• Anonym (nyfiken)

Livets ord

Har på senare tid blivit nyfiken på kristendomen och olika församlingar. Eftersom jag bor i Uppsala så känns Livets ord väldigt intressanta. Jag funderar på att ta kontakt med dom och undersöka lite och se om det verkar bra.

Finns det någon här som har gått från att vara icke-troende till att bli medlem i Livets ord? Alla jag har träffat är uppväxta i Livets ord och jag har lite svårt att identifiera mig med deras erfarenheter.

• Svar på tråden Livets ord
  • Anonym (nyfiken)
    Tines skrev 2015-10-31 15:34:12 följande:

Varför går du inte till kyrkan?

Varför gå till en sekt?

Det har jag tänkt göra absolut. Men skulle gärna vilja höra om andras upplevelser också :)
    Jag anser inte att dom är en sekt. Har svårt att se hur man kan få Livets ord till en sekt.
  • nytt eller gammalt

Jag har tidigare haft kollegor som blivit medlemmar i Livets ord i vuxen ålder och det verkar ha gått hur bra som helst. Det går bra att gå dit utan att vara medlem, jag har testat det. man får vara beredd på en hel del uppmärksamhet och så för att man är ny och okänd.

• Anonym (nyfiken)
    nytt eller gammalt skrev 2015-10-31 16:10:58 följande:

Jag har tidigare haft kollegor som blivit medlemmar i Livets ord i vuxen ålder och det verkar ha gått hur bra som helst. Det går bra att gå dit utan att vara medlem, jag har testat det. man får vara beredd på en hel del uppmärksamhet och så för att man är ny och okänd.

Roligt att höra :) Vet du något om deras bakgrund? Var de uppfostrad i en troende familj?
  • nytt eller gammalt

Nja vet inte så jättemkt, en var invandrare från fd Jugoslavien, väldigt trevlig och positiv kvinna. Hon och chefen blev kära ivarandra, han lämnade sin fru och sen flyttade de till Spanien :)
    En var en alldeles vanlig kvinna med vanlig svensk uppväxt, tror inte att hennes föräldrar var troende. Hon verkade trivas bra i livets ord. Tror hon träffade en man där sen.

Det enda riktigt negativa jag vet är att Ulf Ekman för längesen sa till en väninna till en släkting till mig att hennes barn inte skulle vara utvecklingsstört om hon hade trott och bett tillräckligt....det är inte schysst direkt.
    Och när jag var där en gång så sa han att vägen till Gud går genom plånboken...(nu har han ju lämnat Livets ord)

Du får gärna pm:a mig om du vill.

• sextiotalist
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-10-31 16:04:49 följande:

Det har jag tänkt göra absolut. Men skulle gärna vilja höra om andras upplevelser också :)

Jag anser inte att dom är en sekt. Har svårt att se hur man kan få Livets ord till en sekt.

De var en sekt förut eftersom de kontrollerade medlemmarna och inte tålde kritik.

Ingen öppenhet och andra kriterier som definierar sekt.

Ja, vi har haft i bekantskapskretsen som varit med i livets ord
  • Anonym (nyfiken)
    sextiotalist skrev 2015-11-01 09:06:06 följande:
    De var en sekt förut eftersom de kontrollerade medlemmarna och inte tålde kritik.

Ingen öppenhet och andra kriterier som definierar sekt.

Ja, vi har haft i bekantskapskretsen som varit med i livets ord
    Kan du ge källor på detta
    Känns som att svenskar helst vill säga att alla församlingar är sekter eftersom man är så fientligt inställd mot religion :(
    Jag tror mer att det handlade om en kulturkrock, att dom helt enkelt var mer troende än vad medelsvensson var bekväm med.
  • sextiotalist
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-11-02 14:08:34 följande:
    Kan du ge källor på detta
    Känns som att svenskar helst vill säga att alla församlingar är sekter eftersom man är så fientligt inställd mot religion :(
    Jag tror mer att det handlade om en kulturkrock, att dom helt enkelt var mer troende än vad medelsvensson var bekväm med.

Inte alls, googla på sekter och livets ord. Det är möjligt att de blivit lite mer öppnare nu. Men för 20 år sedan var de en sekt.

Det är inte frågan om fientlighet mot religion, utan hur man hanterar kritiken (alltså inte kritiken mot religionen) på ledarskap, vilka krav man ställer (Livets Ord uppmuntrade förut i varje fall att medlemmarna inte ska ha någon kontakt med anhöriga mer än nödvändigt) och framför allt hur man ser på de som inte är med.
    En sekt arbetar gärna med vi/dom. Vi är goda och kommer till himlen, de är onda och hamnar i helvetet.
  • Anonym (nyfiken)
    sextiotalist skrev 2015-11-02 14:16:33 följande:

Inte alls, googla på sekter och livets ord. Det är möjligt att de blivit lite mer öppnare nu. Men för 20 år sedan var de en sekt.

Det är inte frågan om fientlighet mot religion, utan hur man hanterar kritiken (alltså inte kritiken mot religionen) på ledarskap, vilka krav man ställer (Livets Ord uppmuntrade förut i varje fall att medlemmarna inte ska ha någon kontakt med anhöriga mer än nödvändigt) och framför allt hur man ser på de som inte är med.
    En sekt arbetar gärna med vi/dom. Vi är goda och kommer till himlen, de är onda och hamnar i helvetet.
    Tyckte inte att google gav något.
    Kan du ge någon källa på att man har uppmuntrat att inte ha kontakt med anhöriga? Förstår inte vad du menar med "hur man ser på de som inte är med"? Livets ord är ju medlemmar i Uppsala kristna råd och samarbetar om massor av olika saker med andra församlingar? Dom samarbetar även med kommunen med att hjälpa eu-migranter. Känns inte alls sektigt och slutet enligt mig?
  • sextiotalist
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-11-02 14:28:04 följande:
    Tyckte inte att google gav något.
    Kan du ge någon källa på att man har uppmuntrat att inte ha kontakt med anhöriga? Förstår inte vad du menar med "hur man ser på de som inte är med"? Livets ord är ju medlemmar i Uppsala kristna råd och samarbetar om massor av olika saker med andra församlingar? Dom samarbetar även med kommunen med att hjälpa eu-migranter. Känns inte alls sektigt och slutet enligt mig?

Och scientologerna syns överallt i samhället också.
    Jag vet en hel del, mycket för att en god vän till mamma tog hand om dom som hoppade av.
  • Anonym (nyfiken)
    sextiotalist skrev 2015-11-02 14:37:07 följande:

Och scientologerna syns överallt i samhället också.
    Jag vet en hel del, mycket för att en god vän till mamma tog hand om dom som hoppade av.
    Scientologerna är väl knappast medlemmar Uppsala kristna råd eller driver välgörenhet i samarbeta med kommunen?`Det kan du väl inte mena?

Okej men då känns det inte riktigt som att du har objektiv bild av det hela. Det känns som att du är väldigt mycket emot Livets ord och oavsett vad du får veta så kommer du inte att se dom som en positiv församling.
  • Anonym (Påverkan)

Masshypnos hade jag kallat det för 20 år sedan när endel bekanta åkte dit. Det värsta var löftesoffren. De skulle skriva på en lapp hur mycket de skulle ge inom en viss tid, gud skulle ge dem pengarna inom den utsatta tiden. Om inget kom in fick de lov att betala ändå och de kände att de hade dålig tro. Endel predikade att om du ger 100 kr så kommer gud att ge dig 10, 100 och 1000 falt. När det inte skedde blev de förstås sura för att de blivit lurade. Jag har aldrig varit till Livets ord och vill inte fara dit heller.

• Anonym (Jag)

Inte ens dess ledare, Ulf Ekman, vill vara en Livets Ordare längre, han är numera katolik.

Livets ord är en sekt iom att den uppfyller de kriterier som utgör en sekt. Vilket handlar om kontroll av alla aspekter i medlemmarnas liv.

Du kan mao lika gärna bli scientolog.

Det handlar om pengar, dina pengar,malla medlemmars pengar. Ulf Ekman sa att "Glöm inte att Gud gillar när det prasslar" när kollektionshåven passerades runt.

Så fort dessa "religiösa samfund" viktigaste doktrin handlar om att samla in pengar kan du vara säker på att där finns det ingen Gud. Men för all del, ta reda på det själv. Du kommer bli bemött med öppna armar och bli "kärleksbombad" så länge du har pengar på banken. Halleluljah!

• Anonym (Jag)

PS; Varför tar du inte även och skickar pengar till dessa "Nigeriamejl" när du ändå är i farten, de är precis lika ärliga och sanna som Livets Ord är!

• Anonym (Påverkan)

Kom ihåg ts att även guds bästa får kan bli lurad och bedragen. De bästa bedragarna i maktspelet är de som själva blivit påverkade hjärntvättade och bedragna utan att inse att de är lurade. Då lyder de sina ledare. Obs ge inga pengar för att få pengar. En församling som har flera ledare som även är öppna med att de inte heller är perfekta och samarbetar med andra församlingar och aktiverar sig i samhälleliga problem är bättre än en sluten försmling med en ledare som inte får motsägas.

Svar på tråden Livets ord