• Boll86

4 månaders sover hela tiden

Den senaste veckan ungefär har min bebis blivit så himla trött på dagarna. Känns som att han sover hela tiden nästan, är vaken några timmar på morgonen och sen korta intervaller under dagen. Låter man honom inte sova/om han blir väckt blir han rasande.

Känns som att nattsömnen blivit sämre/oroligare också med fler uppvak. Är detta "normalt" för åldern? Känns fel att försöka tvinga in honom i någon slags dygnsrytm när han är så liten och tydligt protesterar själv :/

• Svar på tråden 4 månaders sover hela tiden
  • Annelie 76
    Boll86 skrev 2015-11-01 19:03:15 följande:

Den senaste veckan ungefär har min bebis blivit så himla trött på dagarna. Känns som att han sover hela tiden nästan, är vaken några timmar på morgonen och sen korta intervaller under dagen. Låter man honom inte sova/om han blir väckt blir han rasande.

Känns som att nattsömnen blivit sämre/oroligare också med fler uppvak. Är detta "normalt" för åldern? Känns fel att försöka tvinga in honom i någon slags dygnsrytm när han är så liten och tydligt protesterar själv :/

Det är helt normalt. När de växer och utvecklas behöver de ibland vila mycket mer, ibland äter de mer och i perioder är de vakna jättemycket. Det går fram och tillbaka hela tiden. Lagom när man vant sig vid nåt så ändras allt igen. Som tur är blir det längre och längre intervaller ju äldre de blir.
  • Boll86

Ah, skönt att höra! Han har växt väldigt snabbt bör kanske tilläggas, och ligger över båda sina kurvor just nu. Var 49 cm och vägde 3700 när han kom, och mäter idag 66 cm till 7800 gram.

• Mylla

Hur mår han? är han frisk? Äter han och dricker ordentligt?
    Jag tycker inte alls det låter  normalt, ett barn i den åldern borde ha blivit piggare och vaknare och ha en tydlig dygnsrytm med mer aktivitet och stimulans dagtid. Det bör uppmuntras. Är barnet friskt så verkar det ha vänt på dygnet och behöver din hjälp att vända det tillbaka.

• Mylla

Har du märkt av några avvikelser i urinmängd eller något annat konstigt?

• Boll86

Han helammas och får även smakisar nu, har alltid ätit med god aptit och ökar stadigt i vikt. Bajsar och kissar myyyycket :p så nä, jag tror inte han är sjuk. Han hade förträngningar i nedre magmunnen och opererades för detta när han var 7 veckor, men i övrigt inga kända hälsoproblem. Vad jag lurar på är om detta är någon ny utvecklingsfas eller om han som du säger bara råkar vända på dygnet. Han är pigg och glad när han väl är vaken, pratar mycket, använder sina bitleksaker/babygymet osv.

• Mylla

Det låter bra att han är pigg och glad, brukar vara ett bra tecken. Går upp bra i vikt och har bra aptit. Att kissa mycket-onormalt mycket, är en varningsflagg men jag vet inte om du menade det. 

Dygnsrytmen kan förbättras genom mycket utevistelse under de ljusa timmarna och stimulans. Också kan det hjälpa att ha ljust inne dagtid och mörkt nattetid(ej ett problem just nu, bara att släcka). Försök få i barnet den större delen av det han brukar äta dagtid. Väcka eller inte väcka, kan kräva lite finess. Barn kan variera lite i hur långa deras sömncykel är och när det går bra att väcka dem efter en lur. 

• Elsis

Om det är den senaste veckan du upplevt det här är det kanske relaterat till omställningen till vintertid. Kanske han helt enkelt haft svårt att anpassa sig till att vi vuxna ställt om klockan en timme, och det påverkat hela hans dygnsrytm?

• Boll86

Nja, han har alltid kissat mycket, eller jag vet inte om det är normalt mycket eller onormalt mycket? Men om han sover en hel natt med samma blöja så är den oftast full liksom. Fast jag brukar gå upp och byta typ en gång varje natt i samband med nattmålet.

Det kan mycket väl vara så att tidsomställningen "stört" hans dygnsrytm! Sedan detta med att hålla honom vaken mot hans vilja, det känns verkligen inte bra :/ han typ gallskriker tills han slocknar av utmattning ändå. Och han har inga problem med att sova igenom diverse aktiviteter, sov exempelvis typ en timme på öppna föris med barn som larmade och tjoade.

• Grön elefant

Tror nog inte du behöver oroa dig, sånt går upp och ner. Nästa vecka har det säkert ändrats. Talar av egen erfarenhet av två friska barn där jag också undrat samma sak ibland. Plötsligt blir man orolig för att de inte sover så mycket osv..

Svar på tråden 4 månaders sover hela tiden