• cemelie

    Hur många nätter är heltid?

    Just nu jobbar jag natt. och enligt min chef har jag 85%. Men har kollat schemat och jag jobbar 20 nätter på en månad och det kan jag tycka är med är både 85% och 100%. Arbetstiderna är oftast 8 timmar men ibland 6 timmar. Vad tycker ni och hur många nätter är egentligen heltid? 

  • Svar på tråden Hur många nätter är heltid?
  • jenny99

    Min man jobbar natt heltid och alla natt arbetare har samma.Deras nätter är 4 nätter i veckan,8 timmar varje natt.Blir 32 timmar/vecka men alla får betalt för 40 timmar och på alla papper står det 100%.

  • Anonym (usk)

    Beror nog på vart du jobbar. Inom vården är 37 timmar/vecka heltid. ..

  • Fru Ve

    Jag jobbar nätter och heltid för mig är drygt 36 timmar/vecka. Jag är sjuksköterska så vet inte om det gäller samma för dig. Men du får kolla upp vad som är heltidsmåttet i timmar per månad för dig, och sedan ta detta x 0,85 så får du fram hur många timmar per månad du ska arbeta för 85 %. Jag har alltid pass på 10 timmar då jag arbetar. Om du arbetar 6 eller 8 timmar per pass så måste du ju göra rätt många pass/månad. Tycker det låter jobbigt med så korta skift eftersom natt ju kräver att man vänder på dygnet och det då är bra med färre men längre skift.

  • Gladskit

    Det beror på många saker.
    Vad är det för heltidsmått som gäller?
    Är det vaken natt?
    Eller har du jour eller beredskap vissa tider av natten (kan tex. vara 23-06)?

    Om vissa tider avser jour eller beredskap så är det inte säkert att de räknas som fullt antal timmar utan det kan tex. vara så att man har lön för hälften av tiden.
    Ett pass från 21 till 07 ger således 21-23 = 2h arbetstid, 23-06 = 3,5h arbetstid, 6-7 = 1h arbetstid = totalt 6,5h avlönad arbetstid fastän du rent fysiskt är på arbetsplatsen 10h.

    Ytterst så är det kollektivavtalet som styr detta så du skulle behöva ta reda på vilket avtal du arbetar under. Hör efter med din chef eller lönekontoret.

  • nevermind

    Jag jobbar 56 h/vecka, varannan vecka. Det är nog 75% eller nåt... Jag får tillägg för att jag inte får lov att jobba heltid.

Svar på tråden Hur många nätter är heltid?