa hade såklart varit om jag inte alls hade hamnat i den situationen, men å andra sidan tjänar det ingenting till att anklaga sig själv. Att göra abort var inte heller ett självklart beslut från början utan det krävdes att jag funderade över det ordentligt. Efteråt har jag däremot inte ångrat mig en enda sekund, utan abort var definitivt det rätta beslutet. Att skaffa barn nu hade mest inneburit hinder i mitt liv och jag är glad att jag tog det här beslutet, både för min egen del och för att jag rent materiellt inte hade kunnat erbjuda ett barn en trygg start på livet. Jag kan också säga att jag mådde betydligt bättre efter aborten.

Mitt tips till tjejer som står inför ett abortbeslut är att skriva upp hur du resonerar, vad du känner och varför du tar det beslutet. Jag tycker också att det är viktigt att ta hänsyn till sina känslor och att tillåta sig att känna precis det man känner, även då känslorna är motstridiga, och att inte ta ett förhastat beslut. Att skriva upp mina tankar var ett sätt för mig att reda ut mina känslor och jag hade också en tanke om att ifall jag skulle ångra mig senare så kan jag gå tillbaka och läsa hur jag resonerade. Vill också tillägga att jag med detta inte vill säga att abort är det bästa för andra i en liknande situation som min, jag tror det viktiga är att beslutet kommer från en själv och utifrån ens egna känslor och situation, oavsett vad beslutet blir.

Ber om ursäkt att det blev lite långt, men jag hoppas att någon som själv känner sig förvirrad inför ett abortbeslut kan läsa detta och åtminstone få ett annat perspektiv än majoriteten av de aborttrådar som kommer upp när man söker på google.
    Undrar också om det är fler som INTE ångrar sin abort som vill dela med sig av sin historia?

• Svar på tråden Ångrar INTE abort
  • Anonym (Så himla glad)

Jag är så himla glad att jag gjorde abort. När jag fick reda på graviditeten hade jag bara varit tillsammans med mannen i två månader och hade redan börjat se varningsflaggor om att han inte verkade vara så stabil i sitt psyke.

Direkt när jag plussade ringde jag och bokade abort. Mannen ville behålla och att vi skulle satsa på oss, men som sagt kändes något galet.

Det var väldigt ledsamt att göra abort även om jag kände att det var rätt. Att ta första tabletten som skulle döda det, kändes hemskt.

Men två månader efter aborten kände jag att förhållandet var konstigt. Han hade konstiga åsikter om saker och ting och om vi blivit osams om något kunde han köra runt hela natten bara för att sedan på morgonen komma till mig och visa sina trötta ögon och säga: "titta nu vad du fick mig att göra". Jag valde att avsluta efter att jag upptäckt att han stulit mina nycklar för att göra kopia på hemnyckeln. Och då blev det explosion. Han ringde femtio gånger per natt, blev inlagd på psyket pga depression, hotade mig, förföljde mig osv. Detta pågick i ett år innan han till slut gav upp. Jag var riktigt rädd för mitt liv. Tänk om jag dessutom haft en unge med idioten? Hu! Jag är så otroligt glad att jag gjorde abort och ångrar inte en sekund.

Nu är ju min historia ganska dramatisk men är helt övertygad om att det finns folk utan min historia som också är glada över sin abort.

För övrigt så finns det fortfarande, idag många år senare, ett bildklipp på Youtube med en textremsa om hur dum i huvudet jag är och vilken slampa jag är. Det sa han skulle ligga kvar där för alltid som en påminnelse om mitt svek. Om det påminner mig om något, så är det vilken jäkla tur jag hade som gjorde abort och slapp den jäveln.

Svar på tråden Ångrar INTE abort