• Anonym (m)

Är det så illa att ge fruktyoggi ibland till sitt barn?

Mitt barn gillar inte mjölk eller fil osv. Däremot fruktyoggi går ner och den vi ger innehåller både kalcium och andra vitaminer som är bra. Det är ju en bra kalciumkälla men ändå får jag höra att det är så dåligt och mina vänner skulle då aldrig ge sockeryoggi.

Vad är alternativet? Börja ge vitamintabletter så barnet får i sig? Är det mycket bättre?

Hen springer ju av sig det fort och är inte på något sätt och vis tjock.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-31 18:58
    Just det, barnet äter aldrig ketchup,sylt och annat som många andra barn äter till maten, godis och sötsaker får hen inte heller särskilt ofta.
  • Svar på tråden Är det så illa att ge fruktyoggi ibland till sitt barn?
  • Anonym (Åhhh)

Lyssna inte så mycket på andra. Ge ditt barn det du tycker är lämpligt!

Folk har för lite att göra som lägger sig i om någon ger yoghurt till sitt barn, herregud.

• Anonym (C)

Absolut helt okej att ge ibland!

• frökenelisabeth

Allt handlar ju om balans. Man ska förstås vara medveten om att det är mycket socker i fruktyoggi, men det finns ju mycket nyttiga saker i det också. 

Vi blev t ex rekommenderade av dietist att ge vår son chokladmjölk i stället för mjölk så han skulle få i sig tillräckligt med kalcium. Men han är också väldigt liten och behöver lägga på sig lite, så där bedömde dietisten att det var viktigare att öka intaget av kalcium än att begränsa sockerintaget. 

• GHopper

Barnet lär knappast dö eller få allvarligare men av lite yoggi ibland, speciellt om det äter lite sockrade produkter i övrigt. Men ska det vara en betydande källa till kalcium måste det väl intas ganska regelbundet, och då är ett alternativ med mindre socker så klart bättre.

Har du testat att ge naturell mild yoghurt med bär eller frukt i? Lite vaniljpulver är också gott och ger en sötaktig smak. Funkar inte det kanske prova med lite honung som sötning. Om barnet gillar det kan du gradvis minska på honungen och på så vis få i barnet mindre söt yoghurt.

Eller så kanske du kan blanda yoggin med lite vanlig osötad yoghurt.

• Anonym (yogi-NEJ)

Tycker inte du ska ge ditt barn fruktyoggi, vet du ens hur mycket socker det innehåller? Vad spelar det för roll om du inte ger sylt och andra sötsaker till ditt barn? Småbarn ska INTE ha socker hur svårt är det som förälder att fatta? Frukt och grönt är bra. Lär barnet att dricka mjölk.

• frökenelisabeth
    Anonym (yogi-NEJ) skrev 2015-10-31 19:49:44 följande:

Tycker inte du ska ge ditt barn fruktyoggi, vet du ens hur mycket socker det innehåller? Vad spelar det för roll om du inte ger sylt och andra sötsaker till ditt barn? Småbarn ska INTE ha socker hur svårt är det som förälder att fatta? Frukt och grönt är bra. Lär barnet att dricka mjölk.

Det där är onödigt svartvitt. Socker är inte giftigt, det är bara dumt att äta för stora mängder av det. Beroende på hur gammalt barnet är så är det ju inte heller säkert att det bara går att "lära det att dricka mjölk". 
  • Anonym (yogi-NEJ)
    frökenelisabeth skrev 2015-10-31 19:52:23 följande:
    Det där är onödigt svartvitt. Socker är inte giftigt, det är bara dumt att äta för stora mängder av det. Beroende på hur gammalt barnet är så är det ju inte heller säkert att det bara går att "lära det att dricka mjölk". 
    Spelar ingen roll. Barn ska inte äta/dricka onödigt socker. Blir lika irriterad när jag ser småbarn på mcdonalds som äter cheeseburgare och pommes. Usch hur kan man göra något sådant.
  • frökenelisabeth
    Anonym (yogi-NEJ) skrev 2015-10-31 20:00:01 följande:
    Spelar ingen roll. Barn ska inte äta/dricka onödigt socker. Blir lika irriterad när jag ser småbarn på mcdonalds som äter cheeseburgare och pommes. Usch hur kan man göra något sådant.
    Ho-aj-aj-aj-aj buff..... 
  • Anonym (N)

Vi brukar blanda fruktyoghurt med filmjölk, det tycker barnen är helt ok. Jag skulle inte ge enbart fruktyoghurt. Vi ger ca 25% söt yoghurt och sen resten fil

Svar på tråden Är det så illa att ge fruktyoggi ibland till sitt barn?