• Anonym (Rädd)

Kan det vara äggstockscancer? HJÄLP!

Hejsan!

Jag försöker ta de fakta jag har att gå på med ro och ta det lugnt, men blir inte precis nedlugnad av Google eller 1177.

Har sedan en tid haft problem med urinvägsinfektion, vilken ska vara utläkt nu enligt läkare.
    Sedan i september har jag ont i ljumsken och när jag träffade läkaren igår och hon palperade, sa hon att det var vänster äggstock. 

Jag vet själv att där sitter också en del av tjocktarmen och jag har problem med magen, IBS.

Vid googling dyker värsta scenario upp, nämligen att det finns något som heter äggstockscancer, och ju mer jag läser desto oroligare blir jag.

Jag är 40 år. Fött ett enda barn och det var många år sedan jag använde p-piller.
    På 1177 kunde de inte lugna mig. Jag ska ringa den lokala gynekologmottagningen där och begära tid för undersökning då det finns anledning att tro att allt inte står rätt till. På måndag. Jag mår illa av oro.

Ett annat viktigt symtom är värk ner i ljumsken och i blygdbenet på vänster sida. Jag har ischias, men det har jag allt som oftast.

Kan någon svara på om tumör (malign eller benign) kan göra ont ner i ljumsken? Kan det vara en cysta?
    Jag är kissnödig hela tiden.

Kan snälla någon säga något så jag slipper tänka på det värsta tänkbara. Får inget stöd hemifrån eller av familj.

• Svar på tråden Kan det vara äggstockscancer? HJÄLP!
  • Anonym (ej cancer)

Cancer gör inte ont. När det gör det så har det gått väldigt långt så det är nog inte så troligt att du drabbats av det.

• Anonym (Rädd)

Jo, äggstockscancer gör ont.

Och det hemska är att när det börjat göra ont så är det så pass långt gånget att det inte blir så bra prognoser för kvinnan som fått det. :(

• Anonym (Rädd)

Jo, äggstockscancer gör ont.

Och det hemska är att när det börjat göra ont så är det så pass långt gånget att det inte blir så bra prognoser för kvinnan som fått det. :(

• Anonym (Lolita)

Visst kan det vara äggstockscancer. Det är ca 1% chans att det är det och ca 99% chans att det är nåt annat.

Äggstockscancer är så dödligt just för att det inte ger några tydliga symptom under så lång tid, dvs det orsakar generellt ingen smärta tex. Tecken på äggstockscancer kan vara tex ökat bukomfång för att tumörerna växt sig stora. Tänk på att bukhålan är väldigt rymlig, en hel bebis kan få plats där. Ena benet kan även bli svullet för att tumörerna klämmer av cirkulationen, man kan få mellanblödningar, tappa aptiten och diverse andra små symptom som oftast inte för tankarna till cancer.

Äggstockscancer är väldigt ovanligt i jämförelse med tex bröstcancer. En kvinnas risk under sin livstid att få äggstockscancer är ca 1 på 75 och ca 1 på 100 att hon dör av det. Och de flesta äc uppstår efter klimakteriet. Man får även ett skydd mot sjukdomen genom att stoppa ens ägglossningar, graviditeter och p-piller är effektiva skydd.

Det finns ingen orsak för dig att oroa dig ännu. Låt dig undersökas och gå vidare. Är det nåt med en av dina äggstockar är chansen betydligt större att det är ofarliga cystor, som är väääldigt vanliga. Och de kan orsaka smärta.

• Anonym (ej cancer)

Som jag sa. Cancer gör inte ont förrän det gått långt.
    Har du inte gjort några cellprover? Min dotter har livmoderhalscancer som hon behandlas för. Hon är ung. Men har aldrig haft ont. Det upptäcktes av en slump när de vid en annan undersökning tog cellprover.

• Långbenopluto
    Anonym (ej cancer) skrev 2015-10-31 15:19:51 följande:

Som jag sa. Cancer gör inte ont förrän det gått långt.
    Har du inte gjort några cellprover? Min dotter har livmoderhalscancer som hon behandlas för. Hon är ung. Men har aldrig haft ont. Det upptäcktes av en slump när de vid en annan undersökning tog cellprover.

Äggstockscanser ser man inte på cellproverna.

Jo, äggstockscanser gör ont, precis som TS beskriver.
  • Anonym (xxx)

Gör det ont från början eller när äggstocken vuxit? När gjorde du gynunders. senast? Kan ju vara uvi eller något med urinvägarna kansk eftersom du är kissnödig. Gå och kolla dig iallafall.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (xxx) skrev 2015-10-31 19:28:51 följande:

Gör det ont från början eller när äggstocken vuxit? När gjorde du gynunders. senast? Kan ju vara uvi eller något med urinvägarna kansk eftersom du är kissnödig. Gå och kolla dig iallafall.

Som jag skrev är det inte uvi. Äggstocken trycker av någon anledning på urinblåsan så aTT jag måste kissa ofta. Kommit smygande.

Mensen började strula i maj. Har feber. Trött, Matlåda.

Tjatat mig till en tid imorgon. Vad jag vet av tidigare erfarenheter kan de skilja på tumörer och ofarliga cystor.

Trots att det är söndag.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (xxx) skrev 2015-10-31 19:28:51 följande:

Som jag skrev är det inte uvi. Äggstocken trycker av någon anledning på urinblåsan så aTT jag måste kissa ofta. Kommit smygande.

Mensen började strula i maj. Har feber. Trött, Matlåda.

Tjatat mig till en tid imorgon. Vad jag vet av tidigare erfarenheter kan de skilja på tumörer och ofarliga cystor.

Trots att det är söndag.
  • Anonym (Undrar)

Hej!

Undrar hur det gått för dig? Hittade de vad som var fel och har du fått hjälp?

Svar på tråden Kan det vara äggstockscancer? HJÄLP!