• Connie07

Förklara barnet om skilsmässa

Hur förklara för ett barn på snart 8 år att jag inte kan flytta tillbaka till barnets pappa?Barnet trivs hos sin pappa och tycker att han är nr 1.Anledningen att jag inte vill flytta tillbaka är att han har misshandlat mig både fysiskt och psykiskt förut.

• Svar på tråden Förklara barnet om skilsmässa
  • mammalovis

På något sätt kanske du måste förklara att pappan inte är snäll mot dig ibland och gör och säger saker man inte får eller också får det väl vara någon omskrivning att du inte mår bra eller att ni inte trivs ihop. Det beror ju på barnet. Mest rädd hade jag nog varit för att föräldern skulle göra samma sak mot barnet.

I vårt fall har jag nu när hon snart är 5 år förklarat att pappan inte mådde bra utan att gå in närmare på det, men han hade problem med panikångestattacker, suicidförsök, självskadebeteende när något stressande dök upp. Det viktiga är väl ändå att man inte ljuger för barnet även om man måste omformulera det.

• Connie07

Ja,det är svårt.Efters pappan visar sig vara "snäll"med barnet,så har barnet svårt att acceptera att pappan behandlat illa mig.Ochså svårt för mig att låtsas att du har "bra pappa",för barnet.

• Gladskit

Försök vara så saklig det går fast utifrån barnets nivå. Och aldrig att du lägger känslor eller ord i munnen på barnet och väcker saker som hen aldrig tänkt på själv.

Deras relation är deras. Skulle föräldern bete sig illa och barnet får de känslorna själv senare är det en annan sak. Och då menar jag inte bete sig illa som i att misshandla eller så utan mer att barnet tycker att pappa är dum, inte håller löften osv (som ju alla barn kan tycka mellan varven).

Man kan ju också förklara för barn att ibland är det så att kärleken tar slut, du kanske kan ge exempel på fler i er närhet där föräldrarna inte lever ihop. Så att barnet ser att det blir så ibland.

• Connie07

Jag förstår att man ska undvika prata illa om den andra föräldern .Samtidigt känns det svårt att ljuga att din pappa är så snäll och fin man.Särskilt när han fortvarande kränker mig.

• Gladskit

Ja jag förstår det. Och det är svårt. Men det får man på något sätt hantera. Jag tänker att barnet så småningom kommer uppfatta detta mer och mer och kanske ifrågasätta pappan också som säger eller gör så eller så mot dig. Då kanske pappan också börjar förstå att han inte framstår som någon vidare värst bra förebild inför sitt barn.

Svar på tråden Förklara barnet om skilsmässa