• hejallaa

    gravid vecka 8 ont i magen

    Hej, jag är gravid i vecka 8 och har sen igår haft jätte ont i magen kan det vara tecken på missfall eller? Har ont i mitten av magen, det kommer och går hur som helst men har svårt att röra på mig, det är första gången jag är gravid så jag vet inte hur det ska vara.. Snälla någon som kan hjälpa mig!!

  • Svar på tråden gravid vecka 8 ont i magen
  • frestelsen

    Det är vanligt med ont i början. Livmodern växer och kroppen anpassar sig efter det som ska ske. Du behöver inte oroa dig om du inte får jätteont så du inte kan hantera det. Har du varit på hälsosamtal hos barnmorskan?

  • Cyanea

    Det kan det vara, det är svårt att säga. Det är också helt normalt att ha alla möjliga smärtor kring magen som gravid. Det är så mycket muskler och ligament som börjar röra på sig och flytta sig redan tidigt då livmodern ska läggas rätt i buken. 

    Vad jag menar är att det lika gärna kan vara normalt. Du kan bara vänta och se om du börjar blöda eller inte, men du behöver inte göra det. Det kanske är bra att ringa en gyn imorgon och se så att det inte är utomkveds eller liknande. 

    Hoppas det snart går över och att allt går bra :) 

  • hejallaa
    frestelsen skrev 2015-11-01 10:53:01 följande:

    Det är vanligt med ont i början. Livmodern växer och kroppen anpassar sig efter det som ska ske. Du behöver inte oroa dig om du inte får jätteont så du inte kan hantera det. Har du varit på hälsosamtal hos barnmorskan?


    Ska dit den 12/11
  • hejallaa
    Cyanea skrev 2015-11-01 10:54:08 följande:

    Det kan det vara, det är svårt att säga. Det är också helt normalt att ha alla möjliga smärtor kring magen som gravid. Det är så mycket muskler och ligament som börjar röra på sig och flytta sig redan tidigt då livmodern ska läggas rätt i buken. 

    Vad jag menar är att det lika gärna kan vara normalt. Du kan bara vänta och se om du börjar blöda eller inte, men du behöver inte göra det. Det kanske är bra att ringa en gyn imorgon och se så att det inte är utomkveds eller liknande. 

    Hoppas det snart går över och att allt går bra :) 


    Tack får hoppas att det går bra
  • Cyanea

    Ta två alvedon och en värmekudde. Oavsett vad du har ont för så hjälper det dig inte att oroa dig. Försök dämpa smärtan så gott det går och ta hand om dig. Oro äter så enormt med energi och leder sällan till något bra. 

  • hejallaa
    Cyanea skrev 2015-11-01 10:59:36 följande:

    Ta två alvedon och en värmekudde. Oavsett vad du har ont för så hjälper det dig inte att oroa dig. Försök dämpa smärtan så gott det går och ta hand om dig. Oro äter så enormt med energi och leder sällan till något bra. 


    Tack för hjälpen det ska jag göra o sedan gå o lägga mig så får vi se om det blir bättre till ikväll.
  • Cyanea

    Håller tummarna för dig. Åk in till gynakuten om det gör riktigt, riktigt ont, stanna int hemma onödigt länge. Men förhoppningsvis går det snart över, har själv haft rätt ont i perioder utan att det varit någon fara :) 

  • frestelsen

    Jag är i v. 8 med o ont i magen till o från, klart man är rädd att något är fel men oftast är allt som det ska:) jag har med fått tips Alvedon o värmekudde. Sen vila, lätta promenader o försöka lyssna på kroppen. Uppdatera hur det går o tveka inte att åka in om du är rädd. Kramar

  • Jag är bara jag

    Mitten av magen låter inte som m.f. När jag fått mina har det gjort ont längst ner, i livmodern alltså och det riktigt rejält. I själva magen kan det var allt möjligt annat, men min första tanke är inte m.f.

Svar på tråden gravid vecka 8 ont i magen