• mallan74

Mina barn har återvänt efter 5 år utomlands, vad händer nu :(

Hej, jag har en väldigt lång historia som jag ska göra kort. Mina barn har i drygt 5 år befunnit sig i sin pappas hemland utan mitt medgivande. Dom var 8,13,15 år gamla när dom reste fr Sverige. Jag har gått igenom rättegång mot min ex-man och jag har ensam vårdad om det minsta barnet som idag är 13 år. Under tiden har jag haft kontakt med min mellandotter och nu har jag fått reda på att dom har återvänt till Sverige. Dom har återvänt till våran gamla hemstad medan jag bor på annan ort 40 mil bort. Min fråga är nu: var ska jag börja någonstans? Flickorna är 18 och 20 år och därmed myndiga. Min pojke som är 13 år har inte gått i skolan i sin pappas hemland på drygt 1 år sedan inga pengar funnits. Jag kan inte idag ha någon kontakt med barnens pappa då han gjort fruktansvärda saker mot mig. Så min kommunikation går idag via min dotter. Vad ska jag göra? Vem ska jag vända mig till? Tänker främst på pojken då jag vill att han ska bo hos mig och börja gå i skolan. Men efter 5 år utan att vi umgåtts så är det inte helt smärtfritt. Jag har idag dessutom en ny familj och 2 små barn. Hur ska jag gå till väga för att få tillbaka mina barn? Jag kan inte bara åka och hämta dom... Är det familjerätten jag kontaktar eller ett ombud?

Tacksam för hjälp och råd i en väldigt jobbig situation :(

• Svar på tråden Mina barn har återvänt efter 5 år utomlands, vad händer nu :(
  • Rumpelstiltskins

Har du ensam vårdnad ska du väl omedelbart kontakta socialjouren jag kan tycka. Vem bor pojken hos nu? Är hans pappa också i Sverige? Det här måste ju vara en fråga om brott och jag undrar hur dem kan ha återvänt till Sverige helt utan att myndigheter blivit inblandade redan vidd passkontrollen?

Utöver det så funderar jag på hur du kunnat skaffa en "ny familj" under dessa 5 år? Hade mitt barn försvunnit till ett annat land utan mitt medgivande så hade jag spenderat dag som natt åt att få barnet hem igen. Om jag så skulle kidnappa tillbaka barnet.

Hela historien låter helt skev i mina öron.

• Rumpelstiltskins
    Rumpelstiltskins skrev 2015-11-01 13:25:41 följande:

Har du ensam vårdnad ska du väl omedelbart kontakta socialjouren jag kan tycka. Vem bor pojken hos nu? Är hans pappa också i Sverige? Det här måste ju vara en fråga om brott och jag undrar hur dem kan ha återvänt till Sverige helt utan att myndigheter blivit inblandade redan vidd passkontrollen?

Utöver det så funderar jag på hur du kunnat skaffa en "ny familj" under dessa 5 år? Hade mitt barn försvunnit till ett annat land utan mitt medgivande så hade jag spenderat dag som natt åt att få barnet hem igen. Om jag så skulle kidnappa tillbaka barnet.

Hela historien låter helt skev i mina öron.

Ursäkta stavningen, min son hänger över axlarna på mig.
  • mallan74

Detta är såklart en oerhört lång historia men jag gjorde den så kort jag kunde. Sverige har inget utlämningsavtal med pappans hemland och därför kunde inte UD hjälpa mig. Pappan lämnade Sverige som en brottsling, med massa skulder och har kronofogden efter sig. 4 st domar väntar på honom.

Ja, även pappan är i Sverige. Det är ju detta som jag finner helt osannolikt.

• FIame

Vilka fruktansvärda sakher har han gjort?

• Rumpelstiltskins
    mallan74 skrev 2015-11-01 13:38:18 följande:

Detta är såklart en oerhört lång historia men jag gjorde den så kort jag kunde. Sverige har inget utlämningsavtal med pappans hemland och därför kunde inte UD hjälpa mig. Pappan lämnade Sverige som en brottsling, med massa skulder och har kronofogden efter sig. 4 st domar väntar på honom.

Ja, även pappan är i Sverige. Det är ju detta som jag finner helt osannolikt.

Om han är en brottsling borde han finnas med hos Interpol och således vara gripen redan vid flygplatsen. Vad är han misstänkt för?
  • Rumpelstiltskins

Ring polisen, meddela att du tänker hämta ditt barn och fråga om de tänker backa upp dig. Ditt barn är just nu kidnappat, förstår inte vad du väntar på.

• mallan74

Förutom att ta barnen så slog han sönder vårt hem. Han tog mitt pass. Han tömde vårt gemensamma bankfack. Han hotade mig att inte försöka ta mig till hemlandet då skulle jag gripas då han påstod att han lagt mitt namn i hemlandets passkontroll.

Men nu är min fokus på barnen. Trots att jag vill sätta mig i bilen o hämta tillbaka min son som jag har vårdnaden om så kanske man kan tänka att det inte är det helt rätta för barnet?

• Rumpelstiltskins
    mallan74 skrev 2015-11-01 13:57:27 följande:

Förutom att ta barnen så slog han sönder vårt hem. Han tog mitt pass. Han tömde vårt gemensamma bankfack. Han hotade mig att inte försöka ta mig till hemlandet då skulle jag gripas då han påstod att han lagt mitt namn i hemlandets passkontroll.

Men nu är min fokus på barnen. Trots att jag vill sätta mig i bilen o hämta tillbaka min son som jag har vårdnaden om så kanske man kan tänka att det inte är det helt rätta för barnet?

Återigen, har du tagit kontakt med polisen? Socialjouren? Börja med att ringa och kontrollera vad du kan och får göra och vilken hjälp du kan få.
  • mallan74

Nej det är inte så enkelt. För det första så reste dom till hemlandet frivilligt då dom skulle vara där över sommarlovet precis som dom gjort tidigare år. Dom skulle återvända i augusti men pappan ansluter o via telefon medd han att han inte tänker återföra barnen till mig. Barnen står som utvandrade INTE efterlysta. Drf har dom kunnat gå igenom passkontrollen utan problem. O ja, Sverige är ett fantastiskt land att vara brottsling i. Domarna mot sig är egenmäktighet mot barn samt ekonomisk brottslighet.

• mallan74

nej jag har inte tagit kontakt med någon än så länge. Jag vill veta vem som kan berätta för mig vilka rättigheter jag har. Polis, advokat, familjerätten? Men det viktigaste som jag har i huvudet är min sons välmående. Hur frestad jag än är att åka o hämta honom så är det inte det rätta för mitt barn. Här måste det ske varsamt.

Svar på tråden Mina barn har återvänt efter 5 år utomlands, vad händer nu :(