• Reedrip

    Hyresrätt vid separation

    Hej! Jag o min sambo ska gå skilda vägar efter några år tillsammans. Vi bor idag i en hyresrätt som vi fått genom Stockholms bostadsförmedling. Jag sökte lägenheten efter att ha stått 9 år i kö som sökande, men min inkomst räckte inte till så jag la in min partner som medsökande och vi fick då lägenheten. Nu undrar jag, om någon vänlig själ här vet vem som nu får lägenheten när vi flyttar isär? Vi står ju båda på kontraktet?

  • Svar på tråden Hyresrätt vid separation
  • Reedrip
    Tines skrev 2015-10-31 15:23:30 följande:

    Den som har så pass bra inkomst att hyresvärden godkänner ett nån av er står själv på kontraktet. Eller har ni båda det?


    Jag har det nu. Men båda vill ju ha lägenheten o jag undrar ju vem som har rätt till den? :)
  • Långbenopluto
    Reedrip skrev 2015-10-31 15:25:36 följande:
    Jag har det nu. Men båda vill ju ha lägenheten o jag undrar ju vem som har rätt till den? :)
    Har ni inga barn så får ni väl dra lott.
  • Anonym (:))

    Jag skulle försöka bytta den till två.. Eftersom ni skaffa den för att njutja den tillsammans, tillhör den båda... Även fast det var din kö tid som rök :( Sambolagen..

  • Almina

    Den som har bäst behov av den har rätt till den. Finns det något som talar för att någon av er har större behov (tex barn, svårare att få annan lägenhet etc)?

  • SupersurasunkSara

    En gammal tråd så det kan ju vara löst nu, finns dock kanske andra som har glädje av svaret.
    Först: Står verkligen båda på kontraktet? Min värd vill helst bara ha en person som står på kontraktet för att slippa tjafs vid ec separation. (Kan bli tjafs ändå men inte så många vet vad lagen säger...)

    Iaf, om ni gör det så säger lagen så här: (enligt hyresgästföreningen)
    När sambor som skaffat en lgh tillsammans separerar gäller som vid skilsmässa att den som behöver bostaden mest får bo kvar. Utöver gemensamma barn kan tex ekonomin spela in när det bedöms vilket behov som är störst, liksom om man kan få bostad via kontakter, släkt eller föräldrar. Är det svårt att avgöra vem som har störst behov kan en bodelningsförrättare tillsättas av tingsrätten.

    Personligen tycker jag ju att det moraliskt rätta är att den som använt sina poäng för att få lgh är den som ska få bo kvar. Jag anser också att man ALLTID, hur kär man än är ska stå i bostadskö på flera ställen med tanke på bostadsbristen.

  • Noname00

    Den som använt sin kötid ska behålla lägenheten om inte denna har något emot att lämna den fritt, ett alternativ är att byta den mot 2.

    Det där med behov är intressant, den som använt sin kötid blir ju av med den och får ingenting och måste ändå ha någonstans att bo så där kan man nog anse att den som ändå behöver den bäst får den.

    Den som behöver den mest är en definitionsfråga.

  • SupersurasunkSara
    Noname00 skrev 2015-12-13 13:25:58 följande:

    Den som använt sin kötid ska behålla lägenheten om inte denna har något emot att lämna den fritt, ett alternativ är att byta den mot 2.

    Det där med behov är intressant, den som använt sin kötid blir ju av med den och får ingenting och måste ändå ha någonstans att bo så där kan man nog anse att den som ändå behöver den bäst får den.

    Den som behöver den mest är en definitionsfråga.


    Om den andre har kötid så borde ju den som använt sin anses ha bäst behov, men det vet jag inte hur de bedömer.

    Det finns vissa kriterier som följs när det bestäms vem som har mest behov. Om ingen uppfyller kriterierna så får man gå djupare in för att avgöra. Går det så långt som till tingsrätten och inte någon av dem har några direkta skäl för att behålla är det väl den med bäst advokat som vinner.
Svar på tråden Hyresrätt vid separation