• Ewald01

Hur varmt har du det inomhus?

Vintern närmar sig och småigenom blir det kallt och blött igen. Ganska många verakar inte vara nöjda med inomhustemperaturen och vissa verkar ha problem med kalla golv.  Det blir ofta inte trevligt för dessa som går i t.ex. strumpor inomhus (t.ex. i bostäder eller i skolan).
    Men hur varmt har du det hemma? Burkar du mäta inomhustemperaturen hemma hos dig?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur varmt har du det inomhus?
  • Rainbow gg

Termometern visar 21 men vi måste ha på oss tjocka tröjor för att inte frysa. Så jag tror inte på termometern eller så är det varmt precis där den sitter. Normalt är 21 grader helt perfekt så vi borde ju inte frysa.

• IsDimma

Mellan 21-24 brukar vi ha hemma.
    I alla rum bortsett sovrummet - där var det igårkväll vid sängdags 16.7 grader.
    Har aldrig bott i en sån varm lägenhet på vintrarna som jag gör nu.

• Fia 28

Vi försöker hålla det runt 21 grader. Blir det varmare så blir man ju svettig så fort man ska göra något, men visst går jag runt med yllestrumpor inne på vintern.

• Birgitta02

Innan jag fattade att mina fönster var otätade hade 16-17 gr inomhus. Frös ständigt, ulltofflor på fötterna osv osv. Numera har jag 20 gr vintertid. Precis lagom.

• Christi38

Tror vi har 22 inställt men jag är alltid frusen så det vetesjutton om det stämmer. Speciellt kvällar tycker jag är kalla så här års men jag går i princip året om med mystofflor o kofta typ.

.

• Grownupbaby

Max 17 grader. Detta beror på att vi är ute så pass mycket, så om vi har varmare än så inomhus så blir vi förkylda.
    Husläkaren kom fram till det för några år sedan, att "chocken" mellan minus 10 grader (utomhus) och plus 20 grader (inomhus) inte är bra för kroppen.

Dessutom så är vi så väldigt varma av oss själva (och har blivit mer varma i oss själva efter åravis ute i vinternaturen).

Så 17 grader! Varken mer eller mindre.

• Jag är bara jag

21-22, men det är lite för varmt just nu när jag är gravid. I normala fall går jag klädd som en polarforskare både inne och ute,nu slänger jag av det mesta.  Skrattande 

• Ewald01
    Rainbow gg skrev 2015-10-30 15:38:47 följande:

Termometern visar 21 men vi måste ha på oss tjocka tröjor för att inte frysa. Så jag tror inte på termometern eller så är det varmt precis där den sitter. Normalt är 21 grader helt perfekt så vi borde ju inte frysa.

21 ° verkar ju okej.

Du mäter dock i regel lufttemperaturen i rummet.

Det kan vara så och det är till och med troligt - fram för allt i äldre byggnader - att väggarna runt omkring eller golvet har en lägre tempertur. Då är den operativa temperaturen som är en sammanvägning mellan tufttemperaturen och ýtoras genomsnittliga temperaur lite lägre än 21 °C .. kanske 19 °C eller 20 °C ...
  • Aniiee

18 grader på dagen/kvällen. På morgonen brukar det ligga nedåt 12-14.. 

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Ewald01
    Grownupbaby skrev 2015-10-30 16:04:59 följande:

Max 17 grader. Detta beror på att vi är ute så pass mycket, så om vi har varmare än så inomhus så blir vi förkylda.
    Husläkaren kom fram till det för några år sedan, att "chocken" mellan minus 10 grader (utomhus) och plus 20 grader (inomhus) inte är bra för kroppen.

Dessutom så är vi så väldigt varma av oss själva (och har blivit mer varma i oss själva efter åravis ute i vinternaturen).

Så 17 grader! Varken mer eller mindre.

Jag gillar generellt lägre inomhustemperaturer (kring 17 - 18 °C), men i ett rimligt bra isolerad hus (där väggarnas yttemperaturer inte är så mycket lägre än Lufttemperaturen inomhus). Men jag gillar varma golv. Yttemperaturen på golvet ska helst vara lite högre.
Svar på tråden Hur varmt har du det inomhus?